مسئول اداره نظارت و پایش اداره کل محیط زیست استان کرمانشاه، خرداد تا شهریور را اوج زمان آلودگی سراب‌های کرمانشاه با زباله‌های گردشگران دانست.
کد خبر: ۶۳۱۴۱۴
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۹ 17 July 2018

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا،جمال رحمانی ، با اشاره به گرم شدن هوا و شروع فصل شنا در آب‌ها و سراب‌های کرمانشاه، گفت: این فصل که از خرداد آغاز و تا شهریور ادامه دارد، اوج زمان آلودگی این اماکن با زباله‌ها است.

وی ادامه داد: متاسفانه گردشگران مسائل زیست محیطی را رعایت نمی‌کنند و انواع زباله‌ها را وارد سراب‌ها می‌کنند.

مسئول اداره نظارت و پایش محیط زیست استان کرمانشاه عمده زباله‌های رها شده در سراب‌ها را شامل پوست خوراکی، نایلون پلاستیکی، بطری شیشه‌ای و پلاستیکی و ... دانست.

رحمانی یونولیت را از دیگر آلاینده‌های مهم سراب‌ها دانست که مرتب خرده‌های آن جدا و به نقاط مختلف آب منتقل می‌شود.

وی افزود: اکثر این زباله‌ها ماندگاری بسیاری زیادی در طبیعت دارند و تجزیه آنها صدها سال طول می‌کشد، به علاوه انواع مواد شیمیایی را هنگام تجزیه وارد محیط زیست می‌کند.

وی تاکید کرد: عمده این آلودگی‌ها را در سراب نیلوفر و تالاب هشیلان داریم که مردم بیشتر برای شنا به این مناطق می‌آیند.

مسئول اداره نظارت و پایش محیط زیست استان کرمانشاه از پیامدهای وجود زباله در این سراب‌ها یاد کرد که حیات جانوران خصوصا پرندگان کنارآبزی و آبزی را تهدید می‌کند و زندگی ماهی‌ها، لاک‌پشت‌ها و مارماهی‌ها را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

رحمانی از برنامه‌های پاکسازی که مرتب در این نقاط خصوصا با همکاری سازمان‌های مردم نهاد انجام می‌شود یاد کرد و ادامه داد: هر سال در سراب نیلوفر برنامه‌های پاکسازی داریم و به علاوه رایزنی‌هایی انجام شده که مدیریت بهتری بر روی پسماندهای این منطقه صورت گیرد.

وی افزود: پاکسازی تالاب هشیلان نیز هر روز توسط قایق و با کمک محیط‌بانان منطقه انجام می‌شود.

به گفته این مسئول، مهمترین راهکار مقابله با این آلودگی فرهنگسازی و همکاری خود مردم است که عامل اصلی آلوده کننده محیط زیست هستند.

رحمانی تاکید کرد: البته وضعیت نسبت به سال‌های گذشته بسیار بهتر شده و آگاهی مردم بالا رفته، اما از سوی دیگر به دلیل افزایش جمعیت میزان تولید زباله زیاد شده است.


 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار