واحد ذوب شرکت فولاد آلیاژی ملایر پس از ۶ سال تعطیلی، با تدبیر دولت دوازدهم، حمایت‌های ستاد تسهیل ملی و استانی و تلاش‌های استاندار و نمایندگان مجلس شورای اسلامی به چرخه تولید بازگشت.
کد خبر: ۶۳۱۱۲۳
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۰ 16 July 2018
 واحد ذوب شرکت فولاد آلیاژی ملایر پس از ۶ سال تعطیلی، با تدبیر دولت دوازدهم، حمایت‌های ستاد تسهیل ملی و استانی و تلاش‌های استاندار و نمایندگان مجلس شورای اسلامی به چرخه تولید بازگشت.

به گزارش ایرنا، این شرکت که از سال ۸۳ فعالیت خود را آغاز کرده بود، از سال ۸۷ و ۸۸ به دلیل نوسانات قیمت در بازار آهن به حالت نیمه تعطیل درآمد و پس از آن به دلیل مشکلاتی همچون نقدینگی، نبود سرمایه در گردش، پرداخت نکردن یارانه به بخش صنعت و مسایل مدیریتی ۶ سال به طور کامل تعطیل شد.

در دولت یازدهم و در راستای اجرای سیاست‌های دولت برای بازگشایی و بازتولید واحد‌های صنعتی تعطیل شده، شرکت ذوب آهن آلیاژی ملایر به عنوان یکی از واحد‌های مشکل دار و تعطیل شده به ستاد تسهیل کشور و استان همدان معرفی و در نهایت با پیگیری‌های مجدانه محمدناصر نیکبخت استاندار همدان و محمد کاظمی نماینده مردم ملایر در مجلس و برگزاری جلسه‌های مستمر با مسئولان ارشد کشوری و مدیران بانک‌های عامل، مشکلات این واحد صنعتی بررسی شد.

در مرحله نخست بخش نورد شرکت ذوب آهن آلیاژی ملایر اوایل سال گذشته به چرخه تولید بازگشت که این واحد قادر به تولید سالانه ۱۰۰ هزار تن شمش فولادی است و برای راه اندازی مجدد آن ۳۰ میلیارد ریال تسهیلات با حمایت دولت، تحصیص یافت.

در همین راستا دومین واحد این شرکت بزرگ صنعتی شامل واحد ذوب نیز با تداوم حمایت‌های دولت و تلاش‌های تیم تخصصی این مجموعه به چرخه تولید بازگشت که نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی روز دوشنبه در آئین راه اندازی مجدد واحد ذوب، این کارخانه را گامی مهم در راستای توسعه این شهرستان برشمرد.

محمد کاظمی افزود: به رغم وجود تمامی مشکلات در کشور، اگر از یک مدیریت منسجم و کاردان، هماهنگی بین مسئولان و همراهی مجموعه استان با کشور برخوردار باشیم، همه غیر ممکن‌ها ممکن می‌شود.

وی با بیان اینکه احیای مجدد شرکت ذوب آهن آلیاژی ملایر شعار خواستن، توانستن است را برای ما عملی کرد، گفت: در گام نخست این واحد بزرگ صنعتی با توجه به تعطیلی ۶ ساله، فرسوده بودن ماشین آلات و تجهیزات و راه اندازی سنتی آن در مراحل اولیه، فکر نمی‌کردیم این واحد دوباره به چرخه تولید بازگردد.

کاظمی ادامه داد: هر طلبکاری که حکمی از دادگاه داشت، هر قطعه‌ای از این واحد را به جای بدهی برداشت و در این شرایط احیای دوباره این واحد صنعتی را در حد یک معجزه می‌دانستیم.

وی با اشاره به اینکه جلسه‌ها و پیگیری‌های مستمری برای راه اندازی این واحد و حل مشکل آن با مسئولان کشوری و مدیران بانک‌های متعدد تشکیل دادیم، بیان کرد: وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت، محمدباقر سبحانی مدیر جدید شرکت ذوب آهن را که سال‌ها دستی در صنعت دارد و امتحانش را در راه اندازی واحد‌های مشکل دار به خوبی پس داده است، معرفی کرد.

وی افزود: امروز با مدیریت بسیار خوب سبحانی و تیم تخصصی وی، شاهد راه اندازی مجدد ۲ واحد این شرکت بزرگ صنعتی هستیم.

نائب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، تشکیل ستاد تسهیل ملی را یکی از ابتکارات بسیار خوب دولت عنوان و بیان کرد: دولت بنایش بر این بود که به واحد‌های صنعتی مشکل دار کمک کند.

کاظمی گفت: به همین منظور با تشکیل ستاد تسهیل، همه مسئولان برای بررسی و حل مشکلات واحد‌های صنعتی یکجا جمع می‌شوند.

وی اظهار داشت: من فعالترین ستاد تسهیل کشور را در استان همدان به ریاست محمدناصر نیکبخت استاندار همدان می‌دانم که از سوی معاون اول ریاست جمهوری مورد تقدیر قرار گرفت.

کاظمی همچنین از همکاری مدیران بانک‌های صنعت و معدن و تجارت کشور و استان همدان با نگاه ویژه به حل مشکلات این واحد بزرگ صنعتی تقدیر کرد و افزود: حاصل همه این همراهی‌ها و دلسوزی‌ها ایجاد زمینه اشتغال برای ۲۰۰ تن از جوانان این شهر است.

وی با اشاره به فعالیت مجدد ۲ واحد نورد و ذوب شرکت ذوب آهن آلیاژی ملایر گفت: واحد نورد شهرک صنعتی فولاد ملایر نیز پس از رفع مشکلات و تغییر محصول، بزودی راه اندازی می‌شود.

کاظمی در عین حال همراهی استاندار همدان، نمایندگان این شهرستان، بانک‌ها و مسئولان دستگاه‌های اجرایی را قوت قلبی برای ادامه فعالیت این مجموعه دانست و خواستار ادامه این همکاری شد.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: اقساط این واحد صنعتی شروع شده و می‌تواند به رونق اقتصادی کشور کمک کند.

وی از مدیرعامل شرکت ذوب آهن آلیاژی ملایر درخواست کرد: برای افزایش و استمرار روند تولید واحد ذوب، شیفت بندی را اضافه کند و شمش مورد نیاز نورد در واحد ذوب تولید و برای نوسازی و تجهیز مجموعه، برنامه مناسب داشته باشد.

**در تلاش برای افزایش ظرفیت تولید به ۱۰۰ هزار تن هستیم

مدیرعامل شرکت ذوب آهن آلیاژی ملایر نیز در این آیین گفت: در تلاش هستیم تا پایان امسال ظرفیت اسمی تولید این مجموعه را به ۹۰ تا ۱۰۰ هزار تن برسانیم.

محمدباقر سبحانی بیان کرد: واحد ذوب این کارخانه که اصلی‌ترین واحد مجموعه است، از سال ۹۲ بعه دلایل متعددی متوقف شد که با پیگیری‌های محمد کاظمی نماینده ملایر و تلاش‌های استاندار همدان مشکل این واحد در ستاد تسهیل کشور مطرح و پیرو آن مصوبه‌ای در کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور تصویب شد.

وی افزود: در این مصوبه مقرر شد بدهی‌های مجموعه نورد زاگرس، ذوب آهن و شهرک فولاد جعفری به مدت ۱۸ ماه استمهال شود و پس از آن به مدت پنج سال تقسط بانک‌ها انجام شود.

سبحانی با بیان اینکه این واحد‌ها یک حالت مرده و بی جان داشتند و مقرر شد بانک‌هایی که این واحد‌ها در رهن آن‌ها بود، مشارکت جدی داشته باشند، گفت: اولین گام را بانک تجارت و بانک صنعت و معدن استان برداشتند و تاکنون افزون بر ۱۰۰ میلیارد ریال سرمایه در گردش برای راه اندازی مجدد این ۲ واحد پرداخت شده است.

وی ادامه داد: برای راه اندازی مجدد این واحد بزرگ صنعتی با یک گروه هشت نفره که در زمینه نورد و ذوب دارای تبحر و تجربه‌ای ۳۰ ساله در بخش صنعت هستند، کار را شروع کردیم.

مدیرعامل شرکت ذوب آهن آلیاژی ملایر گفت: با تلاش‌های صورت گرفته سال گذشته واحد نورد به تولید اولیه رسید و از آبان ماه سال گذشته تا پایان اسفندماه در یک شیفت ۲ هزار تن محصول تولید کردیم، در حالیکه میانگین تولید این واحد در سال‌های گذشته ماهیانه یک هزار تن در سه شیفت کاری بوده است.

سبحانی اضافه کرد: طبق برنامه ریزی‌های انجام شده واحد نورد هم اکنون به صورت ۲ شیفتی فعالیت می‌کند و پیش بینی ما این است که تولید را به سه هزار و ۵۰۰ تا چهار هزار تن در ماه برسانیم.

وی با بیان اینکه مشکلات این واحد تولیدی رفع شده است، بیان کرد: با توجه به اینکه ماشین آلات این کارخانه از ابتدا به صورت دست دوم خریداری و در زمان تعطیلی نیز تعمیرات و نگهداری روی آن‌ها انجام نشده است، مقداری فرسودگی این واحد مشکلاتی را ایجاد می‌کند.

وی حجم خرابی‌های واحد ذوب را نیز بسیار عمده و بیشتر از سایر واحد‌ها برشمرد و گفت: در زمان بهره برداری ظرفیت اسمی این واحد ۹۵ هزار تن در سال بود که حتی در نخستین سال‌های تولیدش به سختی به ۴۰ هزار تن تولید رسیده است.

سبحانی با بیان اینکه از سال ۹۲ تا ۹۵ به دلیل حجم بالای بدهی ها، بخش عمده‌ای از ماشین آلات از شرکت خارج شد، اظهار داشت: با همت بانک صنعت و معدن نخستین قسط سرمایه در گردش تیرماه و قسط دوم نیز بهمن ماه سال گذشته پرداخت شد و این واحد شروع به کار کرد.

وی ادامه داد: برای فعالیت دوباره واحد ذوب با تغییر سیستم و افزایش بازدهی، در ۲ زمینه برق و محیط زیست شروع به کار کردیم و با همت متخصصان این شرکت یک سیستم غبارگیر در واحد ذوب طراحی و نصب شد.

سبحانی گفت: در حال حاضر ۲۰۰ تن در این مجموعه مشغول به کار هستند که با افزایش تعداد شیفت کاری و بازدهی تولید، تعداد نیرو‌های بیشتری مشغول به کار می‌شوند.

وی تاکید کرد: هنوز مشکلات ما به طور کامل حل نشده است و با توجه به اینکه این وحد‌ها به تازگی به مرحله تولید رسیده اند، نیازمند همراهی و همکاری دستگاه‌های اجرایی مرتبط و بانک‌های عامل هستیم تا بتوانیم بدهی‌های این شرکت را پرداخت کنیم.

به گزارش ایرنا، شرکت ذوب آهن آلیاژی ملایر در ۲۵ کیلومتری محور ملایر به بروجرد واقع شده است و سالانه قادر به تولید ۱۰۰ هزار تن شمش فولاد و ۲۰۰ هزار تن میلگرد در شرکت نورد زاگرش است.

شهرک صنعتی فولاد نیز با تولید سالانه ۲۰۰ هزار تن میلگرد در تنها یک واحد آماده به تولید در ۳۷ کیلومتری محور ملایر به اراک واقع شده است.
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار