معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی:
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه یکی از دستاوردهای حمایت از تعاونی‌ها، گسترش تولید و مصرف کالای ایرانی است؛ گفت: محور فعالیت تعاونی‌ها تولید کالای ایرانی است.
کد خبر: ۵۹۳۲۳۵
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۰ 20 April 2018

سید حمید کلانتری ظهر امروز در نشست با فعالان عرصه تعاون در شهرستان اردکان بر انسجام بین تعاونی‌ها تأکید کرد و افزود: تعاونی‌های شهرستان باید بیشتر باهم نشست و گفتگو داشته باشند و از پراکندگی خودداری کنند.

وی گفت: هدف ما در بخش تعاون این است که افراد حقیقی دارای سرمایه‌های کم و کوچک که در یک‌رشته فعالیت می‌کنند در کنار یکدیگر جمع شوند تا حول محور تعاونی یک سرمایه بزرگی را ایجاد کند و توانمندی‌های پراکنده به یک توانمندی بزرگ تبدیل شود و بتوان کارهای اقتصادی و اجتماعی مؤثرتری را در عرصه تولید و خدمات انجام داد.

معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: تعاون یعنی همکاری و روحیه کار جمعی داشتن و کنار هم قرار گرفتن منابع و امکانات و نیروی انسانی. یعنی هم‌افزایی در نیروی انسانی و بالا بردن منابع سرمایه و سازمان‌دهی سرمایه‌های کوچک. امروز تعاونی‌هایی وجود دارد که با سرمایه‌های اندک شروع به فعالیت کردند و با توسعه کارهای خود به امکانات بیشتری دست یافتند.

وی با اشاره به ظرفیت و پتانسیل استان یزد درزمینهٔ جذب گردشگر افزود: از این پتانسیل می‌توان در جهت اشتغال‌زایی برای جامعه استفاده کرد تا افراد جویای کار مجبور به مهاجرت و حاشیه‌نشینی در سایر شهرها نشوند.

کلانتری گفت: صنایع‌دستی ما جزو متنوع‌ترین کشورهای دنیاست و این می‌طلبد که با تشکیل تعاونی در بخش صنایع‌دستی بتوان بازار فروش این محصولات را پیدا کرد. تعاونی با سازمان‌دهی مناسب می‌تواند با واحدها و بنگاه‌های خصوصی بزرگ‌تر قدرت رقابت پیدا کند. با توانمند شدن گروه‌های اجتماعی کوچک، حرکت به سمت عدالت اجتماعی و بهره‌وری ایجاد می‌شود. مقدمه این اقدام این است که اعضای تعاونی روحیه تعاون داشته باشند و باهم اختلاف نداشته باشند و اصل تعاون در تعاون را داشته باشند. نکته دوم اینکه هیئت‌مدیره تعاونی باید منسجم باشند. نکته سوم نیز وجود تعامل تنگاتنگ بین هیئت‌مدیره و مدیرعامل است.

وی تصریح کرد: تعاونی می‌تواند فصل مشترک ارتباط مردم، تولیدکنندگان کوچک، دولت و دولتمردان باشد. ما باید این فرهنگ را توسعه دهیم. خود تعاونی‌ها باید تعاونی را رشد و ارتقا دهند و بهره‌وری تعاونی را بالا ببرند.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به راه‌اندازی تعاونی توسعه عمران شهرستانی در سطح کشور گفت: تاکنون 61 تعاونی توسعه عمران شهرستان تشکیل‌شده است. با تشکیل این تعاونی‌ها، تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند.

این مقام مسئول هدف از سفر به شهرستان اردکان را ارزیابی عملکرد تعاونی‌ها عنوان کرد و افزود: با توجه به نام‌گذاری امسال برای حمایت از کالای ایرانی این نکته قابل‌ذکر است که ساختار و محور اصلی تمام تولیدات تعاونی‌ها ساخت کالای ایرانی است و باید تعاونی‌ها در این زمینه فعال‌تر بشوند و نقش فعال‌تری را ایفا کنند. یکی از دستاوردهای حمایت از تعاونی‌ها، گسترش تولید و مصرف کالای ایرانی است. تعاونی‌ها برای اعتمادسازی در مصرف‌کنندگان و رقابت با محصولات خارجی باید کیفیت را بالا ببرند و قیمت تمام‌شده را کاهش بدهند و هم باید برند سازی کنند.

وی با اشاره به ادامه طرح اشتغال در تعاونی‌ها گفت: امسال نیز طرح روستا تعاون ادامه دارد تا تعاونی‌های که در مناطق روستایی شکل می‌گیرد بتوانند از تسهیلات اشتغال روستایی استفاده کنند. امروز اگر بخش تعاون موردتوجه قرار بگیرد درزمینه های اشتغال، فقرزدایی، رونق تولید و ارتقاء بهره‌وری می‌تواند برای اقتصاد کشور مفید باشد.

کلانتری گفت: در سطح کشور بالغ‌بر 93 هزار تعاونی فعال وجود دارد که در 110 گرایش شغلی مختلف مانند تولیدی، توزیعی، خدماتی، کشاورزی، صنعت، معدن، گردشگری، صنایع‌دستی و فرش مشغول فعالیت هستند که امیدواریم با توجه و حمایتی که دستگاه‌های مختلف اجرایی دارند بتوانیم سهم و نقش تعاونی‌ها را در اقتصاد گسترش دهیم.

بازدید از چند واحد تولیدی تعاونی از دیگر برنامه‌های سفر معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به شهرستان اردکان بود.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار