دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کردستان:
دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کردستان با انتقاد شدید از عملکرد برخی رسانه‌ها در کردستان گفت: برخی، بدون علم به جایگاه یک مسئولیت و نقش و وظایف یک دستگاه، وقتی صرفاً در مسیر قانون، یک حمایت قانونی انجام می‌شود شاید فلان گرایش سیاسی یا اجتماعی، این رویکرد به مذاقش خوش نمی‌آید و به همین دلیل دست به شانتاژ و فضاسازی می‌زند که ما این رویه را مناسب نمی‌دانیم و در باب آن به جد تذکر می‌دهیم و حتماً برخورد خواهد شد.
کد خبر: ۵۹۳۲۱۹
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۵ 19 April 2018

به گزارش تابناک کردستان، اکبر جوهری امروز در نخستین جلسه شورای حفاظت از اراضی ملی و منابع طبیعی استان کردستان با اشاره به ترکیب اعضای شورا اظهار کرد: انتظار ما این است که با یاری تمام دستگاه‌های عضو شورا، دست در دست هم، بتوانیم با افرادی که به عرصه‌های ملی دست‌اندازی کرده و ناقض حقوق بیت‌المال هستند، مقابله کرده و با آنها برخوردی منسجم و قانون‌مند داشته باشیم.

وی با بیان اینکه، آنچه مقصود نظر است تنها در صورتی محقق خواهد شد که همه دستگاه‌های عضو شورا پای کار بیایند گفت: ما در خصوص عملکرد دستگاه‌ها یک رویکرد نظارتی را هم مدنظر داریم.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کردستان به نقش حمایتی دستگاه قضا اشاره و تصریح کرد: این دستگاه‌های اجرایی هستند که باید متولی عرصه‌های کشاورزی و ملی بوده و مانع تصرفات افراد در عرصه‌های ملی شده و علاوه بر این، مانع تغییر کاربری غیرحق عرصه‌های کشاورزی شوند.

وی گفت: عرصه یا ملی یا کشاورزی است که متولی هر دو حوزه مشخص است و به همین دلیل گاهی برای بنده به عنوان دادستان سؤال پیش می‌آید که با وصف مشخص بودن متولی، تصرفاتی که بعضاً اتفاق می‌افتد ناشی از چیست؟

جوهری با اشاره به اینکه مشکلی با تغییر کاربری قانونی چند متر زمین برای ساخت یک سرپناه در محل زمین یک کشاورز که با دستان پینه‌بسته در فصول مختلف سال برای کسب روزی حلال زحمت می‌کشد وجود ندارد افزود: حرف ما این است که افرادی که به شکلی به جایی وصل هستند یا دارای تمکن مالی هستند در همین مسیر صلوات‌آباد یا جاده سنندج کامیاران مانند قارچ سبز می‌شوند و این امر مایه شرم است.

وی با اشاره به اینکه اخیراً چندین بار در مسیر سنندج به کامیاران تردد داشته خاطر نشان کرد: خیلی جالب است مسیر جاده مشخص است با این حال دقیقاً جلو مسیر جاده در حال احداث را که منابع طبیعی است شخم زده‌اند؛ همین پریروز ما از این مسیر تردد داشته‌ایم و ملاحظه شده که عده‌ای کوه را شخم زده‌اند!

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کردستان با طرح این سؤال که «معنی این کار چیست؟»، گفت: پاسخ مگر جز این است که متولیان دستگاه‌هایی که باید مانع این کار شوند در این زمینه مقصر هستند؛ اگر مدیر از این موضوع اطلاع ندارد که واویلا و اگر اطلاع دارد و مانع کار نمی‌شود که بدتر است.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کردستان به احداث یک رستوران در جاده ساحلی سنندج اشاره کرد و افزود: در این باره گزارش‌هایی به دست بنده رسیده و حالا سؤال بنده این است دستگاه‌های متولی، موضوع را بررسی کرده‌اند؟ کسی که متولی کار است برای ما مشخص کند آیا این رستوران مجوز دارد یا خیر؟ اگر مجوز دارد آن را به ما ارائه کرده و بگویید مجوز بر چه اساسی صادر شده است و اگر مجوز ندارد سؤال این است که متولیان امر تاکنون کجا بوده‌اند؟

وی ضمن صدور دستور بررسی موضوع خطاب به معاون پیشگیری دادسرای عمومی و انقلاب سنندج اظهار کرد: این موضوع باید بررسی شود که رستوران متعلق به کیست؟ مجوز دارد یا خیر؟ اگر مجوز ندارد چطور ساخته شده و عملیات ساخت چه مدت طول کشیده است؟

جوهری با بیان اینکه عملیات ساخت این رستوران حداقل 4 الی 5 ماه طول کشیده گفت: سؤال این است که در این مدت متولی کار کجا بوده است؟

وی با اشاره به تصرفات متعدد یک فرد با هویت مشخص افزود: این فرد قریب به یک دهه است که مشغول تصرف است و متأسفانه یا با مدرک سازی یا دور زدن قانون و یا هر دلیل، مسیر پرونده را عوض می‌کند؛ چند ماه کار خود را متوقف می‌کند و بعد دوباره دست به خاکریزی و درختکاری می‌زند.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کردستان تصریح کرد: دستگاه‌های متولی، سوابق فرد متصرف را بررسی کرده و با انجام بازدید میدانی با حضور شهردار موضوع را روشن کنند.

وی گفت: برخی دستگاه‌ها در بحث حفاظت از اراضی ملی و منابع طبیعی عنایتی که باید مبذول شود را ندارند؛ دستگاه اجرایی عالی که باید دستگاه‌های اجرایی زیرمجموعه را به شکلی با هم هماهنگ کند معمولاً به لحاظ درگیری که دارند زیاد حضور پیدا نمی‌کنند که این امر چندان مطلوب نیست.

جوهری با اشاره به اینکه در این قسمت بازرسی کل استان کردستان دستگاه نظارتی است، خطاب به علی شهامت، معاون بازرسی کل استان کردستان افزود: یکی از وجوه ارزشیابی مدیران باید بر مبنای جلساتی چون جلسه امروز باشد؛ بازرسی کل استان کردستان در این باب با جدیت تذکر بدهد؛ اگر مدیر دستگاهی خود شخصاً در جلسه شرکت کند می‌تواند تصمیم‌سازی کند و انتظار ما حضور شخص مدیر دستگاه در جلسات است.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کردستان گفت: عده‌ای در حال دست‌اندازی به عرصه ملی کشاورزی هستند و همانند گوشت قربانی در حال تقسیم آن هستند آنوقت ما اینجا می‌آییم و از خود رفع تکلیف می‌کنیم.

وی در پاسخ به اظهارات مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان مبنی بر خاکریزی در مسیر رودخانه در برخی مسیرها توسط پیمانکاران راه و شهرسازی افزود: اینکه درخواست دستور قضایی برای متوقف کردن کاری بدهید و دستور صادر شود و در عین حال بعد از مدتی کار ادامه پیدا کند از شما رفع مسئولیت نمی‌شود.

جوهری قبل از جمع‌بندی مطالب جلسه با اشاره به عملکرد برخی رسانه‌ها در استان تصریح کرد: در بسیاری مواقع، برخی رسانه، واقعیت‌ها را مقلوب می‌کنند؛ مسئولی در جلسه‌ای صحبت می‌کند خبرنگار حاضر در جلسه برداشت شخصی خود را به عنوان اظهارات فرد مسئول در قالب خبر منتشر می‌کند که این امر چندان جالب نیست.

وی با بیان اینکه واقعیت آن است که مسئولیت رسانه در این وادی بسیار مهم است، گفت: در رسانه‌ها باید در جهت همگرایی، وفاق و دوستی صحبت شود؛ سخنان یک مسئول در رسانه‌ها باید به همان شکلی که هست منعکس شود، نه برداشت شخصی در انعکاس اخبار دخالت داده شود یعنی نباید چنین برداشتی صورت گیرد که این اظهارات فلان مسئول خطاب به فلان مسئول بوده است.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کردستان افزود: بنده در همین جلسه تذکر می‌دهم برخی از رسانه‌ها این رسالت خود را به شایستگی انجام نمی‌دهند؛ در فضای مجازی بداخلاقی زیادی صورت می‌گیرد؛ کسانی که نمی‌دانند بدانند آنچه عنوان شد یک تذکر جدی است.

وی تصریح کرد: خیلی مواقع دیده شده برخی، بدون علم به جایگاه یک مسئولیت و نقش و وظایف یک دستگاه، وقتی صرفاً در مسیر قانون، یک حمایت قانونی انجام می‌شود شاید فلان گرایش سیاسی یا اجتماعی، این رویکرد به مذاقش خوش نمی‌آید و به همین دلیل دست به شانتاژ و فضاسازی می‌زند که ما این رویه را مناسب نمی‌دانیم و در باب آن به جد تذکر می‌دهیم و حتماً برخورد خواهد شد.

جوهری با بیان اینکه جلسات شورای حفاظت از اراضی ملی و منابع طبیعی به شهرستان‌های استان هم تسری خواهد یافت گفت: بسیاری از شهرستان‌های استان وضعیتی بهتر از سنندج ندارند البته باید از زحمات دستگاه‌هایی هم که متحمل زحمت شده‌اند تقدیر کرد؛ منصفانه این است که بگوییم این اندازه کار انجام شده و این اندازه جای کار وجود دارد؛ جایی هم که نیاز بود باید مطالبه کرد.

وی به موضوع رودخانه‌ها اشاره کرد و افزود: نباید به بهانه عمران و آبادانی در عرصه راه‌سازی استان دست به ایجاد مشکلی حادتر بزنیم، راه همان راه قدیمی باشد بهتر است تا اینکه فردا سیل بخشی از استان را ویران کند، هیچ منطقی ویرانی طبیعت را نمی‌پذیرد.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کردستان بار دیگر خطاب به مدیر عامل آب منطقه‌ای اظهار کرد: در این حوزه هر دستور قضایی لازم باشد صادر می‌کنیم ولی اگر کوتاهی صورت بگیرد با مدیر مربوطه، چه استانی باشد چه شهرستانی برخورد خواهیم کرد، قرار نیست قاضی دستوری صادر کند و این دستور ابتر بماند.

وی به اظهارات خود در جلسه معارفه شهردار سنندج اشاره کرد و گفت: سیاست دستگاه قضایی در کردستان این است که با دستگاه اجرایی کمال همکاری را داشته باشیم مادامی که در مسیر قانون حرکت کنند؛ فصل‌الخطاب همه قانون است؛ فصل‌الخطاب همه به شکلی نوکری مردم است.

جوهری افزود: مدیریت یک سری مزایا دارد و عوارضی هم دارد؛ شاید لازم باشد یک زمان به مردم «نه» بگویید؛ شاید یک زمان مانع ساخت و ساز غیرمجاز شوید و برای شما دشمن هم درست شود و باید در این مورد به شهرداران تذکر داده شود.

وی خطاب به برخی افراد که برخی اظهارات را در راستای تضعیف مدیریت‌ها تعبیر می‌کنند تصریح کرد: ما در راستای تقویت مدیریت کلان استان از هیچ اقدام و حمایت قانونی فروگذار نخواهیم کرد. 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار