تشریح رخدادهای امنیتی و انتظامی در سالی که گذشت؛
مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری کرمان گفت: در گذشته نه چندان دور بخش هایی از استان محل استقرار اشرار و قاچاقچیان مواد مخدر بود و در ابتدای دهه 70 بیش از 200 گروه مسلح در استان حضور داشتند که در دولت یازدهم شاهد حذف آخرین گروه از اشرار مسلح و مستقر در جبالبارز جنوبی بودیم و قریب به دو سال است که هیچ گروه مسلح مستقری در استان کرمان نداریم.
کد خبر: ۵۹۳۹۸۹
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۸ 21 April 2018

"خلیل همایی راد" صبح امروز اول ازدیبهشت ماه در نشست خبری اظهار کرد: شورای تامین استان کرمان ویژگی هایی دارد که این ویژگی ها موجب شد در سال 95 براساس گزارش ارزیابی بازرسی و شورای امنیت کشور، استان برتر در زمینه امنیت انتخاب شویم.

همایی راد با تاکید بر اینکه دانش و تخصص اعضای شورای تامین، تجربه بالا در سطوح مختلف مدیریتی، تعامل بین اعضای شورای تامین و تدبیر از جمله این ویژگی هاست، تصریح کرد: افتتاح 10 هزار میلیارد تومان پروژه با حضور رییس جمهور حتما در یک بستر امنیتی صورت گرفته و اگر امنیت نباشد، هیچ سرمایه گذاری صورت نمی گیرد.

وی با بیان اینکه هر کدام از شهرستان های استان وضعیت رو به بهبودی دارند و وضعیت امنیتی مطلوبی در سطح استان برقرار است، عنوان کرد: سند توسعه نظم و امنیت را در استان تدوین کردیم که دو راهبرد اصلیِ تمرکز بر پیش بینی و پیشگیری و مسوول سازی و همراه سازی را در دستور کار دارد و به عنوان مثال یکی از الگوهای موفق و ایده استان کرمان این است که در اعتراضات کارگری به جای اعزام نیروهای امنیتی و انتظامی، مسوولان مربوطه حضور پیدا کرده و مشکل را حل می کنند.

مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری کرمان بیان کرد: بخشی از کارها در حوزه امنیت سلبی است و به عنوان مثال محرمان سابقه دار تحت نظارت قرار می گیرند و مسئله دیگر در حوزه امنیت ایجابی است و دستگاه های مختلفی در آن نقش دارند.

وی در ادامه افزود: در گذشته نه چندان دور بخش هایی از استان محل استقرار اشرار و قاچاقچیان مواد مخدر بود و در ابتدای دهه 70 بیش از 200 گروه مسلح در استان حضور داشتند که در دولت یازدهم شاهد حذف آخرین گروه از اشرار مسلح و مستقر در جبالبارز جنوبی بودیم و قریب به دو سال است که هیچ گروه مسلح مستقری در استان کرمان نداریم.

همایی راد اظهار کرد: یکی دیگر از ابتکارات استان در سال 94، تقسیم بندی استان به مناطق امنیتی بود و شهرستان های دارای ویژگی های مشترک ابتدا به شش منطقه و از سال قبل به هشت منطقه امنیتی تقسیم شد که شهرستان های هر منطقه ویژگی های مشترکی دارند.

وی تصریح کرد: در مقابله با زمین خواری که یکی از معضلات مهم استان کرمان بود، شورای تامین ورود خیلی خوبی داشت و 31 جلسه شورا صرفا با موضوع مقابله با زمین خواری تشکیل و بیش از 2 هزار هکتار اراضی تصرفی بدون کوچک ترین تنش اجتماعی رفع تصرف شد.

سخنگوی کمیسیون اطلاع رسانی امنیت استان کرمان گفت: دستگیری قاتلین فراری موضوع دیگر اولویت دار حوزه امنیتی بود که بعضا قاتلی در اواخر سال 96 دستگیر شده که 13 سال قبل مرتکب قتل شده و در استان‌های همجوار شناسنامه جعلی گرفته و با عنوان دیگری ازدواج کرده و بعد از کارهای فنی و پلیسی فراوان دستگیر شد.

وی افزود: یکی دیگر از رویکردهای استان، تامین امنیت اجتماعات قانونی است و شعار ما این است که "هیچ مصلحتی بالاتر از قانون نیست" و اگر کسی در چارچوب قانون مجوزی برای برگزاری یک مراسم گرفت، موظف هستیم امنیت آن را تامین کنیم.

همایی راد اظهار کرد: تلاش در راستای جلب مشارکت مردم در حوزه امنیت از دیگر مباحث حوزه امنیتی و انتظامی است و مشارک‌های مختلفی در همکاری مردم با پلیس و نهادهای امنیتی داریم اما در حوزه مشارکت خیران در حوزه امنیت که 20 میلیارد تومان تاکنون وقف امنیتی صورت گرفته، رتبه نخست را در کشور داریم.

وی تصریح کرد: از دیگر اولویت‌های امنیتی و انتظامی، سامانه‌های پایش تصویری است و کرمان تا قبل از این در پایین‌ترین رده در کشور قرار داشت و بیش از 16 هزار کیلومتر راه داریم که با پیگیری‌های استاندار و تلاش‌های مدیرکل راهداری شمال( که مدیرکل جنوب پیگیری نکرد و گلایه داریم)، در سال گذشته ظرفیت سامانه‌های پایش تصویری استان 100 درصد افزایش یافت و امیدواریم امسال 500 درصد افزایش داشته و همه شریان‌های اصلی زیر پشش تصویری قرار بگیرند.

مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری کرمان اظهار کرد: آمار پلیس راه نشان می‌دهد، میزان تلفات و تصادفات در محدوده نصب سامانه‌های پایش تصویری، 67 درصد کاهش دارد.

وی افزود: در سال 96 براساس رویکرد مبتنی بر پیش‌بینی و پیشگیری 813 شورای تامین و کمیسیون امنیتی تشکیل داده‌ایم و افزایش 31 درصدی نسبت به سال 95 داشته و 73 درصد مصوبات در حوزه پیشگیری و پیش‌بینی بوده است.

همایی راد تصریح کرد: بعد از ثبت جهانی کویر، بازیگران کویر عوض شده‌اند و در حال حاضر گروه‌های ورزشی مختلف، گروه‌های زیست محیطی، اکتشافی برای کارهای معادن و علمی، گردشگران و ... حضور دارند و یکی از کمیسیون‌های مهم ما امنیت گردشگران است.

وی بیان کرد: در زمین لرزه‌های سال گذشته مردم منازل خود را ترک کرده و حفاظت از منازل مسکونی‌، کنترل ترافیک در محدوده حادثه و ... از دیگر اقدامات حوزه امنیتی و انتظامی بوده است.

همایی راد در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به رخدادهای امنیتی و انتظامی سال 96 در استان کرمان اظهار کرد: در بسیاری از شاخص‌ها روند مطلوبی را شاهد بودیم و به عنوان نمونه در سرقت‌های مسلحانه به نسبت سال 95 کاهش 24 درصدی را داشته‌ایم که حاصل تلاش دلسوزانه و شبانه‌روزی نیروهای امنیتی و انتظامی است.

وی افزود: سرقت به عنف در استان یک درصد و سرقت تحت پوشش ماموران 41 درصد کاهش داشته و سرقت بانک نداشته‌ایم.

مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری کرمان با اشاره به کاهش سه درصدی سرقت اتومبیل، کاهش شش درصدی سرقت موتورسیکلت و کاهش 42 درصدی کیف قاپی در استان در سال گذشته، گفت: گروگان‌گیری در استان در سال گذشته پنج درصد کاهش داشت و اکثریت قریب به اتفاق گروگان‌گیری‌ها در ارتباط با مطالبات مواد مخدر است.

وی با اشاره به اینکه در برخی جرائم افزایش داشته‌ایم، گفت: شرارت از جمله چاقوکشی، نزاع‌های با سلاح سرد و ... افزایش قابل توجهی حدود 48 درصد داشتیم و می‌طلبد نهادهای فرهنگی، اجتماعی و فعال در حوزه سلامت روان به این حوزه ورود کنند.

سخنگوی کمیسیون اطلاع رسانی امنیت استان کرمان گفت: افزایش 33 درصدی در کشفیات مواد مخدر داشته‌ایم و بیش از 143 هزار کیلوگرم انواع مواد مخدر کشف شده و بخشی از این افزایش کشف، هم به افزایش تولید در افغانستان و هم افزایش کارآمدی نیروهای اطلاعاتی مربوط می‌شود.

وی افزود: از اداره کل اطلاعات استان تشکر می‌کنیم که درصد قابل توجهی از کشفیات محموله‌های سنگین و عمدتا مسلح مواد مخدر مربوط به این نهاد است.

همایی راد با اشاره به اینکه در سال گذشته 48 درصد افزایش در کشفیات سلاح گرم شامل سلاح‌های شکاری غیرمجاز و سلاح های جنگی در استان داشته ایم، عنوان کرد: بخشی از حوادث از جمله قتل‌هایی که اتفاق می افتد، ناشی از سلاح های شکاری مجاز است و به دلیل اینکه الزامات ایمنی نگهداری را رعایت نمی کنند، اتفاق می افتد و در موارد متعددی کودکان مرتکب قتل ناخواسته از این طریق شد اند لذا رسانه‌ها در زمینه افزایش آگاهی مردم می‌توانند کمک کنند.

وی تصریح کرد: در کمیسیون پیشگیری از سلاح پیشنهاد ایجاد باشگاه‌های تیراندازی در شهرستان های مختلف و همچنین ایجاد شکارگاه های خصوصی از سوی سازمان محیط زیست را داده‌ایم که در واقع نوعی ساماندهی و پیشگیری از آسیب به سرمایه‌های ملی و محیط زیست است.

همایی راد گفت: 31 درصد افزایش کشفیات سوخت قاچاق و 30 درصد افزایش کشف مشروبات الکلی داخلی داشته‌ایم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه متاسفانه نسبت به آمار تصادفات، خنثی شده‌ایم، اظهار کرد: در مجموع آمار تصادفات استان 10 درصد و متوفیان ناشی از تصادف 13 درصد و مصدومان 9 درصد در سال قبل افزایش داشته‌ایم و باید کار جدی و اصولی در زمینه کاهش تلفات و تصادفات جاده‌ای صورت بگیرد.

مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری کرمان اظهار کرد: در زمینه دستگیری اتباع غیرمجاز در استان بیش از 87 هزار نفر سال گذشته دستگیر و طرد شدند و در شش سال گذشته بیش از 440 هزار نفر در استان دستگیری و طرد داشته‌ایم.

وی افزود: در گذشته، استان به دو بخش ممنوعه و آزاد برای حضور اتباع اعلام شده بود که منطقی به نظر نمی‌آید و به این نتیجه رسیدیم که باید به سمت ساماندهی برویم.

همایی راد با بیان اینکه افرادی به دلایل سیاسی و مذهبی به ایران آمده و مورد حمایت قرار گرفته‌اند و از حقوقی برخوردارند و عده‌ای برای کار می‌آیند، تصریح کرد: استان کرمان طرح ساماندهی را به وزارت کشور پیشنهاد کرد که تصویبو سال گذشته ابلاغ شد اما در جهت اجرا، با مشکل قانونی مواجه شدیم.

وی بیان کرد: قانون کشور ما در زمینه ورود و اقامت اتباع، مربوط به سال 1310 است و نمایندگان استان کرمان درخواست اصلاح این قانون را داده‌اند که پیگیری و به مرکز پژوهش‌های مجلس منتقل شد و در حال بررسی است.

سخنگوی کمیسیون اطلاع رسانی امنیت استان کرمان با اشاره به کشته و مصدوم شدن اتباع افغانی در تصادفات جاده‌ای استان عنوان کرد: بار بسیار سنگینی در این راستا بر روی دوش دانشگاه‌های علوم پزشکی استان است.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به عملکرد کمیسیون پیشگیری از جعل گفت: فکر می کنیم هر چه به سمت دولت الکترونیک پیش برویم احتمال جعل کاهش پیدا می کند و باید این مسئله ابتدا در دستگاه های دولتی انجام شود و بعد نهادهای اقتصادی و خصوصی را در بر بگیرد تا در یک سیستم مجهز فعالیت کنند و احتمال جعل کاهش پیدا کند.

همایی راد تصریح کرد: تشویق شهروندان به دریافت کارت ملی هوشمند، استعلام بین دستگاهی در افتتاح حساب‌های بانکی و ... از دیگر اقدامات در راستای پیشگیری از جعل بوده است.

وی بیان کرد: از جمعیت 3.2 میلیون نفری استان، 2.3 میلیون نفر واجد شریط دریافت کارت ملی هوشمند هستند و از این تعداد تاکنون یک میلیون و 550 هزار نفر کارت ملی هوشمند را دریافت کرده اند و باید حداکثر تا پایان خردادماه برای دریافت کارت اقدام کنند.

مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری کرمان ادامه داد: در وقوع و کشف جعل در اسکناس در سال گذشته افزایش 27 درصدی داشته ایم و در اسناد مالکیت 35 درصد کاهش جعل صورت گرفته و خوشبختانه اجرای طرح کاداستر به کاهش موارد جعل اسناد کمک کرد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه حساسیت ویژه ای در بحث قتل ها در استان داشتیم، گفت: در سال گذشته آمار قتل های استان 16 درصد کاهش داشت که این موضوع با ایجاد حساسیت، کوتاه کردن زمان دادرسی و صدور حکم، افزایش آگاهی مردم محقق شده و شهرستان های بردسیر، انار، راور، فهرج و کوهبنان حتی یک مورد قتل نداشته اند.

همایی راد با بیان اینکه در شهر کرمان کاهش 27 درصدی قتل را نسبت به سال 95 داشته‌ایم، تصریح کرد: اختلافات خانوادگی با 31 درصد در راس عوامل قتل در استان بوده که نهادهای آموزشی باید در این زمینه تلاش کنند.

وی در ادامه بیان کرد: امنیت پدیده نسبی است و هرچه در حوزه امنیت پیشرفت کنیم، مطالبات جامعه بیشتر می‌شود و باید کمک کنیم مطالبات مردم از این حوزه افزایش یابد.

مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری کرمان اظهار کرد: در حال حاضر امنیت استان در سطح بسیار مطلوب و مقبولی است و هیچ گروه تروریستی تاکنون نتوانسته وارد کرمان شده و حادثه بیافریند.

وی افزود: در سرقت‌های خرد افزایش 14 درصدی و در شهرستان کرمان افزایش 20 درصدی در سال گذشته رخ داده که عمدتا توسط افراد معتاد صورت گرفته است.

همایی راد در پایان عنوان کرد: ضریب خودکشی در استان کرمان از کشور پایین‌تر است و نرخ خودکشی در ایران نیز نسبت به نرم جهانی پایین‌تر است و برای پیشگیری از خودکشی در استان جلساتی را تشکیل داده‌ایم و دستگاه‌های مختلفی مامور به انجام اقداماتی در این زمینه شده‌اند.

منبع: ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار