یکی از ابهاماتی که در گزارش مذکور به آن اشاره شده بود احتمال صرف اعتبارات استانی در پروژه پایلوت ملی بود که علیمردانی در اظهارات اخیر خود علاوه بر تایید پروژه بلادیان به عنوان پایلوت یک پروژه ملی، صرف اعتبارات استانی در این پروژه را نیز تایید کرده است.
کد خبر: ۶۲۰۷۳۳
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۷ 20 June 2018
فاطمه رشیدی / در حالی که هنوز نحوه هزینه کرد اعتبارات بازآفرینی شهری پایدار برای استانداری و رسانه ها و افکارعمومی در هاله ای از ابهام قرار دارد، اما مدیرکل راه و شهرسازی از کسب رتبه نخست کشوری  این اداره کل در شاخص های اجرایی و راهبردی توسعه طرح های بازآفرینی خبر می دهد.

9 خرداد ماه تابناک کهگیلویه و بویراحمد در گزارشی با عنوان "جزئیاتی از انحراف اعتبارات در حوزه راه و شهرسازی / آیا علیمردانی قربانی افراد یا جریانی خاص می شود؟ / محکی جدی پیش روی نهادهای نظارتی " به بررسی نحوه هزینه اعتبارات  کار آفرینی پرداخته بود.در آن گزارش عنوان شد که از مجموع 9 میلیارد و 132 میلیون تومان اعتبار بازآفرینی شهری که در اختیار شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران قرار گرفته، حدود 7 میلیارد آن در پروژه ساماندهی خیابان بلادیان صرف شده است.

این موضوع از این جهت اهمیت داشت که مسئولان در هنگام کلنگ زنی پروژه بلادیان عنوان کرده بودند پروژه ای ملی است و اعتبار آن هم از محل دیگری  غیر از اعتبارات استانی تامین می شود و از اعتبارات استانی برای آن صرف نمی شود.

در 20 روز گذشته  با اینکه همه رسانه های استان نسبت به این  موضوع حساسیت نشان دادند اما مدیر کل راه و شهرسازی سکوت پیشه کرد . در نهایت روابط عمومی این اداره در گفتگو با علیمردانی اطلاعاتی از نحوه هزینه کرد این اعتبارات ارایه کرد تا کمی از ابهام این موضوع بکاهد.

بلادیان هم پایلوت ملی است و هم اعتبار به آن دادیم

یکی از ابهاماتی که در گزارش مذکور به آن اشاره شده بود احتمال صرف اعتبارات استانی در پروژه  پایلوت ملی بود که علیمردانی در اظهارات اخیر خود علاوه  بر تایید پروژه بلادیان به عنوان  پایلوت یک پروژه ملی، صرف اعتبارات استانی  در این پروژه را نیز تایید کرده است. علیمردانی می گوید :"پروژه ساماندهی و بهسازی خیابان بلادیان گچساران که ایده طراحی آن به سنوات قبل باز می گردد و جزء پروژه های پایلوت کشوری محسوب می شود و ردیف اعتباری آن از محل کد مطالعه و کمک به بهسازی و نوسازی بافت فرسوده شهری است فاز اول این پروژه با برآورده ۶۷ میلیارد ریال به اتمام رسیده و تاکنون از محل این طرح رقمی معادل ۱۸ میلیارد ریال در قالب اسناد خزانه اسلامی در حال پرداخت است.

این بدان معناست که  اعتبارات پروژه خیابان بلادیان  به عنوان پایلوت  یک پروژه ملی از  ردیف 006 مربوط به مطالعه و کمک به بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده  که جز اعتبارات  استانی است، تامین می شود.

اما مابقی این اعتبارات در کجا خرج می شود؟

 آنچنان که علیمردانی در گزارشش مطرح کرده 2 میلیارد و 256 میلیون تومان از این اعتبارات در پروژه های احداث مدرسه ابتدایی محله رادک ، احداث پایگاه سلامت بهداشت محله لبنان ، کتابخانه عمومی محله رادک و مرکز فرهنگی هنری محله لبنان در شهر گچساران هزینه شده است.

او در ادامه می گوید اعتبارات ساماندهی محیط و فضای شهری مبلغ 2 میلیارد و 64 میلیون  تومان است که  پس از کسر 565 میلیون تومان احداث پل اتصال محله لبنان به محله سادات در گچساران و670 میلیون تومان تامین خدمات زیربنایی اصلاح شبکه آب اکبر آباد، از این مبلغ تنها830 میلیون تومان باقی می ماند که  صرف ایجاد پارک در محله لبنان گچساران ،احداث یک مدرسه شش کلاسه در بلهزارو آسفالت معابر اکبرآباد، دولت آباد، مهریان و بلهزار شده است.

اعتبار معابر بلهزار دقیقا چقدر است؟

اما حالا این سوال اینجا مطرح می شود که چگونه است که در آیین شروع بهسازی آسفالت معابر علیمردانی از یک میلیارد اعتبار سخن گفته بود و حالا با یک حساب سر انگشتی  و کسر 150 میلون تومان اعتبار مدرسه 6 کلاسه و 150 میلیون تومان برای پارک محله  لبنان در خوشبینانه ترین حالت سهم معابر مناطق حاشیه مرکز استان به نیم میلیارد می رسد.

علیمردانی در ادامه  می گوید : برای شهر دهدشت از محل طرح مطالعه و کمک به بهسازی و نوسازی بافت فرسوده شهری حدود 1 میلیارد تومان اعتبار و محله شرف آبادها از محل طرح ساماندهی حاشیه شهرها حدود 600 میلیون تومان اعتبار در نظر گرفته شده است .

اما از آنجایی که استاندار در نشست7 خرداد کمیته آسیب های اجتماعی از مدیر کل راه و شهرسازی خواسته بود گزارشی از نحوه هزینه کرد اعتبارات باز آفرینی  و مصادیق آن خصوصا در شهر یاسوج ارایه دهد حالا علیمردانی گزارشی دقیق از نحوه هزینه کرد یک میلیاردو و 900 میلیون تومان اعتبار حاشیه های شهر یاسوج و یک میلیارد شهر دهدشت ارایه کرد.با این حال سرنوشت بیش از 6 میلیارد تومان از این اعتبارات در هاله ای از ابهام است.

 او فقط گفته است 4 میلیارد و 206 میلیون تومان از این اعتبارات در برخی از پروژه های محله های رادک و لبنان  و بلادیان گچساران صرف شده بدون اینکه سهم هر پروژه را از این اعتبارات مشخص کند و حدود 2 میلیارد و 100 میلیون تومان از این اعتبارات هم که به طور کل مشخص نشده است.

اعتبارات بازآفریتی دقیقا چقدر است؟

به استناد لایجه بودجه سال 97 ، رقمی بالغ بر 450 میلیون تومان برای مطالعه توانمند سازی سکونتگاه های غیر رسمی، 3 میلیارد و 112 میلیون تومان برای مطالعه و کمک به بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده، 5 میلیارد و126 میلیون تومان برای ساماندهی حاشیه شهرها و 443 میلیون تومان برای یارانه وسود تسهیلات  در قالب اعتبارات بازآفرینی شهری پایدار به استان کهگیلویه و بویراحمد اختصاص داده شده است.به عبارتی مجموع اعتبارات بازآفرینی شهری 9 میلیارد و 132 میلیون تومان است که در اختیار شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران قرار گرفته است.

چقدر بافت فرسوده و سکونت گاه غیر رسمی داریم؟

بافت های فرسوده وناکارآمد خصوصا درشهرهای یاسوج،گچساران ودهدشت قرار دارد. درشهرهای استان سه گونه بافت باعنوان محدوده تاریخی، سکونتگاه غیر رسمی وبافت میانی فرسوده وجود دارد .

محدوده تاریخی شامل مکانهایی است که قدمت تاریخی دارند،نظیر دهدشت که شامل بافت قدیمی این شهر است ومساحت آن 38 هکتاراست. سکونتگاه غیر رسمی نیزشامل مکانهایی دانست که به  دلیل رشد بی رویه جمعیت ایجاد شده مانند مادوان ،مهریان ،بلهزار وشرف آبادها.

  تعداد سکونتگاههای غیر رسمی استان یک هزار و170واحد است و 875 هکتاربافت میان فرسوده دراستان وجود دارد .

بافت میانی فرسوده شامل مناطقی است که هسته اصلی آن روستا بوده ودرشهر حل شده مثل دولت آباد ،معصوم آبادو محمود آباد. دراستان سرجمع 2هزار و83هکتاربافت شناسایی شده که درآنها158 هزار و 638 نفرسکونت می کنند.

گفتنی است در کناراقدامات فرهنگی و اجتماعی که برای پیشگیری از آسیب های اجتماعی انجام می شود نیاز به فعالیت های عمرانی برای بهبود زیرساختها به خصوص در محله ها احساس می شود. که بودجه مورد نیاز این فعالیت ها در قالب اعتبارات" باز آفرینی شهری به ادارات کل راه و شهرسازی استانها ابلاغ می شود.در باز آفرینی شهری بر روی توانمندسازی ساکنان محله‌ها تاکید است.پروژه هایی که برای هر محله تعریف می شود متفاوت است. ممکن است در محله‌ای نوسازی مدرسه و یا مرکز بهداشت مساله‌ اصلی باشد و در محله‌ دیگر احداث ورزش‌گاه بتواند، این نقش کلیدی را ایفا کند و به همین ترتیب در جایی مسجد، تکیه و یا بازارگاه و یا نوسازی ساختمان‌های باارزش معماری محله‌ها که یادآور خاطرات جمعی و هویت ساکنان است بتواند راهگشا باشد.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
بویراحمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
قبلا که هیچ جا اختلاس نبود تو راه و شهر سازی اختلاس وجود داشت الان که همه جا شده اختلاس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار