کد خبر: ۶۱۵۸۰۶
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۱ 06 June 2018
 روزنامه همدان پیام هفته گذشته در شماره ۳۲۰۷ خود در مطلبی با عنوان 'اعمال طرح ترافیک و تعیین جامعه هدف در ارم ضروری است' به قلم 'مریم مقدم' به بررسی زوایای طرح پیاده راه سازی بلوار ارم شهر همدان پرداخته است.

در این مطلب آمده است: برخی از همدانی‌ها تصور می‌کنند که قرار است بلوار ارم پیاده راه شود این را می‌توان از گفت و شنود‌های همشهریان در سطح شهر استنباط کرد، اما اصل ماجرای طرح چیز دیگری است.

موضوع از این قرار است که در این طرح قرار است حاشیه ۲ باند بلوار ارم یا آخر آسفالت همدانی‌ها پیاده راه شود و خیابان و تردد خودرو به قوت خود باقی خواهد بود، این خبری است که به دلیل انعکاس نادرست محتوی در روز‌های اخیر برای جامعه محلی سوالات متعددی را ایجاد کرده است.

طرح پیاده راه سازی در همدان از ۱۰ سال قبل در شورای عالی معماری و شهرسازی تصویب شده است، طرح پیاده راه سازی در خیابان بوعلی، میدان مرکزی شهر و اکباتان به عنوان پیاده راه‌های تفریحی- تجاری و شهرداری سال گذشته به اجرا درآمد و حالا خبر‌ها حاکی از آن است که یک پیاده راه تفریحی توریستی و محیط زیستی در حاشیه بلوار ارم همدان ایجاد می‌شود.

بنا بر تصمیم گیری‌های ابتدایی مقرر شده است این پیاده راه از بلوار ارم تا بلوار دره مرادبیگ همدان طراحی شود حال باید منتظر ماند تا خروجی کار رخ نمایان کند.

در این زمینه محمدرضا عراقچیان کارشناس معماری و شهرسازی در گفت و گوی اختصاصی با همدان پیام عنوان کرد: اصل قضیه که قرار است بلوار ارم همدان ساماندهی شود اتفاق خوبی است چرا که این ساماندهی امری ضروری و واجب بود و حتی باید از شهرداری که همت کرد تا این طرح را اجرایی کند تشکر کرد.

اما در این راستا که چه کار‌هایی باید در دست برنامه ریزی و اجرا قرار بگیرد تامل کارشناسانه‌ای لازم است در حال حاضر شاهد این هستیم که تقاضای سفر بسیاری به بلوار ارم در شهر همدان در کل سال وجود دارد با برنامه ریزی‌های پیش رو باید تلاش کنیم این تقاضای سفر را افزایش ندهیم بلکه به ساماندهی و کاهش تقاضای سفر در این منطقه از شهر متوسل شویم.

وی همچنین تاکید کرد: در راستای افزایش سفر اجرای هر برنامه‌ای مطلوب و لازم نیست چرا که این منطقه از شهر دارای یک بار ترافیکی بالایی است که در صورت اعمال طرح‌های اضافه افزایش پیدا کرده و حوادث پیش رو را موجب می‌شود در زمینه خدمات رسانی هر فعالیتی که اعمال شود قابل تحسین است اگر بخواهد بار ترافیکی را افزایش دهد این خدمات جدید باید در قالب بررسی کارشناسانه قرار گیرد.

نکته دیگر این است که به نظر می آید لازم است قبل از اینکه در بخش ساماندهی و بهسازی بلوار تصمیماتی گرفته شود باید مشکل ترافیکی منطقه در کمیسیون ترافیک و حمل ونقل به صورت مفصل طرح موضوع و راهکار‌های اجرایی ارائه شود.

عراقچیان گفت: بررسی وضع موجود ترافیک در بلوار ارم به صورت علمی و ارائه راهکار‌های اجرایی می‌تواند به توزیع شدن سفر در سطح شهر و امکان تفریحی دیگر موجب شود.

طرح‌ها متنوع و تکثر زیادی اعمال شده است پس از آنکه تصاویر مربوط به طرح اجرای پیاده راه در بلوار ارم را مشاهده کردم به نظرم رسید تصمیمات نهایی همچنان در این زمینه گرفته نشده است و هنوز جای جانمایی چند خط رفت و برگشت در این بلوار خالی است و لازم است این مسیر‌ها در نظر گرفته شود.

در کنار معبر خدماتی که می‌خواهد به این خیابان اضافه شود به نظر می‌رسد طرح‌ها نوع و تکثر زیادی اعمال شده است.

این دکترای معماری و شهرسازی تصریح کرد: از نگاه دیگر لازم است مطالعات کارشناسانه‌ای در زمینه انتخاب جامعه هدف برای بلوار ارم به انجام برسد؛ آیا بلوار ارم قرار است پاسخگوی نیاز جامعه هدف گردشگران باشد؟ آیا قرار است برای قشر جوان و نوجوان ارائه خدمات دهد یا قرار است پاسخگوی نیاز یک جامعه با تنوع خواسته‌های متعدد باشد؟ تا زمانی که جامعه هدف در این بلوار مشخص نباشد، با حجم نامشخصی از خدمات ارائه شده روبه رو خواهیم بود.

در کل باید گفت: در صورتی که بخواهیم شاهد خروجی اجرای یک طرح موفق با پیاده راه کردن بخشی از بلوار ارم باشیم، لازم است در درجه اول مطالعات علمی ترافیک در این منطقه انجام شود و در درجه دوم خدمات در نظر گرفته شده برای این قسمت از بلوار طبقه بندی شود و در قدم بعد جامعه هدف تعریف و کاربرد‌های مورد نیاز آن مشخص شود تا بتوانیم با یک منطقه متعادل در شهر روبه رو باشیم.

به هر ترتیب چند سالی است با توجه به افزایش استفاده از خودرو‌های شخصی در شهر همدان رفت و آمد مردم و معدود بودن فضای تفریحی در همدان، این شهر با معضل ترافیک‌های متعدد روبرو شده است و مشکلات و چالش‌های گوناگونی برای مردم بوجود آورده است که به همین سبب مجموعه مسئولان شهری را به این امر وا داشت تا با ارائه راهکار‌های متفاوت به دنبال حل این معضل باشند ایجاد پیاده راه‌ها در شهر یکی از این راهکارهاست که اگر با برنامه ریزی و تببین خروجی مشخص اجرا نشود در آینده ایجاد مشکل خواهد کرد.

گفتنی است؛ روزنامه همدان پیام به مدیرمسئولی نصرت الله طاقتی احسن در همدان چاپ و منتشر می‌شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار