مرگ ماندگار
مدیر امور بیماری‌ها و مراکز تشخیص درمانی دانشگاه علوم پزشکی استان البرز گفت: در هر دو تا سه ساعت یک فرد منتظر برای پیوند عضو فوت می‌کند، این یعنی در ایران هر روز بین 10 تا 12 نفر بر اثر نرسیدن عضو پیوندی جان خود را از دست می‌دهند.
کد خبر: ۶۰۹۳۶۹
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۶ 22 May 2018

تابناک البرز گزارش می دهد: مدیر امور بیماری‌ها و مراکز تشخیص درمانی دانشگاه علوم پزشکی استان البرز گفت: در هر دو تا سه ساعت یک فرد منتظر برای پیوند عضو فوت می‌کند، این یعنی در ایران هر روز بین 10 تا 12 نفر بر اثر نرسیدن عضو پیوندی جان خود را از دست می‌دهند.

دکتر کوروش سلیمی: با بیان اینکه سالانه بین 15 تا 17 هزار تصادف منجر به فوت در جاده‌های کشور رخ می‌دهد گفت: از این تعداد فوتی بین شش تا هفت هزار نفر دچار مرگ مغزی می‌شوند.

سلیمی خاطرنشان کرد: از شش تا هفت هزار نفری که در این حوادث دچار مرگ مغزی می‌شوند بین سه تا سه هزار و 500 مورد قابلیت اهدا عضو دارند اما فقط 800 تا 900 مورد با رضایت خانواده به اهدا عضو ختم می‌شود.

وی با بیان اینکه چنین آماری قطعا می‌تواند با فرهنگ‌سازی افزایش پیدا کند گفت: اگر حتی رضایت خانواده نیمی از افراد دچار مرگ مغزی شده را جلب کنیم تعداد افراد منتظر پیوند در کشور کمتر خواهد شد.

این مسئول در ادامه تصریح کرد: اهمیت پیوند عضو بسیار زیاد است چون در هر دو تا سه ساعت یک فرد منتظر برای پیوند فوت می‌کند، این یعنی در ایران هر روز بین 10 تا 12 نفر بر اثر نرسیدن عضو پیوندی جان خود را از دست می‌دهند.

وی تصریح کرد: این در حالی است که هر فرد دچار مرگ مغزی شده می‌تواند حداقل یک و حداکثر هشت و به طور متوسط سه نفر را نجات دهد.

سلیمی ادامه داد: علاوه بر پیوند عضو افراد دچار مرگ مغزی، به وسیله پیوند نسوج هم می‌توان 53 نفر را از معلولیت نجات داد.

وی با بیان اینکه اگرچه کسی مایل نیست هیچ فردی دچار مرگ مغزی شود افزود: اما در واقع این موضوع اجتناب ناپذیر است و انتظار می‌رود فرهنگ جامعه در این خصوص ارتقا یابد.

مدیر امور بیماری‌ها و مراکز تشخیص درمانی دانشگاه علوم پزشکی استان البرز خاطرنشان کرد: نجات جان افراد منتظر پیوند عضو مصداق آیه قرآن است و کار بسیار بزرگی است و اگر قرار است بدنی دفن شود چه بهتر که اعضایش به دیگری حیات بخشد.

سلیمی خاطرنشان کرد: البته افراد می‌توانند با مراجعه به سایت «انجمن اهدا عضو ایرانیان» و ثبت نام در سامانه اهدا عضو رضایت خود را برای پیوند اعضا در صورت مرگ مغزی اعلام کنند، در صورت بروز حادثه این اعلام رضایت در جلب موافقت بازماندگان بسیار موثر خواهد بود.

این مسئول در ادامه و در خصوص وضعیت اهدا عضو در استان البرز گفت: دانشگاه علوم پزشکی البرز در استان به وسیله یک واحد شناسایی، افرادی که دچار مرگ مغزی شده‌اند را شناسایی می‌کند.

سلیمی افزود: این واحد در سال 96 توانست 45 مورد مرگ مغزی را شناسایی کند که این رقم در مقایسه با سال 95 دو برابر شده است و پیشرفت خوبی را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه البرز از نظر شناسایی افراد دچار مرگ مغزی شده در جایگاه نخست کشور قرار می‌گیرد ادامه داد: از 45 موردی که سال گذشته شناسایی گردید 90 درصد به اهدا عضو ختم شد.

این مسئول خاطرنشان کرد: عمل پیوند در البرز انجام نمی‌شود و موارد شناسایی شده و منتهی به پیوند به بیمارستان‌هایی که عمل پیوند در آن صورت می‌گیرد معرفی می‌شوند اما دانشگاه علوم پزشکی البرز تلاش دارد امسال عمل پیوند کلیه را در یکی از بیمارستان‌های استان راه‌اندازی کند.

برچسب ها: اهدای عضو ، البرز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار