داستان تکراری کشمکش رانندگان تاکسی و مسافران بر سر میزان کرایه گویا قرار نیست تمام شود و این روزها به بهانه ای برای اختلاف نظر مسافر وراننده در سطح شهر مبدل شده است.
کد خبر: ۶۱۸۱۴۶
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۸ 12 June 2018

به گزارش تابناک : هرساله میزان افزایش نرخ کرایه حمل ونقل عمومی در شهرهای مختلف در دستور کار شورای شهر قرار می گیرد و اعضای پارلمان محلی با بررسی شرایط در نهایت درصد مشخصی را برای افزایش نرخ به تصویب می رسانند.

در کلانشهر کرج نیز این مهم فرایند معمول خود را طی کرده و هر ساله این افزایش نرخ اعلام و به رانندگان خطوط مختلف سطح شهر اعلام شده است.

اما آنچه در این رابطه ایجاد مشکل می کند عدم اعلام به موقع و شفاف این افزایش نرخ ها است و همین موضوع سبب اختلاف نظر و گاها درگیری میان مسافر و راننده در روزهای اخیر شده است.

میزان کرایه تاکسی در خطوط مختلف شهر از تنوع بالایی برخوردار است و تعیین قیمت نهایی و درصد اعمال شده باید به شکل رسمی از سوی سازمان مربوطه اعلام شود اما این تاخیر زمینه ساز برخی تصمیمات خودسرانه از سوی رانندگان تاکسی در روزهای اخیر شده است.

بسیاری از رانندگان تاکسی معتقدند باتوجه به افزایش قیمت برخی لوازم وخدمات در سال جاری ضرورت دارد تا به تبع آن نیز میزان کرایه ها نیزبه شکل متناسب افزایش یابد و این تاخیر در اعلام نرخ های جدید والبته میزان نامتناسب افزایش کرایه ها از سوی متولیان امر آنها را با مشکل و فشار مالی روبرو کرده است.

از دیگر سو مسافران نیز این حق را برای خود قائل هستند که طبق نرخ های مصوب وقانونی وبه شکل شفاف کرایه پرداخت کنند وبه نوعی اسیر تعیین نرخ های سلیقه ای برخی رانندگان تاکسی نشوند.

درهمین ارتباط سخنگوی شورای شهر کرج با بیان اینکه افزایش ۱۰ درصدی نرخ کرایه های تاکسی در پارلمان شهری پیش از پایان سال به تصویب رسیده است گفت: این نرخ روند قانونی خود را برای ابلاغ واجرایی شدن طی کرده و در روزهای اخیر به تناوب به رانندگان در خطوط مختلف اعلام شده است.

وی با تایید اینکه این میزان افزایش نرخ به نسبت سال گذشته دیرتر اعلام شده است گفت: هرساله حداکثر تا پایان اردیبهشت ماه میزان کرایه ها اعلام می شد و امسال با تاخیری یک ماهه روبرو شده و البته مشکلاتی را در پی داشته است.

رحیم خستو ادامه داد: سازمان حمل ونقل بار ومسافر شهرداری کرج با ارسال نامه ای به شورای شهر عنوان کرده رانندگان از میزان درصد افزایش کرایه ها راضی نیستند و معتقدند با توجه به میزان تورم این افزایش باید بیشتر از ۱۰ درصد باشد.

وی ادامه داد: با توجه به این درخواست شورای شهر کرج موظف است موضوع را بررسی ونتیجه نهایی را در این ارتباط اعلام کند.

خستو با تاکید براینکه در پایتخت نیز میزان افزایش نرخ کرایه در نهایت ۱۰ درصد بوده است گفت: افزایش دوباره نرخ کرایه تاکسی ها قطعا تبعات خوبی ندارد و منجر به افزایش تورم می شود.

به نظر می رسد اعمال نظارت بیشتر بر روند اعمال نرخ های جدید در خطوط مختلف تاکسیرانی و اطلاع رسانی مناسب می تواند به بسیاری اختلاف نظرها میان راننده و مسافر پایان دهد.

اینکه هرساله روند افزایش کرایه ها با تاخیر همراه شود و فرایند اعمال آن در خطوط مختلف به کندی صورت بگیرد زیبنده کلانشهر کرج نیست وباید برای آن تمهیدی ویژه اندیشید.

رانندگان تاکسی از اقشار زحمتکش و شریف جامعه هستند و مسئولیت مهمی در تسهیل حمل ونقل عمومی ایفا می کنند وچه خوب است که با اجرای درست فرایندی چون افزایش کرایه ها بستر مناسب برای پیشگیری از اصطکاک میان مسافر و راننده برداشته شود.

 

 

منبع : قدس آنلاین 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار