مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در انتقاد ضمنی از رویکرد رئیس‌جمهور آمریکا در قبال برجام گفت که این انگیزه برای تخریب، راه به جاهای خوب نمی‌برد.
کد خبر: ۶۰۴۵۰۴
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۵ 12 May 2018

به گزارش تابناک : «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست‌ خارجی اتحادیه اروپا روز جمعه (دیروز) در کنفرانس «وضعیت اتحادیه» تصریح کرد که توافق هسته‌ای ایران بدون حمایت آمریکا قابل احیا است. 

موگرینی تأکید کرد که از «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران تضمین گرفته است که تهران علیرغم تصمیم «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا برای خروج از برجام و وضع مجدد تحریم‌ها علیه ایران، همچنان در توافق می‌ماند.


این سیاستمدار اتحادیه اروپا توضیح داد: «ما برای حفظ این توافق مصمم هستیم» و تأکید کرد کرد تنها ایران قدرت خراب کردن یکجانبه برجام را دارد.

این دیپلمات ایتالیایی قصد دارد روز سه‌شنبه هفته جاری در «بروکسل» با وزرای خارجه آلمان، فرانسه و انگلیس- سه کشور اروپایی عضو برجام- درباره آینده توافق هسته‌ای ایران بحث و گفت‌وگو کند.

طبق این گزارش، دیپلمات‌های اروپایی همچنین قصد دارند با «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران دیدار و گفت‌وگو کنند.

پولتیکو در گزارش خود نوشت که طرف‌های اروپایی به دنبال نشان دادن این مسئله هستند که همچنان می‌توانند اکثر مزایای اقتصادی که در برجام به تهران وعده داده شده بود را محقق کنند.

وی با اشاره به اینکه آمریکا به شرکای جهانی خود نیاز دارد گفت: «هیچ کشوری به اندازه‌ای بزرگ نیست که به تنهایی با این جهان روبرو شود».

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سخنرانی خود بدون آوردن نام رئیس‌جمهور آمریکا، به طور ضمنی انتقادات تندی را علیه وی مطرح کرد و گفت: «به نظر می‌رسید که جیغ کشیدن، فریاد زدن، توهین کردن و قلدری کردن که به طور سیستماتیک هرچیزی که از قبل وجود داشته را تخریب و امحا می‌کند، خلق زمانه ما شده است. در حالیکه تغییر، صرف تمام انرژی در ساخت چیزهای نوین و نه تخریب چیزهای قدیمی است و ما به تغییر نیاز داریم».

وی ادامه داد:«این انگیزه برای نابود کردن، راه به جاهای خوب نمی‌برد و هیچ‌یک از مشکلات ما را حل نمی کند».

موگرینی همچنین ایده امکان یک جایگزین سریع برای برجام را مورد انتقاد قرار داد و یادآور شد که مذاکره درباره برجام 12 سال زمان برده است و گفت که رهبران جهان باید «از رویکرد حرکت به سوی من می‌برم، تو می‌بازی بگذرند».

ترامپ شامگاه سه‌شنبه (18 اردیبهشت) طی سخنرانی در کاخ سفید با متهم کردن ایران به تلاش برای دستیابی به سلاح اتمی، مخفی کردن ابعاد نظامی برنامه هسته‌ای و دخالت در امور کشورهای منطقه، خروج آمریکا را از برجام اعلام کرد.

وی همچنین تاکید کرد تحریم‌های پیشین هسته‌ای و تحریم‌های سخت‌تر جدیدتر در بازه 90 تا 180 روزه علیه ایران باز خواهند گشت. ترامپ همچنین از مقامات تهران دعوت کرد تا به مذاکرات جدید با آمریکا برگردند.

 

 

منبع: تسنیم

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار