دکترحسین طرق افزود: خرید و فروش جوجه های رنگی در سطح شهر و ورود آن ها به منازل م خطر شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان را افزایش می دهد. وی بیان داشت: شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در برخی از استان های کشور و به تبع آن در البرز از سال 95 نمود بیشتری پیدا کرد که سال گذشته این بیماری شدت داشت . طرق با اشاره به اینکه یکی از دلایل انتشار این بیماری، طیور بومی هستند، اظهار داشت: میزان آلودگی مرغ های بومی به ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان بیشتر از سایر طیور است .
کد خبر: ۶۲۲۷۶۹
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۹ 24 June 2018

به گزارش تابناک البرز : دکترحسین طرق افزود: طرق با اشاره به اینکه یکی از دلایل انتشار این بیماری، طیور بومی هستند، اظهار داشت: میزان آلودگی مرغ های بومی به ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان بیشتر از سایر طیور است .
وی گفت: سال گذشته تعدادی از ساکنان شهرک بذر و نهال کرج با انتقال مرغ های محلی و آلوده به ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان از استان مازندران به کرج، زمینه شیوع این بیماری را به وجود آوردند.
وی بیان داشت: جوجه های رنگی که در سطح شهر به فروش می رسند نیز جزو طیور بومی بوده که خارج از چرخه صنعتی تولید و وارد بازار می شوند.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان البرز افزود: این طیور که مورد علاقه کودکان بوده و بیشتر به صورت غیرمجاز توسط فروشندگان رنگ آمیزی می شوند نیز عاملی مهم برای شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان هستند.
وی اظهار داشت: پرندگانی همچون قناری و مرغ عشق و دیگر پرندگان زینتی که در قفس نگهداری می شوند هیچگونه خطری برای ابتلا و شیوع این بیماری ندارند.
**نظارت بر فعالیت پرنده فروشی ها
معاون سلامت دامپزشکی البرز ادامه داد: با توجه به قوانین و دستورالعمل‌های سازمان دامپزشکی در خصوص ممنوعیت عرضه پرنده زنده (مرغ، خروس، بوقلمون و...) در مراکز و معابر عمومی سطح شهر و روستا یا در واحدهای صنفی پرنده فروشی، دامپزشکی استان بازرسی از واحدهای عرضه طیور بومی را در دستور کار خود قرار داده است.
وی با بیان اینکه این بازرسی ها از ابتدای سال شدت بیشتری پیدا کرده، افزود: پرنده فروشی های سطح شهر اجازه خرید و فروش مرغ های بومی یا صنعتی را ندارند زیرا بدون مجوز حمل مبادرت به این کار می کنند و احتمال اینکه یک مرغ آلوده را از مرغداری خارج کرده و یا به طریقی فراری داده باشند، زیاد است.
طرق اضافه کرد: در بازرسی های انجام شده که با همکاری شهرداری، مراجع قضایی و امور صنفی مربوطه انجام می شود، از ابتدای سال جاری تاکنون 28 واحد عرضه کننده غیرمجاز طیور در سطح استان شناسایی شدند که با دستور مقام قضایی 12 واحد پلمپ و 16 واحد نیز اخطار کپی دریافت کرده و به دادگاه معرفی شدند.
وی اظهار داشت: همچنین 5 دستگاه خودروی سیار حمل غیرمجاز طیور زنده شناسایی شد که 2 دستگاه با دستور قضایی توقیف و مابقی اخطار کتبی دریافت کردند.
طرق گفت: پس از شناسایی و توقیف، تعداد 220 مرغ و خروس زنده از دو خودروی توقیف شده، ضبط و به کشتارگاه فرستاده شدند.

***اجرای طرح واکسیناسیون طیور در 3 استان کشور
معاون سلامت اداره کل دامپزشکی البرز گفت: برای جلوگیری از شیوع بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان در سال جاری، سه استان پایلوت واکسیناسیون آنفولانزای فوق حاد شده اند.
وی افزود: واکسن مورد نیاز برای این سه استان تامین شده و واکسیناسیون در مرغداری های صنعتی البرز، تهران و قزوین که شامل این طرح اولیه هستند و تیم ممیزی که شامل دامپزشکی، جهاد کشاورزی، نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی و نظام دامپزشکی هستند، آن ها را ممیزی کرده، انجام می شود.
طرق اضافه کرد: در اجرای این طرح حدود 400 هزار قطعه مرغ تخمگذار، پولت و مرغ مادر که سنی بین 7تا 9 روزگی را دارند، واکسینه می شوند.
سال گذشته ، 14 پرنده فروشی در کرج به علت رعایت نکردن اصول بهداشتی و قانونی پلمب شدند.
همچنین در این مدت 14 پرنده فروشی غیرمجاز در شهرستان فردیس شناسایی و عوامل آنها به دادگاه معرفی شدند که 2 واحد پلمب شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار