فراکسیون امید هرچند وزن چندانی در مجلس ندارند اما برای چانه‌زنی و امتیازگیری می‌گویند به لاریجانی برای ریاست مجلس رای نخواهند داد.
کد خبر: ۶۱۰۵۰۳
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۷ 24 May 2018
به گزارش تابناک : درحالی که انتخابات سالانه هیئت‌رئیسه مجلس، هفته آینده برگزار می‌شود، روزنامه آرمان نوشت: براساس اظهارات عارف رئیس فراکسیون امید، لاریجانی گزینه این فراکسیون نیست.

عارف در اولین انتخابات هیئت‌رئیسه مجلس دهم در سال 95، نامزد ریاست شد و با لاریجانی به رقابت پرداخت اما نتوانست بیش از 103 رای بیاورد و آن زمان علی لاریجانی با 173 رای، رئیس مجلس شد.

عملکرد هیئت‌رئیسه مجلس از سال گذشته تاکنون موجب شده تا تمام فراکسیون‌ها از ظن خود برای تصاحب 12 کرسی هیئت‌رئیسه برنامه‌ریزی کنند. امیدی‌ها به دنبال حضور در هیئت‌رئیسه و اعمال نفوذ بیشتر برای پیشبرد اهداف خود هستند. ولایی‌ها درصدد تصاحب کرسی‌های هیئت‌رئیسه برای تقابل بیشتر با دولت و ایجاد فضای مجلس نهمی هستند، اما مستقلین به فکر تثبیت اوضاع و ادامه همین رویه. با تقسیم شدن  مجلس به این سه دیدگاه باید دید در آینده چه پیش خواهد آمد.
 
اصلاح‌طلبان مجلس که در قالب فراکسیون امید گرد هم جمع شده‌اند از ابتدا با تفکر صاحب اکثریت مجلس پا به بهارستان گذاشتند و درصدد ریاست محمدرضا عارف بر خانه ملت برآمدند. گرچه این مهم طی فعل و انفعالاتی به وقوع نپیوست و رئیس فراکسیون امید رقابت را به علی لاریجانی واگذار کرد. اکنون امیدی‌ها که درصدد تاثیرگذاری بیشتر در مجلس هستند تلاش می‌کنند صندلی سبز علی لاریجانی و سایر نواب وی را از آن خود کنند تا بتوانند مجلس را در راستای تفکرات اصلاح‌طلبانه پیش ببرند. آن‌طور که به نظر می‌رسد آنها به تعامل فراکسیونی با سایرین نیز نمی‌اندیشند، این مهم را می‌توان از سخنان رئیس این فراکسیون فهمید.

محمدرضا عارف در حاشیه جلسه مجلس در ارتباط با سخنان اخیر سخنگوی فراکسیون مستقلین مبنی بر تعامل با آنها بر سر ریاست لاریجانی گفت: «فراکسیون امید هیچ تعاملی با فراکسیون‌های دیگر نداشته و به هیچ مذاکره و جمع‌بندی با فراکسیون‌های دیگر نرسیده است. وی تصریح کرد: من تعامل با مستقلین را تکذیب می‌کنم.» از طرف دیگر سخنگوی فراکسیون امید با اشاره به نشست مجمع عمومی این فراکسیون اظهار داشت: «در این جلسه مسئول بررسی انتخابات هیئت‌رئیسه گزارشی از فعالیت‌های انجام شده در این زمینه ارائه کرد و رابط فراکسیون‌ با فراکسیون‌های دیگر هم گزارشی به نمایندگان ارائه کرد. بهرام پارسایی گفت: تقریبا همه اعضای فراکسیون امید نسبت به عملکرد هیئت‌رئیسه مجلس نقد داشتند.
 
گرچه امیدی‌ها نیم‌نگاهی به ریاست مجلس دارند، اما به نظر می‌رسد که گزینه بالفعل آنها یعنی عارف با توجه به عملکرد نه چندان موفق در مجلس شانسی برای تصاحب کرسی ریاست نداشته باشد. این مطلب نیز دور از ذهن می‌نماید که اشخاصی چون پزشکیان را جایگزین ریاست فعلی مجلس بدانیم.

این روزنامه از قول حیدری از اعضای فراکسیون امید نوشت: با توجه به جایگاه محمدرضا عارف، نگاه اکثریت اعضای فراکسیون امید این بود که ایشان مجموعه فراکسیون را به خوبی اداره و پشتیبانی کردند و انتظار می‌رفت ایشان نامزدی خود را برای ریاست مجلس اعلام دارند، اما به رغم تمام صحبت‌های صورت گرفته و تاکید نمایندگان فراکسیون امید بر لزوم حضور آقای عارف در انتخابات هیئت‌رئیسه، تاکنون پاسخ مثبتی از طرف او دریافت نشد. تردیدی نیست گزینه مطلوب اصلاح‌طلبان برای ریاست مجلس آقای عارف است اما آرایش نهایی مجلس امکان دارد اصلاح‌طلبان را به سمت گزینه‌های دیگر ازجمله آقای علی لاریجانی سوق دهد. نمی‌توان منکر بود که موضع‌گیری‌های رئیس مجلس و نحوه تعامل ایشان در دو سال گذشته باعث محبوبیت او درمیان بخش‌هایی از اصلاح‌طلبان شده باشد، اما تردیدی نیست که آقای لاریجانی اصلاح‌طلب نیست و خود را متعلق به جریان اصولگرا می‌داند.

در همین حال روزنامه سازندگی در گزارشی نوشت: هرچند محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید روشن شدن موضع نهایی فراکسیون را به روزهای یکشنبه یا دوشنبه آینده موکول کرده است اما در گفت‌وگو با فام درباره ریاست مجلس گفته است: هیچ صحبتی دراین خصوص با هیچکس نکرده‌ایم، ما اهل تعامل هستیم، در حال صحبت هستیم اما با هیچ فراکسیونی درباره کرسی ریاست به جمع‌بندی نرسیده‌ایم. اگر به جمع‌بندی برسیم، آن را ملاک عمل قرار می‌دهیم، درغیر این صورت مستقلا تصمیم‌گیری می‌کنیم.

بااین همه اما امیدی‌ها خوب می‌دانند که حضور مستقل آنها در انتخابات می‌تواند به قیمت از دست دادن همه کرسی‌هایشان در هیئت‌رئیسه مجلس تمام شود. به همین دلیل هم گزینه ائتلاف به معنای واقعی از دستور کار امیدی‌ها خارج نشده است. آنها در بهترین حالت یک فراکسیون 110 نفره هستند که نمی‌توانند به تنهایی شانس زیادی در انتخاب ارکان هیئت‌رئیسه داشته باشند.

 
منبع : آرمان 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار