رئیس هیئت ورزش های همگانی استان البرز با بیان اینکه بیش از ۲۰ درصد مردم این استان به شکل مستمر در ورزش همگانی مشارکت دارند از میزبانی دوباره کلانشهر کرج از همایش بزرگ پیاده روی خانوادگی صبح ونشاط در ۲۲ تیرماه خبرداد.
کد خبر: ۶۱۹۲۷۳
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۲ 14 June 2018

به گزارش تابناک : توسعه ورزش شهروندی و ترغیب مردم به فعالیت در ورزش همگانی به یک رویکرد جدی در زندگی شهری امروز تبدیل شده است.

اینکه شهروندان به شکل منظم در طول هفته زمانی را برای فعالیت بدنی اختصاص دهند و با انجام حرکت ورزشی و پیاده وری میزان تحرک وپویایی خود را در زندگی ماشینی امروز بالا ببرند.

در این راستا فدراسیون ورزش های همگانی و به تبع آن هیئت های استانی متولی توسعه وترویج ورزش در بعد همگانی شده اند و سیاست های کلان کشور در این بخش را پیگیری می کنند.

در البرز خوشبختانه با توجه به مجموع اقدامات و تلاش های صورت گرفته فضا وبستر مناسبی برای رونق ورزش همگانی ونهادینه شدن آن در میان مردم در شهرهای مختلف فراهم شده و روند مشارکت مردم در فعالیت های بدنی شکل فزاینده ای پیدا کرده است.

«مهدی محبی» رئیس هیئت ورزش های همگانی استان البرز به بهانه میزبانی کرج از همایش بزرگ پیاده روی صبح ونشاط که قرار است نیمه دوم تیرماه برگزار شود به گفتگو نشسته که در ادامه می خوانید:

*در آغاز علاقمندیم تعریفی از ورزش همگانی داشته باشید؟

ورزش همگانی  یعنی ورزش برای همه وشامل فعالیت‌های جسمی وتمرین‌های بدنی منظم می شود. ورزش صبحگاهی وعصرگاهی در پارک‌ها و فضاهای باز شهری را در برمی گیرد وعموماً به ورزش‌های گروهی غیررقابتی و بدون هزینه اطلاق می‌شود.

*از دید شما چه میزان فعالیت می تواند در چارچوب این تعریف قرار بگیرد؟

شاخص ترین نوع وشکل ورزش همگانی پیاده روی است. شما برای انجام این ورزش نیاز به یک کفش مناسب و یک لباس راحت دارید و فضای پیرامونی شما اعم از معابر و پارک ها در اختیارتان است تا به آن بپردازید.

با توجه به سبک زندگی امروز ۳ نوبت فعالیت ورزشی ۲۰ تا ۴۵ دقیقه ای در هفته می تواند به عنوان یک استاندارد و حداقل برای ورزش همگانی مطرح باشد.

البته نکته ای که نباید فراموش شود این است که این تحرک بدنی باید ضربان قلب فرد را به ۱۲۰ بار در دقیقه برساند.

*با توجه به این تعریف در حال حاضر آیا آماری از فعالیت مردم این استان در ورزش همگانی داریم؟

فضای اجتماعی حاکم بر هر شهر و اقلیمی متفاوت است و همین تفاوت در برخی متغیر ها چون فعالیت ورزشی نیز اثرگذار است.

خوشبختانه در استان البرز و مشخصا کلانشهر کرج با همه مشغله ها ودغدغه های موجود نگاه ورویکرد مردم به فعالیت ورزشی مثبت است.

در بعد ورزش قهرمانی و حرفه ای استان البرز در جمع ۵ استان برتر کشور است و ورزشکاران سازمان یافته آن در سطح بسیار خوبی است.

در بخش همگانی نیز با توجه به مجموع تلاشها و اقدامات صورت گرفته در یک دهه اخیر سال اخیر توانسته ایم به سطحی قابل قبول برسیم وآینده ای روشن ومثبت پیش روی خود ترسیم کنیم.

براساس بررسی های این هیئت و با توجه به پایش مستمری که از سوی این هیئت و کمیته های مختلف صورت گرفته در حال حاضر حدود ۲۰ درصد مردم استان به ورزش همگانی می پردازند و به عبارت درست تر آن را در سبد فعالیت روزانه خود قرار داده اند.

*از نظر شما آیا این میزان مشارکت مردم در ورزش همگانی راضی کننده است؟

از نگاه ما زمانی که همه مردم به ورزش بپردازند رضایت حاصل می شود اما باید با واقعیت ها جلو رفت و پذیرفت که در شرایط کنونی رساندن این نرخ به سطح کشورهای پیشرو دنیا کاری بس دشوارو زمان بر است.

واقعیت آن است که در طول یک دهه گذشته ما در مسیر رو به رشدی حرکت کرده ایم و فارغ از اینکه آهنگ جذب مردم به ورزش همگانی و ضرورت فعالیت بدنی در آنها کم بوده یا زیاد سیر حرکتی مان امیدوار کننده بوده است.

در حال حاضر بخش زیادی از خانواده ها به خصوص پدران ومادران به ضرورت فعالیت ورزشی پی برده اند و تایید این مدعا افزایش برنامه ورزش صبحگاهی در پارک های سطح شهرها در این سالها بوده است.

تا چند سال پیش خیلی ها پوشیدن لباس ورزشی وآمدن به محیط بیرون برای پیاده روی و ورزش را برای خود امری دشوار وغیر منتظره می دانستند اما خوشبختانه این رویکرد به شکل پررنگی تغییر کرده و امروز مردم با ورزش همگانی قرابت و همراهی خوبی دارند.

*به نظر شما برای تقویت این میزان مشارکت چه باید کرد؟

ما مجری سیاست های فدراسیون ورزش های همگانی در استان هستیم و همواره تلاش کرده ایم با به کارگیری ظرفیت های موجود به سمت جلب بیشتر مردم به ورزش گام برداریم.

خوشبختانه اگر امروز توفیقی حاصل شده و توانسته ایم گامی برای فعالیت طیف بیشتری از مردم برداریم ماحصل همین همکاری بوده است.

شهرداری ها، شوراهای شهرها وبسیاری از نهادهاو ارگان ها در کنار ما بوده اند و از همه مهمتر اداره کل ورزش وجوانان البرز پشتیبان ما در اجرایی شدن اهداف مان بوده است.

در سایه همین همکاری ما در سال گذشته توانستیم ۷۵۰ همایش و برنامه ورزشی با رویکرد ورزش همگانی را در زیر مجموعه خود و بالبته همراهی کمیته های همگانی سایر هیئت ها برگزار کنیم که در سطح کشور یک رکورد کم نظیر محسوب می شود.

قطعا برای بهتر شدن و رسیدن به جایی که همه مردم به ضرورت ورزش همگانی پی ببرند کار زیادی باید انجام شود واین مسیر طولانی باید با همکاری همه متولیان امر در سطح استان باشد.

*گزارشی از بوستان های فعال در ورزش صبحگاهی بدهید؟

در حال حاضر ۱۵ پارک در نقاط مختلف کرج به فعالیت ورزش صبحگاهی مشغول اند و مربیان ما نیز حضور دارند، در دیگر شهرهای استان نیز این برنامه در پارک های اصلی شهر در حال اجرا است و خوشبختانه در این خصوص توانسته ایم فضای مساعد و خوبی را برای جلب مردم به ورزش ایجاد کنیم.

درهمین جا لازم می دانم عنوان کنم که اگر تعداد شهروندان در بوستان های محلی برای فعالیت در ورزش صبحگاهی به ۱۵ نفر برسد این هیئت آمادگی دارد تا مربی برای آنها اعزام کندتا فعالیت ورزشی ونرمش ها را به شکل اصولی انجام دهند.

*از همایش پیاده روی بزرگ تیرماه بگویید، گویا قرار است به شکل زنده از شبکه ۳ سیما نیز پخش شود؟

خوشبختانه با حمایت های بی دریغ امیر غفرانی مدیرکل ورزش وجوانان استان که الحق همیشه پای کار هستند درخواست برگزاری همایش بزرگ پیاده روی خانوادگی را به فدراسیون دادیم و در نهایت تاریخ ۲۲ تیرماه برای برگزاری آن تعیین شد.

این همایش قرار است به شکل زنده و مستقیم در قالب برنامه صبح ونشاط از شبکه ۳ سیما پخش شود و فرصت مناسبی است تا علاقمندی مردم کرج به ورزش را به معرض نمایش بگذاریم.

ما در سال ۹۲ نیز میزبان این همایش بودیم و حضور پررنگ مردم را رقم زدیم و حال پس از ۵ سال نیز این اتفاق باید به شکل بهتری رخ بدهد.

برای برگزاری این همایش میدان جمهوری کرج برای مقصد مردم ورزش دوست تعیین شده و جوایز خوبی هم برای این مشارکت مردم در نظر گرفته شده تا میزان مشارکت و حضور آنها شکل بهتری داشته باشد.

*پیش بینی شما از میزان مشارکت با توجه به شناختی که از فضای ورزش استان دارید چقدر است؟

به نظرم اگر در موضوع اطلاع رسانی خوب عمل کنیم می توانیم مشارکت حداقل ۱۰۰ هزار نفری مردم را شاهد باشیم.

قطعا همکاری و مشارکت سایر دستگاه ها تعیین کننده است و باید بتوانیم با هم افزایی بستر حضور حداکثری مردم را در این گردهمایی ورزشی که مردم نقاط مختلف کشور نظاره گر آن هستند فراهم کنیم.

*از جوایز در نظر گرفته شده بگویید؟

یک دستگاه خودرو به عنوان جایزه ویژه برای این همایش در نظر گرفته شده است. ، همچنین دوچرخه و جوایز متنوع دیگری در نظر گرفته شده تا در نهایت به شکل قرعه کشی در میان مردم توزیع شود.

*خیلی این تصور را دارند که حوزه فعالیت شما محدود به برگزاری همایش ها و بعد همگانی ورزش است، اما گویا در بخش قهرمانی و آموزش نیز فعال هستید؟

محور فعالیت هیئت ورزش های همگانی فراگیرکردن ورزش است و محدود به پیاده روی و ورزش صبحگاهی نمی شود. ما کمیته هایی داریم که فعالیت قهرمانی دارند و در مسابقات کشوری باید شرکت کنند وگاها حجم این مسابقات با فعالیت چند هیئت ورزشی دیگر برابری می کند.

ما در سال گذشته میزبانی چند مسابقه کشوری را برعهده داشتیم و در تمامی رویدادهای کشوری نیز شرکت کردیم. در عین حال بیش از ۱۰۰ دوره مربیگری و کلاس آموزشی را برگزار کردیم که در سطح کشور البرز را در جمع ۳ استان برتر قرار داده است.

* وصحبت پایانی شما؟

همیشه در تمام جلسات وگردهمایی ها مردم را ترغیب به ورزش کرده ام. معتقدم اگر ورزش در سبد روزانه فعالیت هر یک از ما قرار بگیرد بستری می شود برای ارتقا سلامتی و دچار نشدن به بیماری ها، بنابراین با ورزش به پارک ها برویم تا اینکه یک روز کیسه دارو را به دستمان بدهند و روز تخت بیماری فرصتی برای ساده ترین حرکات نداشته باشیم.

مجموعه هیئت ورزش های همگانی البرز همواره تلاش کرده ضرورت فعالیت ورزشی را برای یکایک مردم تبیین کند و افزایش حتی یک نفر به جمع خانواده بزرگ ورزش برای ما مسرت بخش و شادی آفرین است.

 مردم البرز ورزش دوست هستند و قهرمان پروری این استان موید آن است اما زمانی می توانیم براین خوشنودی بیفزاییم که همه مردم اعم از پیر وجوان ورزش کنند وبرای فعالیت های بدنی وقت بگذارند.

 

 

منبع : قدس آنلاین

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار