مدیر کل بنیاد شهید ایلام:
مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام یکی از کم لطفی های مسئولان نسبت به آزادسازی مهران را عدم نامگذاری این روز در تقویم رسمی کشور به عنوان روز مقاومت همچون روز مقاومت خرمشهر و دزفول دانست و گفت: با وجود رایزنی های گسترده در این زمینه ولی آزادسازی مهران تنها در پیوست سالنامه ها آورده شده است.
کد خبر: ۶۲۵۴۴۱
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۳ 01 July 2018

به گزارش تابناک ایلام ؛ سلیمان رستمیان به مناسبت سالروز آزادسازی مهران بیان کرد: عملیات کربلای یک در 10 تیرماه سال 65 یکی از وقایع مهم دوران جنگ تحمیلی عراق علیه ایران است که متاسفانه با وجود گذشت 32 سال همچنان رویدادی غریب و ناشناخته برای بسیاری از ملت و مسوولان کشور است.


وی ادامه داد: این در حالی است که با توجه به موقعیت راهبردی مهران و هم مرزی با عراق این شهر نخستین منطقه ای بود که قبل از آغاز جنگ رسمی جنگ علیه ایران مورد حمله رژیم بعث عراق قرار گرفت.


وی با اشاره به اهمیت موقعیت مهران در دوران هشت سال دفاع مقدس اظهار کرد: رژیم بعث در دوران جنگ از مهران به عنوان راهبرد دفاع متحرک نام برد بطوریکه رئیس این رژیم اعلام کرد چنانچه ایران، مهران را بازپس بگیرد، کلید بصره را در اختیار این کشور قرار خواهد داد.


مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران ایلام گفت: با توجه به این اظهارات صدام امام راحل (ره) دستور آزادسازی مهران را صادر و اهمیت آنرا همسطح با آزادسازی خرمشهر اعلام کرد بطوریکه فرمودند: مهران را هم خدا آزاد کرد.


رستمیان گفت: عملیات کربلای یک از سریع ترین عملیات های دوران هشت سال دفاع مقدس بود که با کمترین میزان تلفات رزمندگان اسلام موفق شدند دشمن را غافلگیر و این منطقه را از چنگال رژیم بعث بازپس گیرند.


وی گفت: از طرف دیگر با توجه به فاصله کوتاه بین مهران تا شهر ایلام به عنوان مرکز استان موفقیت در این عملیات موجب شد امکان دسترسی و تهدید به ایلام به صفر رسیده و دشمن عقب نشینی کند.


مدیرکل بنیاد شهید و ایثارگران ایلام با بیان اینکه در مجموع استان ایلام نقش موثری در دوران دفاع مقدس داشته یادآور شد: مردم این منطقه بر خلاف بسیاری از مناطق کشور در دوران جنگ منطقه را ترک نکرده و در سختی سرما و گرما ایستادند و مقابل دشمن جنگیدند.


رستمیان اضافه کرد: امروز اگرچه آزادسازی مهران توسط رسانه های مکتوب و غیر مکتوب برای آگاه سازی مردم اطلاع رسانی می شود ولی این مساله باید به عنوان یک مطالبه عمومی مردم استان از مسئولان کشوری تبدیل شود تا به این واقعه مهم بیشتر پرداخته شده و مورد توجه قرار گیرد.


شهر مرزی مهران 10 تیر سال 65 در عملیات کربلای یک و پس از نبردی سخت توسط رزمندگان اسلام از اشغال ارتش متجاوز رژیم بعث عراق آزاد شد.


در این عملیات بیش از 9 هزار نفر از قوای بعثی کشته و زخمی شدند و بیش از یک هزار و 200 نفر نیز به اسارت رزمندگان اسلام در آمدند.


امام خمینی (ره) پس از آزاد سازی این شهر مرزی گفت: مهران را هم خدا آزاد کرد.


در طول دوران هشت سال دفاع مقدس بیش از شش هزار نفر در شهرستان مرزی مهران به درجه رفیع شهادت نائل آمده اند.


از جمله شهدای ایلام در عملیات کربلای یک شهید عبد الرضا غلامی، شهید صفر کاظمی، شهید عالی پور محمدیان، شهید فرمان جعفری، شهید نعمت اله عنایتی و از جمله جانبازان ایلام در عملیات کربلای یک علی اکبر حیدری قلعه، صباح کاکی، حیدر محقق، شکراله فضلی، علی اکبر زینی وند، علی احمد سهرابی پور، علی ایدی درویشعلی باباخانی و سام عزیزی هستند.

مقاومت مردم در آزادسازی مهران برجسته نشده است


رستمیان گفت: متاسفانه مقاومت مردم ایلام در دوران جنگ و واقعه آزادسازی مهران در همان دهه 60 مسکوت ماند و همچنان به عنوان موضوع مهم جنگ محسوب نمی شود.


وی از عمده دلائل این مساله را نقش نداشتن ایلامی ها در اداره مرکزی جنگ و کم مهری برخی از دستگاه ها و مسئولان عنوان کرد که موجب شده نقش مردم این استان در جنگ و آزادسازی مهران به عنوان وقایع مهم هشت سال دفاع مقدس مورد توجه قرار نگیرند.


وی افزود: با وجود اینکه اقدام هایی در گذشته برای پر اهمیت جلوه دادن آزادسازی مهران نظیر نامگذاری دهه مقاومت انجام گرفت ولی تنها محدود به 2 سال بوده است./م

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار