عضو هیئت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی مازندران گفت: با سوء مدیریت در کنترل منابع آب، وقوع پدیده ریزگرد در شمال کشور دور از انتظار نیست.
کد خبر: ۶۰۰۷۲۲
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۵ 05 May 2018

به گزارش تابناک : محسن مسعودیان با بیان اینکه فعالیت در زمینه استفاده از آب در بخش‌های مختلف صنعت کشاورزی و سایر پروژه‌های آبی همه اثراتی بر روی محیط زیست دارند، یادآور شد: هرگاه با طبیعت مجادله و برخورد کنیم، طبیعت جور دیگری با ما رفتار خواهد کرد، اما از طرفی نیازهای ما نیز باید تامین شود.

وی با اشاره به اینکه جمعیت رو به افزایش بوده، تولید موادغذایی، مصرف آب بهداشتی و شرب نیز رو به افزایش است، تاکید کرد: هر چند تولید از نیازهای ضروری بشر است اما نباید مغایر با اکوسیستم طبیعی و ضربه زننده به آن باشد.

مسعودیان خاطرنشان کرد: متاسفانه در راستای تامین نیازها، بسیاری از پروژه‌ها اجرا شد و مسائل زیست محیطی در آن دیده نشده است.

وی با اشاره به این‌که بحران آب یکی از پیامدهایی بوده که بر اثر نادیده گرفته شدن مسائل زیست محیطی در روند دستیابی به نیازها ایجاد شده است، تاکید کرد: خشک شدن دریاچه ارومیه از شاخص‌ترین بحران‌های فعلی آب در ایران است؛ این مسئله تنها در قسمت‌های مرکز، جنوب و مناطق  خشک کشور وجود ندارد، بلکه دامنه بحران آب و خشکسالی مناطق شمال را هم در بر گرفته است.

مدیرگروه مهندسی آب دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی مازندران یادآور شد: تمامی دریاچه‌ها و باتلاق‌ها در شمال کشور به نوعی تحت تاثیر  خشکسالی و بحران آب قرار گرفته است.

وی افزود: به دلیل تغییر سبک زندگی مردم، استفاده بی‌رویه از منابع آبی کشور، سوء مدیریت در کنترل منابع آب، کشور توان و تخصص حل مسئله ریزگردها در خوزستان را ندارد و اگر وضع به همین منوال ادامه یابد چه بسا پدیده ریزگرد در شمال کشور نیز رخ دهد.

مسعودیان گفت: هرچند دانشگاه قدرت اجرایی ندارد اما مطرح کردن این مسائل از سوی اساتید در قالب مقاله‌ها می‌تواند زنگ هشدار را برای مسئولان به صدا درآورد. نتایج مقالات می‌تواند در اتاق فکر مازندران مطرح شده و سیاست‌ها بر این اساس تدوین شود.

 مدیرگروه مهندسی آب دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی مازندران تصریح کرد: با تدوین سیاست‌های درست و علمی در خصوص بهره برداری  صحیح از منابع آب در هنگام خشکسالی می‌توان بحران را کنترل کرد.

 

 

منبع : ایسنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار