رویکرد صادرات در تولید محصولات کشاورزی، باید مدنظر قرار گیرد
قوانین ارث در کشور موجب کوچکتر شدن سطح اراضی و غیر اقتصادی شدن تولید در این اراضی می شود و تمام این عوامل دست در دست هم داده تا با چالش بزرگ تغییر کاربری اراضی روبرو شویم.
کد خبر: ۶۰۱۵۲۳
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۱ 06 May 2018

 به گزارش تابناک البرز، رییس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز در خصوص مشکلات موجود کشاورزان و دلایل تمایل برخی به تغییر کاربری اراضی کشاورزی اظهار داشت: شکی نیست که فعالیت کشاورزی نسبت به سایرفعالیت ها ریسک و زحمت بیشتری دارد و درآمد آن نسبت به فعالیت های واسطه گری و دلالی قابل مقایسه نیست.


وی گفت: تغییرات اقلیمی، مشکل آب و شرایط اقتصادی ناپایدارشرایط دشواری را برای کشاورزان بوجود آورده است و در کنار این مسائل شاهد هستیم که در برخی استان های مهاجر پذیر در سایه توسعه حریم شهرها، قیمت اراضی کشاورزی جهت تبدیل به پدیده باغ ویلا به شدت رشد کرده است و این موضوع کشاورز را ترغیب به فروش اراضی و تغییر کاربری می کند.


موسوی اضافه کرد: همچنین قوانین ارث در کشور موجب کوچکتر شدن سطح اراضی و غیر اقتصادی شدن تولید در این اراضی می شود و تمام این عوامل دست در دست هم داده تا با چالش بزرگ تغییر کاربری اراضی روبرو شویم هر چند که هنوز کشاورزان واقعی رنج کار پر مشقت کشاورزی را به درآمد کم زحمت تغییر کاربری ترجیح داده اند.


رییس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز با بیان اینکه بخشی از تولیدات کشاورزی فقط با نگرش تامین نیاز داخل صورت می گیرد، گفت: تولید این محصولات رویکرد صادرات محور ندارد.


سید مجید موسوی در خصوص وضعیت تولیدات کشاورزی، افزود: اقلام کشاورزی اعم از محصولات زراعی، باغی و دامی و فرآورده های آن از گذشته تا کنون با نوسانات زیاد جزء اقلام صادراتی کشور محسوب می شوند که از مهم ترین این اقلام، محصولات زراعی شامل سبزی و صیفی و محصولات جالیزی و برخی گیاهان دارویی و زعفران است.


وی همچنین از جمله محصولات باغی را پسته، خرما، سیب و انارو کشمش و محصولات دامی شامل روده و سالامبور و در مواقعی مرغ و تخم مرغ و دام سبک عنوان کرد و اظهار داشت: باید شرایطی را فراهم کرد که جایگاه کشورمان در صادرات محصولات کشاورزی نسبت به گذشته بهتر شود.


وی به مشکلات پیش روی صادرات اشاره کرد و گفت: یکی از الزامات صادرات محصولات کشاورزی توجه به کیفیت و استانداردهای بین المللی، بازاریابی، برند سازی و تامین مستمر سفارشات است.


موسوی بیان داشت: از طرفی تولیدکننده خوب به طور حتم صادر کننده خوب محسوب نمی شود و نیاز داریم که شرکت های صادراتی که به دانش روز مجهز باشند در این زمینه فعالیت کنند.


وی گفت: محصولات کشاورزی با توجه به ماهیت فساد پذیری جهت صادرات نیازمند کیفیت و بسته بندی مناسب، شبکه حمل و نقل سریع، ارزان و مطمئن می باشد که ضروری است شرایطی فراهم شود که بتوان با اعطای مشوق های لازم از این بخش مهم و استراتژیک حمایت کرد.


رئیس جهاد کشاورزی البرز در خصوص مشکلات موجود در فرآوری محصولات کشاورزی، عنوان کرد: فرآوری محصولات کشاورزی، مهم ترین راهکار جهت کاهش ضایعات محصولات، افزایش ارزش افزوده و صادرات مطمئن است.


وی ادامه داد: قدم های خوبی برای افزایش فرآوری و جلوگیری از خام فروشی محصولات برداشته شده که تکمیل زنجیره تولید و زنجیره ارزش در سایه افزایش با کیفیت فرآوری محصولات کشاورزی است.


موسوی گفت: به همین منظور بایستی در ابتدا سرمایه گذاری در صنایع تبدیلی افزایش یابد و پس از آن به دنبال ایده های نو در محصولات باشیم.


وی اضافه کرد: همچنین نوسازی صنایع تبدیلی و تکمیلی، بازار یابی، برند سازی و استقرار صنایع در قطب های تولید کشاورزی و سهولت در صدور مجوزهای مرتبط و حذف عوارض غیر متعارف از سرمایه گذاران از مواردی است که باید بیشتر به آن توجه کنیم.


وی افزود: در زمینه صادرات قوانین و مقررات باید به نفع صادرکنندگان و در جهت تسهیل و تشویق صادرات باشد و موضوع زمینه یابی صادرات محصولات کشاورزی باید از اولویت های سفرای جمهوری اسلامی در خارج کشور قرار گیرد و مناسبات اقتصادی مناسب شکل گیرد.


موسوی بیان داشت: همچنین ناوگان صادراتی کشور نیازمند بروز رسانی و چابک سازی است و خصوصا در عرصه صادرات هوایی و دریایی باید تجهیز شویم و در کنار این مسائل باید به مقوله بسته بندی و داشتن علم بازرگانی نوین و توجه به ایجاد پایانه های صادراتی توجه ویژه کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار