سرما محصول درختان را نابود کرد
فرماندار مشگین‌شهر گفت: سرما بیش از پنج هزار میلیارد ریال به باغداران این شهرستان خسارت وارد کرد.
کد خبر: ۵۹۲۹۰۰
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۶ 19 April 2018

به گزارش تابناک اردبیل، میرعلی رحیمی‌زاد در بازدید از باغ های سرمازده مشگین شهر افزود: بر اساس ارزیابی کارشناسان مدیریت جهاد کشاورزی مشگین شهر بارش نابهنگام برف و سردی کم سابقه هوا در این فصل از سال بیش از 80 درصد از باغ های منطقه را نابود کرده است.
وی گفت: در اثر سرمازدگی 100 درصد درختان گردو ، 90 درصد تاکستان های انگور و 70 درصد سایر محصولات باغی خسارت دیده است.
وی افزو: تلاش می شود با انعکاس این مشکل به مقامات عالی کشور بخشی از خسارت وارده جبران شود.
وی در عین حال از صندوق بیمه محصولات کشاورزی خواست در اسرع وقت نسبت به برآورد خسارت وارده و پرداخت غرامت باغداران اقدام کنند.


او همچنین از مسئولان بانک های عامل بویژه بانک کشاورزی خواست زمینه استمهال بدهی کشاورزان را فراهم کنند.
او گفت: باغداران باید بدون دلسردی نسبت به ادامه پرورش باغ های خود به عنوان یک سرمایه ملی همت کنند.
فرماندار مشگین شهر با بیان اینکه سرمازدگی باغ ها میوه تاثیر مستقیمی بر رکود اقتصاد شهرستان از جمله تعطیلی سردخانه ها ، کارخانه های سبد سازی و رکود سامانه های حمل و نقل دارد خواستار توجه جدی مسئولان کشوری به این مهم شد.

شهرستان مشگین شهر در استان اردبیل دارای 14 هزار هکتار باغ میوه است و سالانه در صورت مساعد بودن شرایط جوی بیش از 300 هزار تن انواع محصولات سردرختی از باغ های این شهرستان استحصال می شود. 

خسارت هزار میلیاردی سرما به باغ‌های خلخال

فریدون بابایی، فرماندار شهرستان خلخال هم گفت: سرمازدگی روزهای اخیر بیش از یک هزار و 840 هکتار از باغات کشاورزان خلخال را دچار خسارت کرد.
وی گفت: در سرمای اخیر 840 هکتار از باغات گردو، 400 هکتار از باغات گلابی و سیب و 600 هکتار نیز از باغات میوه‌های هسته‌دار دچار آسیب شده است.
فرماندار شهرستان خلخال تصریح کرد: با حضور کارشناسان جهاد کشاورزی ومدیریت بحران شهرستان و فرمانداری خلخال مشکل سرمازدگی در بخش مرکزی، خورش‌رستم و شاهرود بررسی شده و میزان خسارات وارده مشخص گردید.
بابایی افزود: میزان خسارت سرما‌زدگی در بخش باغی به کشاورزان خلخال 91 میلیارد تومان برآورد شده است.
فرماندارخلخال گفت: در حالی که شکوفه‌‌زنی درختان میوه در شهرستان خلخال ادامه داشت، ورود سامانه سرد و بارشی جدید در روزهای اخیر موجبات وارد آمدن خسارت مالی به کشاورزان و باغداران خلخالی را فراهم کرد.

انتهای پیام

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار