مدیرکل منابع طبیعی یزد:
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان یزد با اشاره به مضررات ریزگردها، گفت: طبق آمار سازمان بهداشت جهانی، سالانه ۵۰۰ هزار نفر در اثر گردوغبار دچار مرگ زودرس می‌شوند.
کد خبر: ۶۲۶۵۲۹
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۵ 04 July 2018

 محمدرضا آخوندی در کارگروه آمایش سرزمین آمار محیط‌زیست و توسعه پایدار استان یزد با اشاره به اینکه شعار روز جهانی مقابله با بیابان‌زدایی در سال ۲۰۱۸، سرزمین ارزشمند است، برای حفظ و احیای آن سرمایه‌گذاری کنیم، انتخاب‌شده است، گفت: در پی خشک‌سالی و قحطی شدیدی که حدود ۴۰ سال پیش در اوایل دهه ۱۹۷۰ در آفریقا رخ داد، موضوع بیابان و بیابان‌زایی و همچنین تعدیل اثرات خشک‌سالی به‌عنوان یک معضل جهانی مطرح شده است.

وی افزود: این موضوع توسط برخی کشورها به‌ویژه کشورهای آفریقایی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال ۱۹۷۴ به بحث گذاشته شد و طی قطعنامه‌ای از جامعه جهانی خواسته شد که به پدیده بیابان‌زایی توجه ویژه داشته باشند و اقدامات مؤثری در این راستا انجام دهند که بلافاصله اقدامات وسیعی در آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین شروع شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان یزد بابیان اینکه در سال ۱۹۹۱ ارزیابی فعالیت‌های انجام‌شده نشان داد که این اقدامات متناسب با نیاز جامعه جهانی نبوده و لازم است که بازنگری در این‌ ارتباط انجام گیرد، اظهار داشت: در طی این سال‌ها، این مسئله بارها در سازمان ملل مطرح و سرانجام در اجلاس سران کشورها در ریودوژانیرو موضوع مطرح و نهایتاً متن معاهده بین‌المللی مبارزه با بیابان‌زایی در ۱۷ ژوئن ۱۹۹۴ مطابق با ۲۷ خرداد ۱۳۷۳ به‌صورت نهای درآمد و این روز به‌عنوان روز جهانی بیابان‌زدایی اعلام گردید.

آخوندی با اشاره به اینکه در حال حاضر بیش از ۱۷۰ کشور عضو این کنوانسیون هستند، تصریح کرد: کشورهای عضو اعم از آن‌هایی که با پدیده بیابان‌زایی و خشک‌سالی درگیر هستند و یا حتی کشورهایی که عضو این معاهده هستند ولی مواجه با این پدیده‌ها نیستند و یا درگیری کمتری دارند ملزم شده‌اند تا با همکاری یکدیگر برنامه‌هایی را برای مقابله با این مسئله اجرا کنند.

این مقام مسئول بیان داشت: ازجمله مهم‌ترین تعهداتی که کشورهای مواجه با بیابان‌زایی ازجمله ایران در قبال این معاهده دارند، تدوین برنامه بلندمدت تحت عنوان برنامه اقدام ملی بیابان‌زدایی است که در آن عوامل مؤثر بر بیابان‌زایی در هر منطقه شناسایی می‌شود و روش‌های مقابله با آن متناسب با شرایط اجتماعی و اقتصادی همان محل به اجرا درمی‌آید.

وی با اشاره به پدیده بیابان‌زایی و گردوغبار در استان یزد، تأکید کرد: اصولاً هر عاملی اعم از طبیعی و انسانی که موجب تضعیف توان ذاتی و برهم خوردن تعادل اجزای طبیعت گردد، باعث تخریب سرزمین و بیابان‌زایی می‌گردد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان یزد با تأکید بر اینکه بیابان‌زایی یک فرایند عمدتاً ناشی از عملکرد نامناسب انسان، فرآیندی ماشه‌ای و دومینووار، خود تشدیدی و شدیداً غیرقابل برگشت، اذعان کرد: اولین هجوم گسترده گردوغبار در ایران به سال ۱۳۸۲ برمی‌گردد و هم‌اکنون ۲۲ استان کشور را با مشکل مواجه کرده است. این پدیده، دارای تبعات منفی گسترده بهداشتی، اجتماعی، اقتصادی، امنیتی و زیست‌محیطی برای ایران بوده است.

آخوندی ابراز داشت: طوفان گردوغبار، محصول مستقیم توسعه ناپایدار در منطقه است که تا حدود زیادی به مداخلات نادرست انسانی در اکوسیستم‌های منطقه مربوط می‌شود.

این مقام مسئول بابیان اینکه طوفان گردوغبار از ذراتی با قطر کمتر از ۷۰ میکرومتر تشکیل‌شده است، اضافه کرد: ذرات تولیدکننده گردوغبار تا ارتفاع ۶ کیلومتر صعود و تا مسافت ۶۰۰۰ کیلومتر انتقال می‌یابد؛ همچنین باید توجه داشت که سالانه 0/5 تا ۵ میلیارد تن ریز گرد در جهان جابجا می‌گردد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان یزد در پایان با تأکید بر اینکه طبق آمار سازمان بهداشت جهانی، سالانه ۵۰۰ هزار نفر در اثر گردوغبار دچار مرگ زودرس می‌شوند، یادآور شد: انتظار این است که در راستای عضویت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری در شورای برنامه‌ریزی استان به دلیل اهمیت و فرابخش بودن مسائل مربوطه، تهیه هرچه سریع‌تر سند آمایش سرزمین استان و تأمین اعتبار اجرای عملیات کنترل منابع اصلی ریز گرد اهتمام ویژه‌ای صورت گیرد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار