سازمان دانش آموزی تشکیلاتی تربیتی - اجتماعی دارد تا دانش آموزان برای حضور درعرصه های مختلف زندگی در کنار آموزش مسائل تربیتی برای آینده آماده شوند.
کد خبر: ۶۰۴۰۹۱
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۰ 12 May 2018

به گزارش تابناک البرز٬ هر ساله به مناسبت سالروز تاسیس این سازمان در استان های مختلف کشور برنامه های آموزشی، اردویی ، فرهنگی با هدف آشنایی افراد جامعه به ویژه فعالان سنگر علم و دانش برگزار می شود.


سازمان دانش آموزی جمهوری اسلامی ایران در بیست و یکم اردیبهشت ماه سال 78 با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی ایران تشکیل و فعالیت رسمی خود را در مدارس کشور آغاز کرد.


در سال1394 نام تشکیلات در دوره ابتدایی با عنوان پیش آهنگان پیشتاز و فرزانه و در متوسطه اول پیش آهنگان شایسته و در دوره متوسطه دوم پیش آهنگان جوینده نامگذاری شد.


نام این سازمان قبلا سازمان پیش آهنگی ایران بوده که در سال 1364 انحلال یافت و در سال1372 تشکیلاتی به نام پویندگان زیر نظر معاونت پرورشی و تربیت بدنی شروع به فعالیت کرد که این تشکیلات در دوره راهنمایی به نام پویندگان تغییر نام یافت به گونه ای که برای پسران عنوان پیشتازان و برای دختران تحت عنوان فرزانگان لقب گرفت .


سازمان دانش آموزی جمهوری اسلامی ایران برای شناخت حیات اجتماعی سالم در کنار آموزش های رسمی و نظری ،دانش آموزان را با زندگی عملی منطبق بر آرمان های اسلامی و ملی آشنا می کند.


رئیس اداره فرهنگی ، هنری اداره کل آموزش و پرورش البرزدر این زمینه گفت: سازمان دانش آموزی تشکیلاتی هدفدار در راستای تربیت اجتماعی دانش آموزان است تا آنان مهارت لازم را برای حضور و فعالیت هدفمند در عرصه های مختلف زندگی را پیدا کنند و به فردی مسوولیت پذیر در آینده تبدیل شوند.


عباس زمانیان اهداف تشکیلات دانش آموزی را به دو بخش کلی و جزئی تقسیم کرد و اظهار داشت: زمینه سازی تعلیم و تربیت برای کسب فضائل اخلاقی و کمالات انسانی ، توانمند کردن اعضا برای باهم زندگی کردن و بهتر زندگی کردن در طبیعت و تقویت قابلیت های فردی و گروهی اهداف کلی سازمان دانش آموزی را تشکیل می دهد.


وی الگو قرار دادن سیره نبی اکرم (ص ) و ائمه (ع ) در زندگی ، شناخت هویت ملی و دینی ، افزایش مسوولیت پذیری ، ارتقاء دانش علمی در زمینه آفرینش ، کسب مهارت های اجتماعی ، شکوفایی و رشد استعداد اعضاء ، ایجاد خلاقیت و ابتکار ، افزایش مشارکت اعضاء در فعالیت های گروهی ، آشنایی اعضاء با حقوق فردی و گروهی در جامعه ، کار آفرینی و تقویت اعتماد به نفس را از اهداف دیگر سازمان دانش آموزی برشمرد.


وی با اشاره به اینکه هویت تشکیلاتی این سازمان بر گرفته از رهنمودهای ارزنده رهبر معظم انقلاب است خاطر نشان شد: ایشان فرمودند : هویت ما هویت ایرانی - اسلامی است که این نگاه ارزشمند بر اعمال و رفتار اعضای تشکیلات سازمان دانش آموزی جمهوری اسلامی ایران حاکم است.


معاون پرورشی و تربیت بدنی آموزش و پرورش ناحیه یک کرج نیز گفت : منظور از هویت تشکیلاتی در این سازمان را شامل دانستن مفاهیم ، اصول تشکیلاتی ، ایمان داشتن و عمل نمودن به آن دانست و ادامه داد: این تشکیلات دارای آرم ، منش ، روش ، شعار ، سلام و احترام ، علامت، نحوه دست دادن تشکیلاتی ، قول و پیمان ، سوگند پرچم ، سرود ملی ، سرود پیش آهنگان ، پرچم ، لباس فرم و کارت شناسایی نیز می باشد.


فرزاد شعبانی داشتن ایمان و اعتقاد ،تمرین و تکرار فعالیت ها و آموزش ها به صورت عملی در اردوها و همایش های آموزشی - عملیاتی، ایجاد رقابت سالم و سازنده ، داشتن علاقه و روحیه تشکیلاتی و چگونگی عملکرد مربی مهمترین را از مهمترین اصول حاکم در تقویت هویت تشکیلاتی در سازمان دانش آموزی ذکر کرد.


وی در ادامه به نقش مهم اعضاء در حفظ هویت تشکیلاتی پرداخت و یادآور شد: هر عضو تشکیلات سازمان دانش آموزی باید در حفظ روحیه و هویت تشکیلاتی بکوشد و به مواد و مفاد هویت تشکیلاتی ایمان و اعتقاد داشته باشد و آن را با تمام وجود در زندگی فردی و اجتماعی بکار گیرد و التزام عملی به جز ء جزء مواد و مفاد روحیه تشکیلاتی داشته باشد.


رئیس سازمان دانش اموزی استان البرزگفت: سازمان دانش آموزی یک تشکیلات تربیتی - اجتماعی است تا دانش آموزان را برای فعالیت در عرصه های مختلف زندگی و پذیرش مسوولیت در آینده آماده کند.


محسن صادقیان افزود: تشکیلات این سازمان با داشتن اهداف کلی و جزئی در راستای عمل کردن به رهنمود های ارزنده مقام معظم رهبری در بخش هویت ایرانی - اسلامی است زیرا ارزش های حاکم بر اعمال و رفتار اعضای تشکیلات این سازمان همان ارزش های اسلام عزیز و افتخارات میهن اسلامی ایران است.


وی در ادامه به ساختار تشکیلاتی گروه پرداخت و اظهار کرد: مربی ، یاور مربی ، مسوول تیم ، معاون تیم ، عضو علمی و آموزشی ، تدارکات و پشتیبانی ، فرهنگی و هنری ، امداد و کمک های اولیه و عضو ورزشی هر کدام در این ساختار تشکیلاتی دارای وظایف سازمانی هستند که در طول سال بر حسب مسوولیت تشکیلاتی که بر عهده دارند انجام وظیفه می کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار