مدیرکل آموزش‌و پرورش خراسان رضوی گفت: درخواستی به سازمان انرژی اتمی مبنی بر احداث دبیرستان دخترانه انرژی اتمی داده‌ایم که امیدوارم، با این درخواست موافقت شود.
کد خبر: ۶۲۴۶۲۸
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۷ 29 June 2018

به گزارش تابناک : پس از ایجاد حواشی مختلف پیرامون دبیرستان انرژی اتمی مشهد و انتشار گزارش در این خبرگزاری در خصوص این حواشی، همچنان‌ برخی ابهامات درباره این دبیرستان برجای خود باقی مانده که پاسخ این ابهامات ازسوی مسئولان مربوطه به این هفته موکول شد.

از‌سوی‌ دیگر، ‌شنیده‌ها‌ حاکی‌ از وقوع اتفاقات جدیدی درباره دبیرستان انرژی اتمی مشهد است.‌

نخست آنکه مقدمات صدور مجوز مدرسه اتمی مشهد در‌قالب ‌غیردولتی ‌و به‌‌نام نماینده ‌حقوقی‌ صنعت هسته‌ای‌ کشور فراهم شده و‌ دوم ‌اینکه دستیار ‌‌ویژه رئیس سازمان انرژی هسته‌ای پنجشنبه گذشته جلسه مشترکی با مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی داشته است.

مجوز، دولتی صادر می‌شود یا غیر‌دولتی؟

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی تأکید می‌کند: این مدرسه در زمره مدارس غیردولتی است، بنابراین  بر اساس آیین‌نامه مدارس غیرانتفاعی مدیریت می‌شود و آموزش و پرورش این استان هم به‌صورت کامل بر فعالیت‌های آموزشی و پرورشی این مدرسه نظارت می‌کند.

قاسمعلی خدابنده در پاسخ به‌اینکه صدور مجوزهای مربوط به این مدرسه در چه‌مرحله‌ای قرار دارد، می‌گوید: بخشی از مجوزهای لازم از طریق اداره کل آموزش ‌و ‌پرورش ‌خراسان ‌رضوی صادر شده و همکاران ما در حال تکمیل سایر فرآیندهای اداری هستند.

مدارس تیز‌هوشان، یک مصداق

وی درخصوص احداث این مدرسه غیردولتی با بودجه دولتی و ایجاد بی‌عدالتی آموزشی بیان کرد: خروجی این مدرسه غیردولتی نیست، چراکه هیچ‌کس انتفاع شخصی از این مدرسه ندارد، به‌این معنا که بخشی از شهریه دریافتی برای حقوق کادری ‌که نیروی رسمی آموزش و پرورش نیستند‌، هزینه می‌شود و بخش دیگر برای کیفیت‌بخشی به فعالیت‌های آموزشی، پرورشی و تغذیه دانش‌آموزان‌ صرف‌ می‌شود و من اطمینان می‌دهم، هیچ شخص حقیقی از این درآمدها منتفع نمی‌شود.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی برای تبیین بیشتر مطلب، اشاره‌ای هم به‌مدارس تیزهوشان می‌کند و می‌گوید: در «مدارس سمپاد» با وجود اینکه فضای آموزشی و نیروها دولتی هستند، اما ما از دانش‌آموزان شهریه اخذ می‌کنیم که این شهریه صرف فعالیت‌های آموزشی می‌شود و برای هیچ‌کس منغعت شخصی ندارد.

موضوع جلسه با دستیار ویژه‌ سازمان اتمی

خدابنده اما درباره موضوع جلسه مشترک با دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی نیز اظهار می‌کند: هماهنگی و توافق برای اخذ مجوزهای لازم، نحوه ثبت‌نام، شرایط نام‌نویسی، رایزنی در مورد مدیر ‌مدرسه‌ و نیز هماهنگی جذب کادر آموزشی از مهم‌ترین مباحث مطرح شده در جلسه من با دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی بود.

مواد درسی مدرسه اتمی مشهد

 مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی ضمن رد موضوعی بر اینکه مواد درسی در این مدرسه با سایر دبیرستان‌ها متفاوت است، اظهار ‌می‌کند: دانش‌آموزان این مدرسه قطعا بر اساس سند درسی ملی و تمامی بخشنامه‌های مصوب آموزش و پرورش تحت تعلیم قرار می‌گیرد، اما علاوه بر آموزش‌های ‌رسمی، قطعا کلاس‌های فوق برنامه‌ای هم در این مدرسه اجرا می‌شود‌ و ما امیدوارم، دانش‌آموزانی که در این مدرسه پذیرفته می‌شوند بتوانند برای استان و کشور افتحارآفرینی کنند.

خدابنده با بیان این مطلب که تقریبا همه استان‌های کشور درخواست داشتند که شعبه دوم مدرسه اتمی تهران در آنجا افتتاح شود، اما فقط درخواست خراسان رضوی مورد قبول قرار‌گرفته؛ می‌گوید: با توجه به‌سوابق درخشان این مدرسه در تهران، احداث این مدرسه‌ در ‌مشهد یک ‌افتخار است.

احداث مدرسه اتمی دختران در مشهد

مدیر‌کل‌ آموزش و پرورش خراسان رضوی با اشاره به‌ارائه درخواست به‌سازمان انرژی اتمی مبنی بر احداث دبیرستان دخترانه انرژی اتمی اضافه می‌کند: ما درخواست این موضوع را به‌سازمان انرژی‌اتمی داده‌ایم که امیدوارم، موافقت شود.

زمان ابلاغ شهریه

در حالی‌که شایعاتی درباره پرداخت چک‌های شهریه توسط اولیاء دانش‌آموزان مدرسه اتمی مشهد به‌گوش می‌رسد؛ نماینده «موسسه آموزشی فرهنگی صنعت هسته‌ای کشور» در ‌مدرسه‌ اتمی مشهد، در گفت‌وگو با فارس این موضوع را به‌شدت تکذیب کرده و ادامه داد: هنوز شهریه ابلاغ نشده و ما اجازه اخذ شهریه به‌هیچ شکلی نداریم.

باتوجه به‌سرگردانی دانش‌آموزان پذیرفته شده و خانواده‌های‌شان درباره زمان ‌تعیین ‌تکلیف و تکمیل ثبت‌نام مدرسه، این موضوع را از مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی جویا می‌شویم.

 خدابنده در این باره اظهار می‌کند: برخی فرآیندهای اداری نیازمند صدور کد در «سامانه سناد» هستند و پیش‌بینی ما این است که نهایتا تا ۱۰ تیرماه، شهریه طبق مصوبات وزارت‌خانه ابلاغ و ثبت‌نام‌ها تکمیل می‌شود.

کادر آموزشی بومی

دو شایعه تعیین کادر آموزشی تهرانی و ‌«کمپین نه ‌به‌معلم های تهرانی» را با خدابنده مطرح کرده که وی توضیح می‌دهد: انتخاب خراسان رضوی از طرف سازمان انرژی اتمی برای احداث دومین شعبه مدرسه اتمی بیان‌گر این واقعیت است‌ که ‌پتانسیل و ظرفیت کافی‌از لحاظ نیروی انسانی‌ در استان ما وجود‌ دارد، بنابراین، سعی‌مان بر‌ این ‌است که همه نیروهای کادر آموزشی از خراسان‌ رضوی به‌کارگیری شوند، چه‌نیروهای رسمی آموزش و پرورش و چه‌نیروهای زبده، فعال و نخبه.

شهریه نخبگان کم‌برخوردار

تکلیف دانش‌آموزان نخبه کم برخوردار که توان پرداخت شهریه را ندارند، چیست؟

این سئوال دیگری است که پاسخ آن را از مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی جویا می‌شویم.

خدابنده با بیان این مطلب که آموزش وپرورش بر اساس دستورالعمل های‌ وزارتی به‌میزان ‌نیرویی که از آموزش‌وپرورش به‌مدارس غیردولتی‌ اختصاص می‌دهد، درصدی تخفیف در شهریه دانش آموزان لحاظ می‌کند؛ می گوید: ما اطمینان می‌دهیم که اگر دانش‌آموز مستعدی برای تحصیل در مدرسه‌اتمی مشکل پرداخت‌ شهریه ‌داشته باشد، ما از محل تخفیف شهریه‌ها، کسری شهریه این دانش‌آموز را جبران می‌کنیم، بنابراین خانواده‌های ‌کم‌برخوردار به‌هیچ‌وجه نگران این مطلب نباشند.

تجهیز و ساخت مدرسه غیردولتی با اعتبار دولتی خلاف قانون است

سازمان بازرسی خراسان رضوی از اعلام نتایج بررسی پرونده مدرسه انرژی اتمی در این هفته خبر داده بود، در همین راستا، رئیس منطقه (2) سازمان بازرسی کل کشور و مدیرکل بازرسی خراسان رضوی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در مشهد در پاسخ به این سئوال که آیا صدور مجوز غیردولتی برای مدرسه‌ای که با امکانات دولتی بنا شده، قانونی ‌است، می‌گوید: پرونده این مدرسه از سال گذشته به‌سازمان بازرسی ارجاع شده و اگر این ادعا مبنی برساخت و تجهیز این مدرسه از محل بودجه‌های دولتی، ثابت و مجوز هم در قالب غیردولتی صادر شود، خلاف قانون است، با آن برخورد می‌کنیم.

حجت‌الاسلام حسن درویشیان تعیین تکلیف پرونده این مدرسه را تا طی ماه آینده ممکن می‌داند، در حالی که هفته گذشته روابط عمومی سازمان بازرسی از حل و فصل این موضوع در بازه زمانی هفت روزه خبر داده بود.

 

 

 

منبع : فارس 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار