کد خبر: ۶۲۱۸۶۳
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۱ 21 June 2018

رئیس کل دادگستری سیستان و بلوچستان گفت: یک نفر به جرم تحریک مردم و تهیه مستندات برای رسانه های بیگانه در جریان تجمع شماری از مردم ایرانشهر برای رسیدگی به پرونده تجاوز، دستگیر شد.

به گزارش ایرنا حجت الاسلام ابراهیم حمیدی روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: علاوه بر متهم اصلی، 2 متهم دیگر یکی به اتهام تامین سلاح برای متهمان پرونده در زاهدان و دیگری تحریک جوانان در حاشیه پرونده ایرانشهر دستگیر شدند.
وی افزود: فردی که در ایرانشهر دستگیر شده در حال تهیه مستندات از تجمع شماری از مردم ایرانشهر برای بهره برداری رسانه های خارج از کشور از این حادثه بوده است.
وی ادامه داد: بر اساس بررسی های انجام شده برادر این متهم در رسانه های خارج از کشور فعالیت دارد.
وی در پاسخ به این سئوال که گفته می شود در جریان تجمع سه روز پیش شماری از مردم ایرانشهر، چند نفر دستگیر شدند، تصریح کرد: هیچ یک از مردم ایرانشهر که اقدام به تجمع کرده بودند با وجود غیر قانونی بودن اقدام شان دستگیر نشدند بلکه با تذکر دست از تجمع برداشتند.
رئیس کل دادگستری سیستان و بلوچستان با بیان اینکه تجاوز به 41 نفر در ایرانشهر صحت ندارد گفت: هفته گذشته یک نفر در این شهرستان ربایش و مورد تجاوز جنسی قرار گرفت که بلافاصله پرونده تشکیل و متهم این پرونده دستگیر شد.
حمیدی افزود: اصل موضوع تجاوز در ایرانشهر تکذیب نمی شود اما مطرح کردن آن از طریق رسانه ها و تریبون های عمومی آنهم قبل از صدور حکم از سوی مرجع قضایی صحیح نبود.
وی تصریح کرد: در این حادثه یک نفر در ایرانشهر مورد ربایش قرار گرفته بود که بعد از مراجعه فرد مورد نظر به دستگاه قضایی در روز سه شنبه هفته گذشته، متهم این پرونده شناسایی و روز بعد از آن یعنی چهارشنبه دستگیر شد.
رئیس شورای قضایی سیستان و بلوچستان افزود: با توجه به اتهامات وارده در این حادثه، 2 پرونده قضایی یکی در دادسرا برای رسیدگی به اتهام آدم ربایی و دیگری در دادگاه کیفری یک برای رسیدگی به مساله تجاوز در مراجع قضایی ایرانشهر تشکیل و دستورات قضایی همان روزهای چهارشنبه و پنجشنبه قبل از اعلام موضوع از طریق تریبون نماز، صادر شد.
حمیدی ادامه داد: همچنین خودرویی که در این حادثه مورد استفاده قرار گرفته بود همان روز شناسایی و روز پنجشنبه توقیف شد.
وی اظهار داشت: در این خودرو یک سری وسایل و ادوات جرم نظیر چشم بند و حتی سیم کارت این خانم نیز کشف شد.
وی ادامه داد: با بررسی های لازم مشخص شد چهار نفر در این پرونده دست داشتند که یک نفر آنان دستگیر و سه نفر دیگر شناسایی شدند و تحت تعقیب قضایی قرار دارند.
رئیس کل دادگستری سیستان و بلوچستان تصریح کرد: اشتباهی که در رابطه با این قضیه انجام شده این است که این گونه پرونده ها از نظر قانونی و شرعی نباید در جامعه مطرح شود.
وی با بیان اینکه در طول سال چندین پرونده در این رابطه تشکیل شده و مورد رسیدگی قرار می گیرد گفت: در شهرستان ایرانشهر پرونده های مشابهی داشتیم که برای افراد حکم اعدام نیز صادر شده اما به دلایل مختلف از جمله حفظ آبروی افراد و خانواده آنان صلاح نیست این موارد در جامعه بازتاب داده شود زیرا دستگاه قضا امین اسرار مردم است.
حمیدی اضافه کرد: پرونده اخیر ایرانشهر بعد از کشیده شدن به رسانه ها و تریبون ها یک کلاغ چهل کلاغ شد.
رئیس شورای قضایی سیستان و بلوچستان اظهار داشت: تاکنون افرادی که در این پرونده شکایت کرده اند سه خانم بودند که شکایت آنان در رابطه با تجاوز به عنف بود که توسط این متهمان مورد ربایش و تجاوز قرار گرفته بودند.
وی افزود: از این سه نفر تنها یک نفر که آثار ربایش وی در خودروی متهمان مشاهده شد به پزشکی قانونی مراجعه کرد و این مرجع نیز تجاوز را توسط این افراد تایید کرده است.
وی ادامه داد: یک خانم دیگر نیز در ایرانشهر علیه این افراد در زمینه ایجاد مزاحمت برای دخترانش شکایت کرده و بحث تجاوز مطرح نشده است.
وی با بیان اینکه متهمان این پرونده باید دستگیر و بعد از انجام تحقیقات میزان مجرم بودن هر شخص مشخص شود تصریح کرد: مردم مطمئن باشند دستگاه قضایی این گونه پرونده ها را با جدیت مورد رسیدگی قرار خواهد داد.
وی با اشاره به سخنان مولوی محمد طیب ملازهی در این رابطه گفت: اگر سوء نیت این مولوی برای ما محرز شود حتما بر اساس قانون با وی برخورد می شود و اگر سوء نیت نداشته باشد با تذکر دادن موضوع برطرف خواهد شد.
وی تاکید کرد: در مجموع مطرح کردن این موضوع توسط مولوی طیب ملازهی در جمع مردم صحیح نبود زیرا دستگاه قضایی در صورت صلاح دید اقدام به بازتاب آن می کرد.
وی تصریح کرد: دستگاه قضایی مسئول اطلاع رسانی در رابطه با پرونده های قضایی است و هیچ فرد یا مسئولی نمی تواند در این رابطه اظهار نظر کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار