کد خبر: ۶۱۶۷۱۴
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۲ 09 June 2018

در حالی‌ که رسانه‌های تندروی ضد ایران در منطقه و خارج از منطقه این روزها درگیر و دار تولید انبوه اخبار علیه ایران و اقدامات ایران در منطقه هستند، سخنان اخیر محمدجواد لاریجانی، دبیر ستاد کل حقوق بشر قوه قضائیه در یک برنامه تلویزیونی در شبکه 2 صداوسیما، خوراک تازه‌ای نصیب این رسانه‌های تندرو کرده است.

به گزارش «تابناک»؛ چندی پیش، محمدجواد لاریجانی در گفت وگویی در برنامه گفت وگوی ویژه خبری شبکه 2 سیما در خصوص حوادث 11 سپتامبر و ماجرای رأی دادگاه آمریکایی در محکومیت ایران در این حوادث به ایراد سخن پرداخته که بخش‌هایی از سخنان وی دستمایه رسانه‌های تندروی عربی و آمریکایی در راستای سیاه نمایی از ایران شده است.

روز گذشته، شبکه خبری العربیه با بازتاب این بخش از سخنان دبیر ستاد کل حقوق بشر قوه قضائیه نوشته است: «محمدجواد لاریجانی، معاون رئیس قوه قضائیه فاش کرد ایران رفت‌وآمد اعضای القاعده و عاملان حملات 11 سپتامبر را تسهیل کرد و اجازه داده بدون اینکه پاسپورت‌هایشان مهر شود، از این کشور گذر کنند.»

این شبکه خبری، سخنان محمدجواد لاریجانی را نمونه‌ای از افشاگری از روابط پیچیده و سری میان ایران و اعضای القاعده مطرح کرده است و با تیتر نیت دار خود: «اعتراف ایران به تسهیل عبور و مرور عاملان حملات یازده سپتامبر» مستقیم تلاش کرده است، ایران را متهم به ارتباط نزدیک با موضوع حوادث یازده سپتامبر کند.

محمدجواد لاریجانی در گفت وگوی ویژه خبری در بخش‌هایی از سخنان خود که مورد توجه این رسانه قرار گرفته، بیان کرده است:

گزارش کمیسیون یازده سپتامبر ـ که یک گزارش تفصیلی است و شخصیت‌هایی مثل لی همیلتون و امثال این‌ها ریاست این کمیسیون را بر عهده داشتند ـ در صفحات فکر کنم 240 یا 241 این گزارش، دو یا سه صفحه راجع به ایران است. یک سؤال مطرح کردند که ایران در این قضایا چه نقشی می‌توانسته داشته باشد؟

مجموعه گزارش‌هایی بود که این عناصر القاعده که از عربستان که می‌خواستند بروند افغانستان یا جای دیگری، این‌ها با پروازها یا زمینی می‌آمدند، دم مرز تقاضا می‌کردند که شما مهرتان را توی پاسپورت ما نزنید، چون اگر دولت عربستان بفهمد ما ایران آمدیم، ما را اذیت می‌کند. بعضی از این‌ها را هم دولت ما قبول می‌کرد مهر نزند، چون ترانزیت بودند، دو ساعت بودند بعد رد می‌شدند می‌رفتند ولی اطلاعات آمدورفتشان را داشتند. این رو این‌ها یک‌جوری گفتند که انگار ایران با القاعده همکاری داشته یا مثلاً گفت یک هواپیمایی که داشته از یکجایی عبور می‌کرده، مثلاً از یک نقطه‌ای به یک نقطه دیگر در منطقه می‌رفته، ضمن اینکه این خلبان عملیات در آن بوده، یک فرمانده ارتش حزب‌الله هم در یک صندلی دیگر نشسته بود. حالا مجموعه این‌ها را سر هم کرده بودند که آیا ایران مستقیماً یا از طریق حزب‌الله لبنان با القاعده در این زمینه همکاری کرده یا نه؟ خود جمع‌بندی کمیسیون به‌طورکلی این است که القاعده به‌طورکلی دشمن درجه ‌یک ایران بوده.

این بخش از سخنان محمدجواد لاریجانی در شبکه خبری العربیه اساسی مورد توجه قرارگرفته است و رسانه‌های تندروی دیگر آمریکایی و غربی نیز با استناد به این بخش از سخنان لاریجانی بر حجم این تولید خبر علیه ایران افزوده‌اند.

از جمله نشریه «واشنگتن فری بیکان» که در تیتری مشابه با تیتر العربیه به این بخش از سخنان لاریجانی و گزارش شبکه خبری سعودی پرداخته و ایران را به دست داشتن در حوادث یازده سپتامبر متهم کرده است.

سخنان محمدجواد لاریجانی، خوراک رسانه‌های تندروی ضد ایران

همچنین نشریه «دیلی کالر» نیز این بخش از سخنان محمدجواد لاریجانی را دقیقاً مشابه با آنچه العربیه گزارش کرده است پوشش داده و در گزارشی توسط «هانا بوگوروسکی» ماجرای محکومیت ایران در حوادث یازده سپتامبر را به استناد این سخنان موجه جلوه داده است.

سخنان محمدجواد لاریجانی، خوراک رسانه‌های تندروی ضد ایران

از جمله نشریات غربی دیگر که این سخنان را مورد توجه قرار داده‌اند، گروه خبری تندروی موسوم به «Western Journalist» هستند که مجدداً با استناد به همین گزارش العربیه و در استناد به این بخش از سخنان جواد لاریجانی ایران را متهم به دست داشتن در ترورهای 11 سپتامبر دانسته‌اند. کاربران شبکه اجتماعی توییتر نیز این موضوع را مورد توجه خود قرار داده‌اند.

سخنان محمدجواد لاریجانی، خوراک رسانه‌های تندروی ضد ایران

گفتنی است، چندی پیش، قاضی دادگاهی در نیویورک رأی به پرداخت 6میلیارد دلار غرامت از سوی القاعده و ایران به قربانیان و بازماندگان حادثه تروریستی 11 سپتامبر کرد. در حکم غیابی دادگاه آمریکا آمده است، ایران باید دوازده و نیم میلیون دلار به ازای هر همسر بازمانده از این ماجرا، هشت و نیم میلیون دلار به هر اولیای قربانی، هشت و نیم میلیون دلار به ازای هر فرزند و نیز چهار میلیون و دویست پنجاه ‌هزار دلار به ازای هر برادر یا خواهر قربانیان این ماجرا پرداخت کند. طبق این حکم، آمریکا می‌تواند این مبلغ چند میلیارد دلاری را از دارایی‌های بلوکه‌شده ایران در آمریکا و اروپا ظرف سال‌های گذشته برداشت کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار