'سوزان رایس' مشاور امنیت ملی دوره دوم ریاست جمهوری 'باراک اوباما' نوشت: 'ترامپ'، با اعلام خروج کشورش از برجام، احمقانه ترین و در عین حال حساسترین و پرپیامدترین تصمیم در حوزه امنیت ملی آمریکا را در دوران کاریش گرفت.
کد خبر: ۶۰۳۱۹۷
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۲ 09 May 2018

سوزان رایس سه شنبه شب (دیشب) در آغاز مقاله ای در نیویورک تایمز در واکنش به اعلام خروج ترامپ رئیس جمهوری آمریکا از برجام نوشت: تصمیم غیرمدبرانه رئیس جمهوری 'ترامپ' دال بر خروج آمریکا از توافق هسته ای ایران، ابدا ایران را وادار نخواهد کرد دوباره به پای میز مذاکره بیاید، ضمن آنکه (به گفته او) نگرانی ها را هم از بابت رفتارهای ایران در خاورمیانه مرتفع نخواهد کرد.
رایس که در دوره نخست زمامداری اوباما سفیر کشورش در سازمان ملل بود، در بخشهایی دیگر از مقاله خود افزود: ترامپ تنها کاری که این تصمیم خواهد کرد این است که مهار را از برنامه هسته ای ایران بر می دارد و همزمان آمریکا را هم در میان متحدانش طرد می کند و بلکه هم ضریب ایمنی آن را می کاهد.
توافق هسته ای همانطور که مقرر شده بود خوب کار کرده است.
به تصدیق 'آژانس بین المللی انرژی اتمی'، جامعه اطلاعاتی آمریکا، شورای امنیت سازمان ملل و مشاوران عالی رئیس جمهوری ایران کاملا به تعهداتش در این توافق عمل کرده است. 
این توافق هرگز راجع به اعتمادسازی نبوده است. این توافق فقط یک تصدیق و راستی آزمایی سخت و دقیق است برای ابد. توافق (طبق ادعای آمریکا) ضمن بستن راههای اصلی تمام راههای فرعی برای دستیابی ایران به سلاح هسته ای را هم بست.
حال ترامپ با تصمیمی که در مورد این توافق گرفت، این بهانه را به دست ایران داد تا او هم اخلاقا خود را موظف نداند به این توافق پایبند بماند و خود را از هر قید و بندی در این امر آزاد ببیند.
حال ایران دیگر قادر خواهد بود فعالیتهای هسته ایش را از سر بگیرد، بی آنکه کسی سرزنشش کند که چرا توافق را نقض کرده است.
حال این آمریکاست که با بازگرداندن تحریمها، یکجانبه توافق را نقض می کند، آن هم توافقی که خود آن را به مذاکره گذارده بود. این در حالیست که ایران به این توافق پایبند مانده است.
حال ترامپ با این تصمیم علنا به درخواستهای نزدیکترین متحدان ما بی اعتنایی می کند. این متحدان ماههاست که سعی می کنند ایرادهایی را که ترامپ به توافق وارد می داند، برطرف کنند. ترامپ در عوض آنکه با متحدانمان به توافق برسد، به ایشان می گوید 'بروید گم شوید'. او حال تمام شرکتهای اروپایی را که به توافقی عمل می کنند که خوب کار می کند، جریمه می کند. رابطه ما با اروپا دستاوردهای مهم سیاسی و اقتصادی دارد که بشدت هم قابل توجه است.
هزینه های رهبری آمریکا بر جهان، فوق العاده گزاف است.

* اعتماد به آمریکا با نقض یک جانبه توافق بین المللی فرو می ریزد
وقتی آمریکا یکجانبه یک توافقنامه بین المللی را که نقض نشده است، منسوخ اعلام می کند، یعنی اینکه ما در نگاه جهانیان دیگر قابل اعتماد و پاسخگو نخواهیم بود. ما همین کار را قبلا هم با توافق آب و هوایی 'پاریس' و ' پیمان مشارکت دو سوی اقیانوس آرام (ترانس پاسیفیک) هم انجام دادیم.
اما مخاطره توافق هسته ای ایران، بی نهایت بالاست. حالا ایران می تواند در توافق بماند مشروط بر آنکه سایر امضاکنندگان توافق به اندازه کافی با ایران تجارت و سرمایه گذاری ثمربخش داشته باشند.
اما این هدف هم محقق نخواهد شد و پایدار نخواهد ماند. چون آمریکا این توانایی را دارد که هر موجودیت خارجی را که با ایران تجارت می کند، هدف تحریمهایی دردآور قرار دهد.
خوب بدیهی است که ایران هم می تواند بی هیچ حد و حصری فعالیتهای هسته ایش را از سر بگیرد، یا بتدریج و یا بسرعت. ایران حتی امکان دارد از 'پیمان منع گسترش سلاحهای هسته ای' موسوم به NPT هم خارج شود. 
آنگاه عربستان و سایر کشورها در منطقه هم به سمت بدست آوردن توانمندی ساخت سلاح هسته ای هجوم خواهند آورد. 
در ایران هم شخصیتهایی میانه رو تضعیف می شوند.
اکنون با نقض عهد آمریکا در قبال این توافق، جایگاه روسیه و چین، مسلما به قیمت ضعیف شدن جایگاه آمریکا، در منطقه محکمتر خواهد شد. اسراییل هم یورش خواهد برد تا مجادله اش را با ایران شدیدتر از قبل کند. هیچ بعید نیست که پای آمریکا هم به این جدال کشیده شود. 
خلاصه آنکه در هر سناریوی محتمل، این امنیت آمریکاست که به خطر می افتد .

* ترامپ کمر همت به نابودی موفقیت های سلفش بسته است
اصولا ترامپ به هر موفقیتی که مقام سلفش به دست آورده است، بدبین است و کمر همت بسته است که این توافق را نابود کند؛ حتی با وجود آنکه این توافق در خدمت تامین منافع آمریکا عمل کرده و توانسته است نظر مساعد سرسخت ترین منتقدانی را هم که در بدو امر به آن معترض بودند، به دست آورده است.
شخص رئیس جمهوری، از سر غرور و دشمنی، آخرین میخ را بر تابوت توافق هسته ای ایران کوبید، اما هیچ جایگزین قابل اعتمادی برای آن معرفی نکرد.
او تصریح کرد که با افزودن بر فشارها می توان ایران را وادار کرد که توافقی بهتر را به مذاکره گذارد. اما فقط کسانی که هیچ چیز راجع به ایران نمی دانند، تصور خواهند کرد که ایران تحت فشار راضی خواهد شد قولی را که سه سال قبل داده این بار بدهد.

* پیام ترامپ به کره شمالی:نمی توان به آمریکا اعتماد کرد
و اما در رابطه با کره شمالی.
اگر ترامپ تصور می کند که با این کارش پیامی قوی برای حل مشکل مشابه کره شمالی داده، کاملا در اشتباه است.
ترامپ در آستانه مذاکرات با دشمنی که به مراتب پیشرفته تر است و غیر قابل پیش بینیتر، این پیام را می دهد که نمی توان به آمریکا اعتماد کرد. ترامپ با این کارش تقریبا سند و مدرک به دست داد که آمریکا هر توافقی که منعقد می کند حتی توافقی موفق، امکان دارد همان رئیس جمهور حاضر در قدرت و یا رئیس جمهور بعدی ؛ توافق را فسخ کنند.
شرکای ما در مذاکرات شامل ژاپن، کره جنوبی و چین هم در مورد قابل اعتماد بودن ما شک خواهند کرد در حالیکه لازم است ما بیش از همه عقل جمعی را به نمایش بگذاریم.
با این حساب چرا باید 'کیم جونگ اون' دست از توانمندی هسته ای و موشکیش بکشد در حالیکه آمریکا دیشب نشان داد که آمریکا روزی توافق می بندد و روزی دیگر آن را انکار می کند.

* ترامپ با بد شدن اوضاع باز هم تقصیر را به گردن دیگران می اندازد
رایس در پایان مقاله خود نوشت: 'شخص رئیس جمهوری سه شنبه شب احمقانه ترین و در عین حال مهمترین و پرپیامدترین تصمیم در حوزه امنیت ملی را در دوره کاری ریاست جمهوری خود گرفت.
' هنوز معلوم نیست فردا چه خواهد شد، اما بدون شک اوضاع بدتر از امروز خواهد بود.
' وقتی از این تصمیم همه چیز به افتضاح کشیده شد؛ آنگاه طبق استاندارد معمول این گونه لحظه ها آقای ترامپ در صحنه ظاهر می شود و گناه را به گردن دیگران می اندازد. این دیگران شامل رقبای سیاسی ترامپ، مقامات سلف ترامپ، اروپایی ها و ایرانی ها خواهند بود.
' اما مسلما فقط یک نفر است که مسئول تمام این افتضاح خواهد بود و آن شخص رئیس جمهوری ترامپ است'.
به گزارش ایرنا، ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا دیشب (سه‌شنبه شب) به وقت ایران، با تکرار اتهام و توهین علیه ایران اعلام کرد که دولتش دیگر در برجام نخواهد ماند. 
این تصمیم در حالی گرفته شد که آژانس بین المللی انرژی اتمی 10 بار پس از اجرایی شدن برجام، پایبندی ایران را به این توافق بین المللی تایید کرده است در حالیکه رسانه های معتبر بارها از تلاش و حتی اعلام موضع دولت ترامپ برای جلوگیری از دستیابی تهران به منافع مصرح در برجام خبر داده اند. 
فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بلافاصله پس از اعلام تصمیم رئیس‌جمهوری آمریکا تأکید کرد که این اتحادیه به توافق هسته‌ای با ایران پایبند است. 
سران انگلیس، آلمان و فرانسه نیز با انتشار بیانیه جداگانه‌ای حمایت خود را از برجام اعلام کردند. 
حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران نیز دقایقی پس از اعلام خروج آمریکا از برجام اعلام کرد که به وزارت امور خارجه دستور داده است ظرف چند هفته آینده با کشورهای اروپایی و روسیه و چین، رایزنی و مذاکره کند و اگر منافع ملت ایران تامین شود، در برجام خواهد ماند 
رئیس جمهوری همچنین گفت: من از امشب از یک نظر متاسف هستم که مردم آمریکا که مردم بزرگی هستند گرفتار زمامدارانی شده اند که حیثیت آنها را زیر پا گذاشته است و از طرفی شادم که یک موجود مزاحم از برجام خارج شده است و بی تردید راه خود را با موفقیت ادامه می دهیم و بزودی در یک مصاحبه مفصل با مردم صحبت خواهم کرد. 
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران نیز در توییتی نوشت: در واکنش به تخلفات رئیس جمهوری آمریکا و خروج غیرقانونیش از توافق هسته‌ای، من به دستور رئیس‌جمهوری روحانی تلاش‌های دیپلماتیکی را پیش خواهم برد تا بررسی کنیم آیا سایر شرکای برجام قادر هستند که منافع کامل این توافق را برای ایران تضمین کنند. پاسخ ما منوط به نتیجه این بررسی است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار