مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان :
به گزارش تابناک سمنان ،مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان از فرونشست‌ها در این استان به‌مثابه یک شیر خفته در مناطق جنوبی این استان نام برد که ممکن است هر لحظه منجر به اتفاق ناگواری شود.
کد خبر: ۶۲۰۳۴۴
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۷ 18 June 2018
به گزارش تابناک سمنان ،علی‌نقی حیدریان به مناسبت روز بیابان‌زدایی در نشستی با اصحاب رسانه این استان از فرونشست‌های به‌عنوان مرگ آرام و تدریجی زمین در مناطق جنوبی استان نام برد و اظهار کرد: فرونشست‌های که طی یک فرآیند چندین ساله اتفاق می‌افتند برخلاف دیگر حوادث طبیعی یک‌باره اتفاق نمی‌افتند که نگاه‌ها را به یک‌باره متوجه خود کنند بلکه در یک بازه زمانی طولانی‌تر و به تدریخ رخ می‌دهند و همین سبب شده که توجه به آنها کمتر شود.
وی از تلاش جدی استان سمنان در سال‌جاری برای رفع مشکل فرونشست‌ها در مناطق جنوبی استان و خصوصا مناطق همجوار راه‌آهن و دیگر تاسیسات زیربنایی خبر داد و افزود: از ابتدای سال‌جاری تاکنون چندین جلسه در همین راستا با تاکید استاندار سمنان برگزار شده که در همین راستا راه‌آهن یک‌طرح برای ایمن‌سازی مسیر عبور خط ریلی ارائه داده که در جلسه فردا این مهم پیگیری می‌شود.
حیدریان با بیان اینکه خشم طبیعت با کسی شوخی ندارد ادامه داد: پدیده فرونشست‌ها یک خطر بسیار جدی در استان است که باید هرچه سریع‌تر برای رویارویی با آن چاره‌جویی شود و یک دستگاه نیز به تنهایی قادر به رفع این مشکل نیست و می‌طلبد دستگاه‌های زیادی برای رفع این مشکل وارد میدان شوند.
وی مهمترین عامل بروز این پدیده را افت منابع آبی و پایین‌تر رفتن سطح ایستایی سفره‌های زیرزمینی برشمرد و گفت: وقتی سطوح بالایی زمین به دلیل این افت آب، خالی از آب می‌شود، زمین قهرا و به‌طور طبیعی ترک برداشته و در مناطق پرخطرتر به فرونشست و فروچاله تبدیل می‌شود.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان اضافه کرد: در سطح استان سمنان بیشتر با ترک‌برداشتن‌های متعدد و فرونشست در سطح وسیع مواجه‌ایم و کمتر شاهد فروچاله هستیم.
وی با اشاره به اینکه اکثر قریب به اتفاق فرونشست‌های استان در مناطق جنوبی استان واقع شده خاطرنشان کرد: عمده تاسیسات زیربنایی استان و از جمله مسیر عبور قطارها و جاده‌ها و راه‌های ارتباطی استان در همین محدوده هستند و همین خطر فرونشست‌ها در استان را جدی‌تر کرده است.
حیدریان در پاسخ به پرسش ایسنا در خصوص عمق این فرونشست‌ها و اقدامات استان در خصوص این پدیده طی دو دهه اخیر اظهار کرد: تاکنون هیچ کار علمی جدی در خصوص تعیین ژرفای این فرونشست‌ها صورت نگرفته و لذا باید در وهله نخست عمق این فرونشست‌ها را تعیین و بعد برای مقابله با آن اقدام عملی انجام داد.
وی از تزریق بتن به عنوان یک راهکار برای مقابله با این فرونشست‌ها نام برد و گفت: متاسفانه به دلیل کمبود اعتبارات و حجم وسیع کار تاکنون کار جدی در این ارتباط صورت نگرفته اما امسال جلسات متعددی در همین ارتباط برگزار و راه‌آهن استان نیز اعتباری برای اجرای یک طرح با هدف ایمن‌سازی مسیر خطوط ریلی استان در مناطق پرخطر تهیه کرده که قرار است فردا 28 خردادماه در کارگروه ویژه این کار مطرح و بررسی شود.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان با اشاره به اینکه سطح منابع آبی استان، سالانه به‌طور متوسط 70 سانتیمتر پایین‌تر می‌روند، ادامه داد: به‌نظر می‌رسد که مهمترین عامل بروز این پدیده همین افت سطح سفره‌ها باشد که دلیل اصلی آن مصرف بی‌رویه منابع آبی، خشکسالی‌های متوالی و کاهش محسوس میزان بارندگی‌های سالانه، تغییرات اقلیمی و...است.
کدام‌ شهرستان‌های استان با خطر فرونشست زمین روبرو هستند 


وی با بیان اینکه فرونشست‌ها در استان سمنان بیش از هرچیز راه‌آهن را تهدید می‌کنند، افزود: انحراف احتمالی یک قطار به دلیل بروز فرونشست‌ها می‌تواند به یک فاجعه تبدیل شود.
حیدریان باید پیش از بروز این خطر بالقوه دست به‌کار شد ادامه داد: خوشبختانه راه‌آهن استان این تهدید را کاملا درک کرده و خود با یک طرح وارد میدان شده است.
وی با بیان اینکه خطوط ریلی استان عمدتا در مناطق کویری هستند بیان کرد: پدیده فرونشست‌ها و ترک‌برداشتن‌ها نیز عمدتا در همین مناطق کویری هستند که علاوه بر راه‌آهن، تاسیسات زیربنایی دیگری را نیز در خود جای داده‌اند.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان در پاسخ به پرسش ایسنا در خصوص اینکه کدام‌یک از شهرستان‌های استان با خطر فرونشست زمین روبرو هستند تصریح کرد: همه شهرستان‌هایی که در حاشیه کویر هستند تحت تاثیر این فرونشست‌ها قرار دارند.
وی ادامه داد: در سطح استان سمنان بخش‌های جنوبی شهرستان‌های سمنان، سرخه، دامغان،شاهرود و میامی با این پدیده درگیر هستند ضمن اینکه در سطح ملی اکثر استان‌های حاشیه کویر و از جمله سمنان، خراسان شمالی و جنوبی، یزد، اصفهان، قم و..با نمونه‌هایی از ترک زمین، فرونشست‌ها و فروچاله‌ها درگیر هستند و این پدیده محدود به استان سمنان نیست.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار