مدیرکل حج و زیارت قم:
مدیرکل حج و زیارت قم با تاکید بر این که بر اساس مصوبه ستاد مرکزی اربعین حسینی، سازمان حج و زیارت متولی اصلی ثبت نام از زائران عتبات عالیات است، گفت: باید با دلالان و صادرکنندگان غیر مجاز روادید عتبات برخورد شود.
کد خبر: ۶۲۲۹۹۰
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۱ 24 June 2018

به گزارش تابناک قم، مهدی صالحی روز یکشنبه در جلسه ستاد تسهیلات زائران اربعین قم در تالار امام رضا(ع) فرمانداری، اظهار داشت: دخالت افراد غیر مجاز در صدور ویزا، یکی از مشکلات موجود در اعزام زائران به مراسم اربعین است.

وی با ییان این که تمامی مردم برای گرفتن ویزای عراق باید از طریق سامانه سماح متعلق به سازمان حج و زیارت اقدام کنند، افزود: برخی از شرکت های بزرگ مسافرتی که با سفارت عراق قرارداد بستند، به شکل غیر قانونی برای زائران روادید صادر می کنند، که به محض رسیدن به نقطه صفر مرزی از ورود آنها به عراق ممانعت می شود.

صالحی با اشاره به این که زائران حق خود را از حج و زیارت مطالبه می کنند، در صورتی که این شرکت ها هیچ ارتباطی به این سازمان ندارند، افزود: معضل صدور غیر قانونی ویزای عراق در همه نقاط کشور وجود دارد، اما در قم به دلیل حضور اتباع عراقی در خیابان انقلاب بیشتر است، اما خوشبختانه سال گذشته محل کار این شرکت ها با هماهنگی اماکن نیروی انتظامی پلمپ شد.

وی افزود: برای پیشگیری از بروز این مشکل در اربعین سال جاری، دستگاه قضایی و اداره کل داد گستری باید با همکاری سازنده و مطلوب از فعالیت شرکت های غیر مجاز جلوگیری کنند، تا زائران مشکلی از نظر ویزای جعلی، کلاه برداری و یا سوء استفاده نداشته باشند‌.

مدیرکل حج و زیارت قم در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که این اداره کل در اربعین سال 96 اقدام به صدور 65 هزار و 370 فقره روادید برای استان های قم، مرکزی و شهرستان کاشان نمود، افزود: حدود 45 هزار فقره آن برای قم، 15هزار فقره برای استان مرکزی و 5 هزار فقره نیز برای کاشان بود.

صالحی، تشکیل جلسه های آموزشی توجیهی برای 65 دفتر زیارتی، طراحی بنر متمرکز جهت نصب در مقابل درب ورودی دفاتر خدماتی برای شناسایی زائران، تبلیعات شهری و رسانه ای و انتشاربیش از 20هزار بروشور سامانه سماح و دفاتر شرکت های زیارتی در سطح استان، راه اندازی کانال تلگرامی اربعین، ارایه آخرین اخبار مرزها و مراکز صدور ویزاها و تجهیز و راه اندازی دفتر کنسولی عراق در قم را از جمله اقدام های انجام شده در سال گذشته برشمرد.

معاون امور مالی فرماندار قم نیز با اشاره به میزبانی این استان از40 دستگاه اتوبوس زائران پاکستانی در اربعین سال گذشته افزود: 6هزار تن از زائران در مصلای قدس قم قدس اسکان داده شدند.

حسین خاوری مقدم با بیان این که حضور زائران در مراسم راهپیمایی اربعین هر سال نسبت به سال قبل رونق و شکوه مضاعف تری پیدا می کند، افزود: در این میان انتظارها از قم در ارایه خدمات دهی مناسب بالاست و با توجه به این نگاه های معطوف به استان باید بخشی از ظرفیت های پیش بینی شده در کشور برای راهپیمایی اربعین به قم اختصاص پیدا کند.

جانشین ستاد بازسازی عتبات عالیات قم نیز با اشاره به برپایی 43 موکب و ایستگاه صلواتی توسط قم در مسیر راهپیمایی اربعین سال 96، افزود: 500 هزار زائر در این موکب ها اسکان پبدا کردند.

علی اکبر عطابی با اشاره به توزیع سه میلیون و 500 هزار پرس صبحانه، نهار و شام و وجود سه دستگاه پخت نانوایی با 85 تن آردی که از ایران و عراق خریداری شده بود، افزود: تهیه و ساخت 303 دوش حمام و 431 چشمه سرویس بهداشتی و استقرار 19اکیپ بهداری همراه با پزشک از دیگر خدمات ارایه شده موکب های قم بود.

وی با اشاره به 53 مورد تقاضای صورت گرفته برای برپایی موکب در اربعین سال 97 افزود: به طور حتم تجمیع این موکب ها در ارتقاء کیفیت و ارایه هر چه بهتر خدمات به زائران تاثیر بسزایی دارد، از این رو باید سازو کاری برای این موضوع پیش بینی شود.

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر قم نیز با بیان این که سال گذشته برای 27 موکب مستقر در مسیر راهپیمایی اربعین مجوز ارایه خدمات درمانی صادر شد، افزود: موکب هایی که قصد توزیع دارو و و یا انجام خدمات درمانی و بهداشتی را داشته باشند، باید این موضوع در مجوز و پروانه فعالیت آن ذکر شده باشد.

محمد رضا بهرامی با اشاره به ارسال 12 تن اقلام دارویی به عراق در ایام اربعین سال قبل افزود: 120 پرستار و نیروی درمانی نیز اعزام و طی 27 روز70 هزار تن از خدمات درمانی قم بهره مند شدند، که 380 تن به دلیل وخیم بودن وضعیت بیماری به ایران منتقل و 44 تن فوت شدند.

مسئول بعثه رهبر معظم انقلاب در منطقه قم نیز با اشاره به اقدام های فرهنگی مراسم راهپیمایی اربعین سال گذشته افزود: پوسترهایی تحت عنوان حرم شناسی امام حسین (ع) به استان ها و مناطقی از کشور مانند مرکزی، ایلام، کاشان و بخش شیعه نشین کردستان که زیر نظر بعثه رهبری منطقه قم هستند، ارسال شد.

حجت الاسلام محمد حسین عسکری با اشاره به تهیه و تولید پوسترهای اربعین در قالب هشت عنوان و توزیع آن در تمامی موکب های مستقر در مسیر کربلا تا نجف، افزود: 20 هزار جلد کتابچه راهنمای زائران اربعین که طبق مصوبه استانداری قم به شکل کاملا زیبایی تهیه شده بود، در تمام قرارگاه ها از قم تا مرز مهران توزیع شد.

وی با اشاره به حضور 220 روحانی و مبلغ با تجربه و همچنین 18 گروه روایت گری و انجام برنامه سخنرانی توسط آنها به زبان های فارسی، عربی، اردو و انگلیسی، افزود: اهدای هدایا به 900 موکب مستقر در مسیر کربلا تا نجف و برپایی نمازهای جماعت از دیگر یرنامه های فرهنگی اربعین سال 96 به شمار می آید.

همچنین معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی قم در این جلسه با اشاره به تعامل خوب نیروی انتظامی این استان در اعزام کاروان های اربعین و استقرار در مرزهای مهران و خسروی افزود: علاوه بر انجام اقدام های لازم در روان سازی ترافیک، تیم هایی از حوزه راهنمایی و رانندگی را به مرزهای کشور اعزام کردیم.

سرهنگ مهرداد حاجی زاده با اشاره به پشتیبانی دقیق کاروان های اعزامی به عراق در جاده های قم، افزود: پلیس فضای تبادل اطلاعات استان نیز با رصد فضای مجازی، تعدادی از سایت هایی که اقدام به کلاه برداری در زمینه صدور ویزا می کردند را شناسایی کرد و امسال نیز از هم اکنون این کار را در دستور کار قرار داده است‌.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار