رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان قم با اشاره به تحصیل 1939 دانش‌آموز استثنایی در قم عنوان کرد: با استفاده از سیستم تلفیقی 461 دانش آموز استثنایی در مدارس عادی تحصیل می کنند.
کد خبر: ۶۲۳۸۴۶
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۷ 26 June 2018

 

به گزارش تابناک قم،سید احمد آقامیری با بیان اینکه طبق آمار در سال تحصلی 97 – 1396 تعداد 1939 دانش آموز دارای آسیب دیدگی های مختلف(شنوایی، بینایی، حرکتی و اختلال رفتاری) مشغول به تحصیل بوده‌اند؛ از این تعداد 1478 دانش آموز در مدارس استثنایی و 461دانش آموز در مدارس عادی تحصیل می کنند.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان قم، گفت: در مجموع 32 مدرسه و 203 کلاس درس در استان قم برای دانش آموزان استثنایی وجود دارد که از این بین 2 کلاس در مدرسه کهک، 1 مدرسه در منطقه جعفرآباد و 1 کلاس در مدرسه خلجستان است.

تحصیل 27 دانش‌آموز اوتیسم در قم

وی با اشاره به تحصیل 1478 نفر در مدارس استثنایی، افزود: 40 نفر آسیب دیده‌ی بینایی، 376 نفر آسیب دیده شنوایی، 88 نفر آسیب دیده حرکتی، 27 نفر دارای اختلال رفتاری(اوتیسم) و 1147 نفر آسیب دیده ذهنی هستند؛ دانش آموزانی که اوتیسم دارند در تنها مدرسه ویژه اوتیسم استان، مشغول به تحصیل هستند.

آقامیری در خصوص تحصیل کودکان استثنایی در مدارس عادی، عنوان کرد: برای این دانش آموزان یک معلم رابط وجود دارد که این معلم در واقع رابط بین مجموعه استثنایی و مجموعه عادی است؛ این سیستم را "سیستم تلفیقی" می نامند.

وی گفت: 461 نفر از دانش آموزان دارای آسیب دیدگی، در مدارس عادی درس می خوانند که از این تعداد، 253 نفر آسیب دیده شنوایی، 73 نفر آسیب دیده بینایی، 117 نفر آسیب دیده حرکتی و 18 نفر دارای اختلال رفتاری بسیار خفیف هستند.

سرویس ایاب و ذهاب بزرگترین مشکل مدارس استثنایی

وی خاطرنشان کرد: یکی از بزرگترین مشکلات، سرویس ایاب و ذهاب دانش آموزان است، با وجود اینکه 20 درصد مبلغ سرویس را ما پرداخت می کنیم، باز هم خانواده ها برای تهیه مخارج سرویس دچار مشکل می شوند.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان قم گفت: از دیگر مشکلات ما مسئله تهیه وسایل کمک توانبخشی(ویلچر، واکر، سمعک و کاشت حلزون) برای این کودکان است، البته ما توانسته ایم با کمک خیرین و بودجه ای که از تهران گرفته ایم کمی به خانواده ها در این زمینه کمک کنیم، اما این ها کافی نیست؛ به عنوان مثال قیمت هر سمعک حدود 2 میلیون تومان است و شخصی که نیاز به دو سمعک داشته باشد 4 میلیون تومان باید هزینه کند، بهزیستی هم کمک های نقدی به این خانواده ها دارد اما بودجه بهزیستی هم محدود است.

وی تصریح کرد: افرادی آسیب دیده بینایی و آسیب دیده شنوایی محسوب می شوند که با استفاده از حداکثر امکانات توانبخشی، نتوانند از خدمات عادی به صورت مفید و موثراستفاده کنند، در خصوص کم توانان ذهنی هم ملاک، تست هوشی است که از آن ها گرفته می شود، در این بین طیفی هستند که به آن‌ها "دانش آموز مرزی" گفته می‌شود، یعنی حدفاصل بین استثنایی و عادی هستند، که این افراد را هم به مدارس عادی می فرستیم.

افزایش سالیانه تعداد دانش آموزان استثنایی

آقامیری در خصوص تعداد دانش آموزان استثنایی در قم، افزود: با توجه به مهاجرپذیر بودن قم، هرسال تعداد دانش آموزان استثنایی در استان افزایش پیدا می کند، البته این مسئله در همه شهرهای مهاجرپذیر وجود دارد.

وی در آخر با بیان اینکه معلمان این مدارس باید حداقل لیسانس آموزش کودکان استثنایی را داشته باشند، گفت: به دلیل عدم جذب نیرو شدیدا با کمبود معلم برای مدارس مواجه هستیم.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار