ایجاد پیاده ­راه در مسیر دروازه قرآن تا بازار وکیل با رویکردی فرهنگی سبب ایجاد مکانی توریستی و گردشگری در منطقه توریست‌پذیر شیراز می‌­شود.
کد خبر: ۶۲۵۹۰۸
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۶ 02 July 2018

تابناک فارس به نقل از تسنیم: گردشگرپذیر بودن و ظرفیت‌های توریستی در شیراز موضوعی است که هیچ شک و شبهه‌ای در آن نیست اما مهم ایجاد ساختارها و زیرساخت‌های مناسب برای به فعلیت در آوردن این ظرفیت‌­هاست.

پروژه‌­های بزرگ برای انتقال ترافیک به رینگ پیرامونی شهر، ایجاد و افزایش دسترسی به حمل­ و نقل عمومی در مرکز شهر و نیز ایجاد مکان‌­هایی با جاذبه گردشگری به همراه افزایش ایمنی شهر می­‌تواند در فعلیت بخشیدن به ظرفیت‌­های جذاب شیراز در توریست­‌پذیری موثر باشد.

پروژه‌هایی برای به فعلیت درآوردن ظرفیت‌های نهفته گردشگری

کریم شکوهیان، رئیس سازمان عمران و بازآفرینی شهری شهرداری شیراز، با اشاره به شمار زیادی از پروژه­‌هایی که به این منظور در این سازمان در حال اجرا است، هدف عمده این طرح‌­ها را افزایش سرعت در رینگ پیرامونی، تسهیل دسترسی به حمل و نقل عمومی در مرکز، افزایش ایمنی شهری و نیز ایجاد فضاهایی با رویکرد فرهنگی و گردشگری عنوان کرد.

یکی از بزرگترین پروژه‌های شهرداری ساخت تقاطع سه سطحی امیرکبیر به مطهری است که با پیشرفت فیزیکی 65 درصدی و برآورد هزینه­ 70 میلیاردی با ساخت 5 هزار و سیصد متر تقاطع، در بهمن ماه امسال به بهره­‌برداری می‌­رسد تا سرعت را در کنار امنیت مسیر در این منطقه افزایش دهد.

حیدر اسکندرپور، شهردار شیراز نیز این پروژه را حجیم‌ترین، فنی‌ترین و مهم‌ترین پروژه‌های شهرداری شیراز خوانده و گفته است این پروژه به نحوی طراحی شده تا هم در هزینه تملک صرفه‌جویی شود و هم این امکان فراهم می‌شود که تقاطعی بدون چراغ راهنما را اجرا کنیم.

در کنار افزایش سرعت در پیرامون شیراز، توجه به حمل و نقل عمومی در مرکز شهر پیوسته از اولویت‌­ها است. ایجاد زیرساخت برای حمل و نقل ریلی به عنوان سریع‌­ترین مد حمل و نقل عمومی به این منظور در دست اجراست.

شکوهیان از ساخت ایستگاه میدان امام حسین در سه طبقه توسط سازمان عمران شهرداری خبر داد که تعویض خط مترو در این مکان صورت می‌گیرد، بنابراین ساخت به موقع آن در استفاده از خطوط مختلف قطار شهری از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی همچنین با اشاره به اینکه به دلیل وسعت پروژه هیچ پیمانکاری حاضر به ورود به این طرح نشد، گفت: این ایستگاه سه سطحی در متراژی برابر با 30 هزار متر مربع و با هزینه­ 100 میلیارد در حال اجراست و به احتمال زیاد در شهریور ماه 1399 آماده بهره‌­برداری خواهد بود.

افزایش امنیت شهری از دیگر اهدافی است که شهرداری شیراز به آن تعهد دارد و در تلاش­ است تا این هدف مهم را در طراحی و ساختار فضای شهری لحاظ کند. بدون شک ساختار و فضای امن شهری مانند شیراز بیش از بسیاری از شهرهای دیگر مورد بررسی قرار می‌گیرد چراکه یکی از مولفه‌های موثر در استفاده از ظرفیت­‌های جذب گردشگر و توریست به شمار می‌­آید.

در این راستا رئیس سازمان عمران و بازآفرینی شهرداری شیراز از ساخت شیب‌شکن در زیر پل شهید چمران به منظور مهار انرژی آب در زمان بارش‌های شدید خبر داد که با همکاری کارشناسان سازمان آب صورت می­‌گیرد و یکی از نمودهای توجه شهرداری شیراز به ایمنی شهر است. این طرح با برآورد هزینه 6 میلیاردی در حال اجراست و ساخت آن شهریور ماه و در هفته دولت پایان می­‌یابد.

پیاده‌راهی برای اتصال دروازه قرآن به بازار وکیل

چشم‌انداز کلان­شهر شیراز با توجه به پتانسیل‌های سیاحتی، زیارتی و گردشگری باید چند وجهی باشد و علاوه بر افزایش دسترسی و خدمات و ایمنی، توجه به ساخت فضاهایی با محوریت شهروند و محورهای تاریخی و فرهنگی شیراز از اهمیت بالایی برخوردار است.

ساخت زیرگذر علی بن حمزه در جنوب رودخانه خشک علاوه بر روان‌­تر کردن ترافیک مسیرهای دروازه قرآن تا دروازه اصفهان، بر بالای پل پیاده راه زیبایی را ایجاد می‌کند که دروازه قرآن را به بازار وکیل متصل کرده و به مکانی گردشگری و توریستی تبدیل می‌شود.

شکوهیان با اشاره به پیشرفت 10 درصدی این طرح عنوان کرد: این طرح که با رویکردی فرهنگی اجرا می­‌شود با هزینه­ 8 میلیاردی در سال 98 به بهره­‌برداری می‌رسد.

اسکندرپور نیز در این راستا در بیان برنامه‌­های شهرداری به منظور زیباسازی فضاهای شهری گفت: در کل اعتقاد دارم که شب‌های شیراز روشن نیست؛ تلاش می‌کنیم علاوه بر تکمیل تمام پروژه‌هایی که به لحاظ فضاسازی و نورپردازی با کاستی مواجه است، نوروز امسال سیمای متفاوتی از شیراز را با نورپردازی‌های خوب، به نمایش بگذاریم.

شهردار شیراز همچنین از دنبال کردن پروژه جدید محور تاریخی دروازه قرآن تا دروازه اصفهان، تکمیل پیاده‌راه سلامت، پروژه‌ سینما، آمفی‌تئاتر و پارک آبی جنوب شیراز، پروژه‌های گردشگری شمال غرب شیراز و غیره به عنوان بخشی از طرح‌های آتی شهرداری خبر داد و تاکید کرد که حضور سرمایه‌گذاران بخش خصوصی نیز در عمده پروژه‌های بزرگ محسوس است.

نقدینگی مشکل بزرگی است که شکوهیان آن را سد راه بسیاری از پروژه‌هایی دانست که سازمان عمران شهرداری در دست اجرا دارد. وی می‌گوید: با توجه به وضع اقتصادی موجود، سرمایه‌­گذاران خصوصی سرمایه خود را به مسیرهای دیگری برده‌­اند و اکنون شهرداری نقدینگی خود را با استفاده از عوارض و برخی همکاری‌­ها با بانک شهر تامین می­‌کند.

با وجود اینکه کماکان شهرداری با مشکل نقدینگی و تامین اعتبار طرح‌­های عمرانی روبه‌روست، اسکندر پور تاکید کرده است که هیچ پروژه‌ای متوقف نبوده و تلاش می‌کنیم تا پایان 98 تمام طرح‌های کلان تکمیل و بهره‌برداری شود.

پروژه‌­های شهید رودکی در ابتدای همت جنوبی، کمربندی باهنر جنوبی به شهرک فرهنگیان با 21 میلیارد اعتبار و پیشرفت فیزیکی 25 درصدی، بلوار و پل مولوی در شرقی­‌ترین نقطه شیراز، بلوار مهدیه، بلوار دولت، توسعه پارک بعثت و غیره از طرح‌­هایی است که امسال و سال آینده به کمک روان­ شدن ترافیک، تسهیل دسترسی و زندگی بهتر در کلانشهر شیراز می‌­آیند.

رئیس سازمان عمران و بازآفرینی شهری شهرداری شیراز با اشاره به تعهد این سازمان به ایمنی و زیبایی فضاهای شهری از هزینه 50 میلیاردی این سازمان به منظور آسفالت یا بازسازی خیابان­‌های سطح شهر خبر داد. خیابان‌­هایی که به تازگی ایجاد شده­‌اند و با گذشت زمان یا عملیات‌­های دستگاه­‌های مختلف آسیب می­‌بینند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار