رئیس اداره آموزش‌ و پرورش استثنایی استان قم با بیان تعداد دانش آموزان استثنایی مشغول به تحصیل در مدارس استان گفت: ۱۹۳۹ دانش‌آموز استثنایی در ۳۳ مدرسه و ۲۰۳ کلاس درس مشغول به تحصیل هستند.
کد خبر: ۵۹۸۹۷۷
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۶ 30 April 2018

به گزارش تابناک قم، امروز کودکان استثنایی با وجود آسیب‌های شنوایی، بینایی، جسمی حرکتی و ذهنی که اکثریت افراد جامعه با نگاه فردی ناتوان به او می‌نگرند با زحمات والدین و مربیان و تلاش و همت خود و عنایت خداوند جمله (معلولیت محرومیت نیست) را به‌خوبی به اثبات رساندند و فعل خواستن را با بهترین معنای ممکن صرف کردند. حال با تغییر نوع نگاه به این افراد و تنها دیدن توانمندی‌هایشان با عنوان کوچک‌ترین خواسته هر انسانی، می‌توان گل لبخند را به آن‌ها هدیه داد.

در همین رابطه هم‌زمان با هفته مشاغل دانش آموزان استثنایی فعالیت‌ها و توانمندی‌های خود را در زمینه‌های مختلف در قالب نمایشگاهی به معرض دید عموم گذاشتند، که به همین بهانه به گفت‌وگو با رئیس اداره آموزش‌وپرورش استثنایی استان قم و تعدادی از مسئولان آموزشی این دانش آموزان پرداختیم.

برپایی نمایشگاه توانمندی‌های 400 نفر از دانش آموزان استثنایی

سیداحمد آقامیری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در قم، با اشاره به فعالیت‌های مدارس استثنایی اظهار داشت: توانمندی‌ها و فعالیت‌های هنری و صنعتی قریب به 400 نفر از دانش آموزان آسیب‌دیده شنوایی، بینایی و جسمی حرکتی و ذهنی مقطع متوسطه مدارس استثنایی در رشته‌های مختلفی از قبیل خیاطی، طراحی، معرق، تعمیر وسایل خانگی، گرافیک، کار با نمد و باغبانی به‌صورت نمایشگاهی در معرض دید عموم قرار گرفته است.

وی با بیان تعداد دانش آموزان استثنایی مشغول به تحصیل در مدارس استان تصریح کرد: 1939 دانش‌آموز استثنایی در 33 مدرسه و 203 کلاس درس که از این تعداد 1487 نفر از دانش آموزان استثنایی در مدرسه خاص و 461 نفر نیز در مدارس عادی به‌صورت تلفیقی مشغول به تحصیل هستند، که از این تعداد 253 نفر با آسیب شنوایی، 73 نفر با آسیب بینایی، 117 نفر با آسیب حرکتی و 18 نفر از آن‌ها نیز طیف اختلال خفیف اوتیسم هستند.

به گفته رئیس اداره آموزش‌ و پرورش استثنایی استان قم، از تعداد 1939 نفر دانش‌آموز استثنایی در مدارس خاص تعداد 429 نفر با آسیب شنوایی، 113 نفر با آسیب بینایی، 205 نفر آسیب حرکتی، 45 نفر اوتیسم و 1147 نفر آن‌ها نیز آسیب ذهنی هستند، که تعداد مدارس فعال استثنایی در استان نیز به تفکیک گرایش، مدارس آسیب‌دیده شنوایی چهار، بینایی یک، جسمی حرکتی دو، اوتیسم دو، کم‌توان ذهنی 19 و مشکلات ویژه یادگیری 4 مدرسه فعالیت مستمر دارند.

هنر درمانی، راهی شگفت‌انگیز ویژه افراد مبتلابه اوتیسم

کارشناس مسئول آموزش کودکان استثنایی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در قم، با بیان نشانه‌هایی از اختلالات بیماری‌های طیف اوتیسم که هرساله رو به افزایش است عنوان کرد: دشواری برقراری ارتباط کلامی و اجتماعی با دیگران یکی از نشانه‌های این اختلال است. در برخی موارد مبتلایان به اوتیسم به‌هیچ‌وجه توانایی استفاده از گفتار را برای برقراری ارتباط ندارند. مبتلایان اوتیسم ممکن است با دریافت مفهوم از طریق حالات صورت و بدن مخاطب نیز مشکل داشته باشند.

هاجر شعاعی هنر درمانی را یکی از راه‌های بسیار مؤثر در برخورد با این‌گونه افراد معرفی کرد و افزود: با توجه به اینکه این افراد از درک بصری بسیار بالایی برخوردارند این قوه به آن‌ها کمک می‌کند تا در یادآوری و تجسم خاطرات، به خاطر سپردن یک تصویر ذهنی و اطلاعات تصویری همچنین بیان ایده‌هایشان از طریق طراحی و یا دیگر فعالیت‌های هنری موفق‌تر باشند.

وی تعداد افراد مبتلابه اوتیسم را طی غربالگری به‌عمل‌آمده در استان 42 نفر اعلام کرد و یادآور شد: از آنجایی‌که کارهای هنری حالتی از ارتباط انسان‌ها هستند و نیازی به تعامل کلامی ندارند، اما می‌توانند این افراد را به محیط بیرون پیوند دهند، بنابراین هنر درمانی راهی شگفت‌انگیز ویژه افراد مبتلا به اوتیسم به شمار می‌رود البته هنر درمانی در عمل روش‌های گوناگونی دارد که هر فردی می‌تواند به روش خودش اقدام کند.

نقش هماهنگی انتظارات والدین در شرایط یادگیری مطلوب‌تر

مدیر یکی از مراکز مشکلات ویژه یادگیری استان قم، در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، تعداد مراجعین به مراکز مشکلات ویژه یادگیری را بیش از 800 نفر اعلام کرد و گفت: کودکان مبتلابه اختلال یادگیری ظاهری طبیعی، هوشی نرمال، رشد جسمی مناسب و رفتار و خلق‌وخویی کاملاً عادی دارند اما به هنگام رفتن به مدرسه برای یادگیری خواندن و نوشتن و حساب کردن دچار مشکل می‌شوند. در واقع ناتوانی عملکرد به شکل‌های مختلفی خود را نمایان می‌کند.

زلیخا حقی توجه ویژه به دوره ابتدایی را در تشخیص و اقدام به‌موقع بسیار تعیین‌کننده دانست و یادآور شد: در وهله اول شناسایی دانش آموزان دچار اختلال یادگیری توسط معلم و مرحله بعد ارائه گزارش نارضایتی از عملکرد تحصیلی دانش‌آموز به والدین و در نهایت به‌منظور شناسایی توانایی یا عدم توانایی دانش‌آموز او را به مراکز مشکلات ویژه یادگیری ارجاع می‌دهند.

وی بر این باور است که دانش آموزان دچار مشکلات ویژه یادگیری در مرحله اول باید نحوه یادگیری را بیاموزند که این خود نیازمند ارزیابی کارشناسان این حیطه است حال پس از شناسایی نقاط ضعف و قوت دانش‌آموز با توجه به نیازهای او وارد مرحله آموزش می‌شویم. در واقع والدین با ارجاع به مراکز مشکلات ویژه یادگیری انتظارات خود را با توانایی کودک خود هماهنگ کرده و با این کار شرایط یادگیری مطلوب‌تری را برایش فراهم می‌کنند.

گفتنی است نمایشگاه توانمندی‌های دانش آموزان استثنایی دوره متوسطه از دوم تا دهم اردیبهشت‌ماه در سالن رویش واقع در خیابان جوادالائمه خیابان پاسداران غربی خیابان صبا از ساعت 8 الی 13 برقراراست.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار