"باید جلوی ایجاد 'خاورمیانه جدید' توسط مسکو، تهران و آنکارا گرفته شود. رئیس‌جمهور ترامپ، که از تغییر مواضعش بیزار نیست، باید مجددا بر تعهدات واشینگتن در منطقه تاکید کند."
کد خبر: ۵۹۲۷۵۹
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۳ 18 April 2018
این عکس خاورمیانه را از نو می‌سازد

آمریکا و طرفدارانش در سوریه، در حال باختن بازی هستند.

به گزارش فرارو، علیرغم هیاهوی اخیر آمریکا و متحدانش در سوریه، ناظران و رسانه‌های غربی اذعان می‌کنند که شرایط در سوریه به نفع محور ایران، روسیه و ترکیه رقم می‌خورد. در همین رابطه، مجله آمریکایی نیوزویک طی یادداشتی به قلم جوناتان واکتل، سخنگوی سابق هیئت نمایندگی آمریکا در سازمان ملل، و آلبرت واکتل، استاد کالج کلیرمونت، ناکامی روزافزون آمریکا در سوریه پرداخت و نوشت: "همزمان با برنامه‌ریزی رئیس‌جمهور ترامپ برای خارج کردن نیرو‌های آمریکایی از سوریه، روسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه نشست سران دیگری را به پایان رساندند و نفوذ و قدرت بیشتری در منطقه به زیان متحدان آمریکایی رقم زدند. نظم خاورمیانه در خطر است، کشورمان باید دوباره درگیر شود. آمریکا، قدرتمندترین ملت در جهان، باید سیاست‌گذاری را هدایت کند."

نویسندگان یادداشت، عکس مشترک روسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه در جریان نشست سران اخیر این کشور‌ها در ترکیه را با عکس رهبران کشور‌های آمریکا، بریتانیا و شوروی در کنفرانس یالتا مقایسه کردند.

به گفته نیوزویک دو عکس از سه رهبر در قرن‌های ۲۰ و ۲۱، وقوع تغییر در سیاست آمریکا را نشان دادند. در عکس اول، فرانکلین دلانو روزولت، رئیس‌جمهور آمریکا، ویسنتون چرچیل، نخست وزیر بریتانیا، و ژوزف استالین، رهبر شوروی در یالتا حضور داشتند و پیروزی در جنگ جهانی اول را پیش‌بینی کردند. روزولت، شکاف بین چرچیل و استالین را اصلاح کرد.
 
این عکس خاورمیانه را از نو می‌سازد
کنفرانس یالتا

در عکس دوم رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، میزبان همتایان ایرانی و روسی‌اش است. این عکس در جریان کنفرانس مشترک حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، گرفته شد.

به گفته این مجله آمریکا، روحانی در جریان نشست اخیر سوچی روسیه، بسیار خوشحال بود که روسیه، ایران و ترکیه، 'خاورمیانه جدیدی' ایجاد می‌کنند.
 
این عکس خاورمیانه را از نو می‌سازد
کنفرانس آنکارا

در نشست اخیر ترکیه، رئیس‌جمهور ایران از حضور و مداخله غیرقانونی آمریکا در سوریه انتقاد کرد و واشینگتن را مقصر تجزیه این کشور دانشت.

نیوزویک، غیاب آمریکا در خاورمیانه را یک "شکست مخوف در سیاست خارجی" دانست که به دولت‌های این سه کشور اجازه می‌دهد نظام سوریه را حفظ کنند. با این حال، به گفته این مجله، با کمک سند استراتژی امنیت ملی دولت ترامپ، این وضعیت را می‌توان اصلاح کرد.

از دیدگاه این مجله، ترامپ نقش سیاست خارجی آمریکا را به دیگر دولت‌ها می‌سپارد. در جریان نشست همکاری اقتصادی آسیا-پاسیفیک در ویتنام، او از مشارکت در صورت‌بندی توافق صلح خودداری کرد و رهبری را به پوتین سپرد. اکنون هم او دوبار بر قصدش برای بازگردان نیرو‌های آمریکایی از سوریه به داخل کشور تاکید کرده است. این در حالی است که سند استراتژی امنیت ملی آمریکا بر مقابله با ایران و روسیه تاکید می‌کند.

نیوزویک افزود: "کرمیلن، ایران و ترکیه، گروه‌های مخالف اسد را تهدید می‌کنند و به متحدان عرب و کردی آمریکا حمله می‌کنند... . روسیه یک دلال بزرگ قدرت در منطقه شده و پایگاه دریایی‌اش در بندر مدیترانه‌ای طرطوس و پایگاه هوایی‌اش در حمیمیم سوریه را مستحکم کرده است. امری که بزرگ‌ترین پایگاه نظامی در منطقه را به کرمیلن اعطا کرد. "

این مجله آمریکایی، ضمن اشاره به روابط روبه رشد روسیه با ترکیه، ایران و مصر، مدعی شد که نفوذ ایران در حال بزرگ‌تر شدن است.

در پایان این یادداشت آمده: "باید جلوی ایجاد 'خاورمیانه جدید' توسط مسکو، تهران و آنکارا گرفته شود. رئیس‌جمهور ترامپ، که از تغییر مواضعش بیزار نیست، باید مجددا بر تعهدات واشینگتن در منطقه تاکید کند."
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار