نقدی بر فرار یک مسئول از پاسخ گفتن به رسانه‌ها؛
آقای سینکی که مدت های مدیدی است در مسئولیت های مختلف در نظام جمهوری اسلامی ایران فعالیت داشته است، باید بداند که نظام ما نیز هر چهار رکن مذکور را داراست و اتفاقا ایشان باید به مطبوعات به عنوان نمایندگان افکار عمومی و رکن چهارم دموکراسی احترام گذاشته و پاسخگو باشد. رعایت نکردن ادب در گفت وگو، نکته ای است که حتما باید ایشان در مراودات احتمالی بعدی خود با رسانه ها از آن پرهیز کند.
کد خبر: ۶۲۲۸۰۱
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۴ 24 June 2018

وقتی برخوردی با مسئولی که بی کفایتی خود را برای تصدی امورات کشور ثابت کرده، نمی شود و مدیران اینچنینی بدون هرگونه پاسخگویی در قبال عملکرد خود می آیند و می روند، نتیجه این می شود که امثال «حسن یونس سینکی»، معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت، نه تنها به نمایندگان افکار عمومی پاسخگو نیست، که حتی به عنوان یک مسئول، «ادب را در سخن گفتن» رعایت نمی کند.

به گزارش «تابناک»؛ جالب اینجاست که احتمالا عدم کفایت مدیران اینچنینی در کنترل وضعیت بازار و اقتصاد کشور احتمالا در نهایت به گردن مردم و رسانه ها خواهد افتاد و آنها به جای پاسخگویی در قبال عملکرد خود که نتیجه آن چیزی جز آشفتگی بازار و کاهش ارزش دارایی های مردم نیست، از آنها طلبکار هم خواهند شد؛ نمونه چنین تفکر و سخن گفتنی را می توان در صحبت های امروز «حسن یونس سینکی» دید.

معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت امروز در پاسخ به این پرسش خبرنگار، مبنی بر اینکه «مردم این روزها از شما با عنوان مرد شماره یک تنظیم بازار کشور خیلی انتظار دارند، چه ‌کارهایی را برای پاسخگویی به این انتظارات در دستور کار دارید؟»، نه تنها به اقدام قابل توجه و درخور شأنی اشاره نکرده، بلکه گفته است: «من از رسانه‌ها انتظار دارم که این‌قدر چرت‌وپرت به مردم نگویند تا ما حرف‌هایمان را بزنیم».

او و وزارتخانه ای که چنین مسئولی را به عنوان معاون در خود جای داده، چهار ماه است درباره وضعیت نگران کننده بازار اقدام خاصی نکرده و آن را به حال خود رها کرده است. نتیجه چنین رویکردی، آشفتگی و نابسامانی در بخش های مختلف زیر نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت است. با این حال او گفته که «من قصدی برای صحبت در این شرایط نداشتم.» انگار چنین مدیران پرمدعایی لزومی برای پاسخ گفتن پیرامون کاستی عملکرد خود هم احساس نمی کنند!

معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به اینکه برای تنظیم بازار چه اقداماتی را در دستور کار دارید، گفته: «من به شما نباید جواب بدهم.» سینکی وقتی با اصرار خبرنگار به عنوان نماینده افکار عمومی و مردم مواجه می شود و پافشاری بر پاسخگویی را می بیند، می گوید: «شما خبرنگار هستید و نماینده مردم نیستید». انگار ایشان که سال ها مسئولیت های مهمی در وزارتخانه های صنایع، بازرگانی، کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت و بخش های مختلف دارد، تاکنون چنین الزامی برای پاسخگویی به مردم برای خود قائل نبوده است.

جالب اینجاست که سینکی در هر دو دولت روحانی یکی از گزینه های جدی برای وزارت صنعت، معدن و تجارت بوده؛ اما سخنان امروز او نشان می دهد، چنین فردی هیچ گاه نمی تواند در رأس یک وزارتخانه قرار بگیرد، چون او همواره باید به مردم و به طریق اولی «رسانه ها» به عنوان نمایندگان مردم و افکار عمومی پاسخ بگوید. پاسخ های نامطلوب او به پرسش های امروز خبرنگاران، حاکی از این مسأله است.

به نظر می رسد، پیش از به کارگیری چنین مسئولانی، باید نخست آموزش های لازم به آنها در خصوص نحوه ارتباط با مردم و رسانه ها به عنوان مطالبه گران و نمایندگان افکار عمومی داده شود و آنها بدانند که وقتی در جایگاهی قرار می گیرند، الزام جدی برای پاسخگویی نسبت به اقدامات و عملکردشان دارند. حال این را در نظر بگیرید که حوزه زیر نظر مدیر مربوطه در آشفتگی تمام قرار دارد و در چنین شرایطی، تنها اظهار نظر فرد تصمیم گیر است که می تواند حداقل از لحاظ روانی، وضعیت را کمی بهبود بخشد.

جهت یادآوری به معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت باید یادآوری کنیم، اركان دموکراسی مبتني بر چهار ركن اساسي است و به هر حكومتي كه اين اركان را در نظام سياسي خود منظور كرده و بدان التزام نظري و عملي دارد، نظام سياسي دموكرات اطلاق مي شود. اين اركان مهم عبارتند از: ۱- قانون اساسي ۲- نظام پارلماني (مجلس) ۳- احزاب سياسي ۴- مطبوعات آزاد.

آقای سینکی که مدت های مدیدی است در مسئولیت های مختلف در نظام جمهوری اسلامی ایران فعالیت داشته است، باید بداند که نظام ما نیز هر چهار رکن مذکور را داراست و اتفاقا ایشان باید به مطبوعات به عنوان نمایندگان افکار عمومی و رکن چهارم دموکراسی احترام گذاشته و پاسخگو باشد. رعایت نکردن ادب در گفت وگو، نکته ای است که حتما باید ایشان در مراودات احتمالی بعدی خود با رسانه ها از آن پرهیز کند.

چندی پیش وزیر صنعت، معدن و تجارت در ابلاغی، تمام اختیارات خود را در کارگروه تنظیم بازار به سینکی، معاون امور اقتصادی و بازرگانی خود واگذار کرده و جالب اینجاست که علیرغم اوضاع نامساعد بازار معاون مربوطه، حاضر به پاسخگویی در خصوص اقدامات صورت گرفته نشده است!

 
 
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار