نماینده خوزستان در شورای مرکزی خانه کشاورز:
نماینده خوزستان در شورای مرکزی خانه کشاورز گفت: واحدهای شرکت توسعه نیشکر بدون توجه به مصوبات ستاد خشکسالی برداشت آب دارند.
کد خبر: ۶۳۱۱۹۵
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۹ 17 July 2018

سید فاضل شرفی اظهار کرد: در حالی که ستاد خشکسالی استان در شرایط بحرانی که امسال کشاورزان در آن گرفتار شده بودند در حوزه کارون اعلام محدودیت شدید کشت داشت و شرکت های نیشکری را به کاهش ۳۰ درصدی سطح زیر کشت موظف کرده بود، متاسفانه واحدهای این شرکت بدون توجه به این مصوبه با حداکثر توان اقدام به برداشت آب کردند.

وی افزود: در حالی که مجوز برداشت آب در هر واحد شرکت نیشکر تقریبا ۳۰ میلیون متر مکعب است، بر اساس اطلاعات موثق این شرکت ها بسیار بیشتر از حد تعیین شده خود آب برداشت کرده اند.

شرفی با تاکید بر اینکه شرکت توسعه نیشکر باید به مصوبات ستاد خشکسالی تمکین کند، گفت: وضعیت اسفناک نخلستان های آبادان و خرمشهر بدون شک حاصل برداشت های بی رویه آب از سوی شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی است.

نماینده خوزستان در شورای مرکزی خانه کشاورز گفت: اخیرا طبق دستور استاندار باید پمپاژهای شرکت توسعه نیشکر پنج ساعت در روز خاموش باشد اما اخبار رسیده به ما حکایت از آن دارد برخی واحدهای شرکت نیشکر که نیروی برق دارند در این ساعت‌ها برق خود را برای روشن نگه داشتن این پمپاژها استفاده می کنند.

شرفی در ادامه گفت: آن چیزی که کشاورزان در قالب عکس و فیلم برای ما ارسال می‌کنند نشانگر این است که کانال های اصلی نیشکر مملو از آب بوده و حتی یک سانتی‌متر نسبت به سالیان گذشته کاهشی دیده نمی شود.

وی افزود: متاسفانه همزمان با این اقدامات، تبلیغات عظیم و گسترده ای توسط عوامل این شرکت ها مبنی بر مظلوم نمایی، تحریک و سوق دادن احساسات مردم به سمت مقوله ای دیگر به نام طرح های انتقال آب در حال انجام است و بدین شکل با این تبلیغات سعی می شود توجه افکار عمومی استان از این سوء برداشت ها و اضافه برداشت های آب منحرف و به سمت موضوع به شدت احساسی طرح های انتقال آب سوق داده شود و از مردم خواسته می شود به وزیر نیرو فشار آورند که آبی را منتقل نکنند؛ البته امر کاملا درست است ولی بسیار زیرکانه و به نوعی فریبکاری است چرا که فعلا بحث بر سر این است که از این آب موجود باید حداکثر صرفه جویی را کرد تا آب به آبادان و خرمشهر برسد. امروز نخلستان های آبادان و خرمشهر هنوز در تشنگی بسر می برند.

وی گفت: خانه کشاورز استان به زودی با برگزاری همایشی با حضور کارشناسان، اساتید دانشگاه، نخبگان و صاحب نظران، بررسی تغییر ماهیت شرکت های نیشکری از کشت نیشکر به کشت های جایگزین را در چارچوب حفظ منافع نظام جمهوری اسلامی و حفظ و پایداری امنیت استان انجام خواهد داد.

شرفی گفت: کل تولید شرکت توسعه نیشکر حدودا ۳۰۰ میلیون دلار ارزش دارد که معادل تقریبا دو روز فروش نفت خوزستان است، حال باید دید حدود سه میلیارد مترمکعب آب مصرفیِ این شرکت، ارزش واقعی آن برای ایجاد محیط زیستی سالم در خوزستان و جلوگیری از بیکار شدن ده‌ها هزار کشاورز و به تبع آن سقوط اقتصادی شهرهای کشاورزی محور استان برای امنیت و ثبات پایدار بیشتر ارزش دارد یا ۳۰۰ میلیون دلار شکر؟

وی گفت: همچنین خانه کشاورز استان از انفعال و عدم انجام وظیفه نظام صنفی کشاورزی استان به عنوان نهادی که شرکت های نیشکری را بعنوان عضو خود تحت پوشش دارد و هر گونه تخلف آنها را با تشکیل پرونده قضایی می تواند در هیئت های بدوی و تجدید نظر رسیدگی به تخلفات صنفی کشاورزان مورد بررسی قرار داده و با حکم قضایی این هیات ها حتی اقدام به پلمب شرکت های نیشکری نمایند ابراز تاسف کرد.

تغییر الگوی کشت نیشکر اشتغال‌زایی به دنبال دارد

شرفی بیان کرد: کشاورزانی که شاهد اضافه برداشت آب از سوی شرکت نیشکر هستند می توانند طبق قانون به دادگاه‌های بدوی و تجدید نظر رسیدگی به تخلفات صنفی کشاورزان مراجعه و از این شرکت ها شکایت کنند. البته ما انتظار داشتیم نظام صنفی کشاورزی استان، خود به صورت رسمی در این خصوص انجام وظیفه کند.

نماینده خوزستان در شورای مرکزی خانه کشاورز در پاسخ به سئوالی مبنی بر تاثیر کاهش آب بر بیکار شدن کارگران نیشکر هم اظهار کرد: شرکت نیشکر در استراتژی جدید خود قصد دارد از این تعداد پرسنل به عنوان ابزاری برای فشار به تصمیم گیرندگان استفاده کند. در حالی که کارشناسان ما در حال تهیه طرح مدونی هستند که نه تنها با تغییر الگوی کشت از نیشکر به سایر محصولات کشاورزی حتی یک نفر بیکار نمی شود بلکه به طور علمی اثبات می شود که امکان استخدام ۵۰۰۰ نفر نیروی جدید در شرکت نیشکر به وجود خواهد آمد. این طرح‌ها توسط برجسته ترین کارشناس ها در حال تدوین است و به زودی در اولین همایش ملی تحت عنوان خوزستان، بحران خشکسالی و ضرورت تغییر الگوی کشت در تابستان جاری با محوریت تغییرات سیستماتیک در شرکت نیشکر و جایگزینی کشت های جایگزین با حضور مسئولین کشوری و محلی ارائه می شوند.

 

منبع: مهر

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار