برای اولین بار؛
جمهوری اسلامی ایران با ثبت بیش از 25 هزار و 500 مدرک در پایگاه استنادی ISI توانست برای نخستین بار، در زمره 15 کشور برتر دنیا از منظر تولید علم قرار گیرد.
کد خبر: ۶۳۱۴۶۵
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۹ 17 July 2018

ایران در جمع 15 کشور برتر دنیا از نظر تولید علم قرار گرفتبه گزارش تابناک قزوین، دکتر محمدجواد دهقانی، سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام با بیان این که نگاهی به آخرین داده‌‏های مستخرج از معتبرترین پایگاه استنادی جهان (ISI) بیانگر آن است که جمهوری اسلامی ایران رتبه نخست تولید علم را در جهان اسلام کسب کرده و بیش از 22 درصد از کل تولیدات علمی کشورهای اسلامی را به خود اختصاص داده است، گفت: دانشمندان، پژوهشگران و استادان دانشگاه‏‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور همانند گذشته توجه، دقت نظر و علاقه‌مندی مقام معظم رهبری را به مسأله مولد بودن و تولیدکننده علم بودن دانشگاه‌‏ها مورد توجه قرار می‌‏دهند و همواره بیانات ایشان را سرلوحه تمامی امور آموزشی و پژوهشی خود می‏‌کنند.

دهقانی اظهار کرد: همچنین هسته اصلی تصمیم‌‏گیری‌های مهم و کلان پژوهشی کشور در وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بر اساس منویات معظم له است. ایشان در دیدار اخیر خود با اساتید و اعضای هیأت علمی دانشگاه‌‏های کشور که در ماه مبارک رمضان امسال انجام شد؛ دغدغه‏‌های مهم ذهنی خود را تبدیل مصرف‏‌کنندگی علم به تولیدکنندگی علم و همچنین مرجعیت علمی کشور دانستند و به پژوهشگران و دانشگاهیان کشور قویاً توصیه کردند در این زمینه کوشا باشند. گزارش زیر از نمودها و اثرات توجه دانشمندان کشور به بیانات ایشان در خصوص "مسأله تولیدکنندگی علم"  و همچنین "مرجعیت علمی جمهوری اسلامی ایران" است.

وی افزود: بررسی و تحلیل جدیدترین داده‌‏های استخراج شده از پایگاه استنادی وب‏گاه علم (WOS) در 6 ماهه نخست سال 2018 میلادی در خصوص تولیدات علمی جمهوری اسلامی ایران حاکی از عملکرد منحصر به فرد پژوهشگران و دانشمندان ایرانی در نیمه نخست سال جاری میلادی است. نگاهی به آخرین داده‌‏های مستخرج از معتبرترین پایگاه استنادی جهان (ISI) بیانگر آن است که جمهوری اسلامی ایران رتبه نخست تولید علم را در جهان اسلام کسب کرده و بیش از 22 درصد از کل تولیدات علمی کشورهای اسلامی را به خود اختصاص داده است. همچنین جمهوری اسلامی ایران با ثبت بیش از 25 هزار و 500 مدرک در پایگاه استنادی ISI توانست برای نخستین بار، در زمره 15 کشور برتر دنیا از منظر تولید علم قرار گیرد.

سهم کشورهای برتر اسلامی از نظر تولید علم در نیمه نخست سال 2018

سرپرست ISC گفت: بررسی داده‌‏های نمودار بالا که از پایگاه WOS استخراج شده؛ حاکی از آن است که جمهوری اسلامی ایران با 3/22 درصد ( بیست و دو و سه دهم) ، بیشترین سهم تولیدات علمی را در میان کشورهای اسلامی از آن خود کرده است. ترکیه، عربستان سعودی، مالزی و مصر به ترتیب با 2/ 16(شانزده و دو دهم) ، 4/8 (هشت و چهار دهم)، 8/7 (هفت و هشت دهم) و 5/7 ( هفت و پنج دهم) درصد جایگاه‏های دوم تا پنجم را کسب کرده‏اند. نگاهی به نمودار بالا حاکی از آن است که جمهوری اسلامی ایران با اختلاف قابل ملاحظه‏ای نسبت به ترکیه و عربستان سعودی جایگاه نخست را در میان 57 کشور اسلامی از نظر تولید علم در 6 ماهه نخست سال 2018 میلادی به خود اختصاص داده است.

                20 کشور برتر دنیا از نظر تولید علم در 6 ماهه نخست سال 2018

دهقانی در ادامه گفت: 20 کشور برتر جهان از نظر تولید علم در نمودار بالا دیده می‏‌شود. بررسی داده‌‏های مندرج در این نمودار که از پایگاه استنادی WOS استخراج شده است، حاکی از آن است که جمهوری اسلامی ایران برای نخستین بار توانسته است با ثبت بیش از 25500 مدرک در 6 ماهه نخست سال 2018 جزء 15 کشور برتر جهان از نظر میزان تولید علم قرار گیرد. پس از ایران کشورهای روسیه، سوییس، سوئد، ترکیه و لهستان جایگاه‌‏های شانزدهم تا بیستم را کسب کرده‌‏اند. کشورهای ایالات متحده آمریکا، چین، انگلستان، آلمان و هند نیز به ترتیب با 322 هزار و 20، 216 هزار و 893، 83 هزار و 322، 74 هزار و 219 و 54 هزار و 764 مدرک نمایه شده در WOS توانسته‌‏اند جایگاه‏‌های نخست تا پنجم جهان را به خود اختصاص دهند.

سهم قلمروهای پژوهشی برتر جمهوری اسلامی ایران از نظر تولید علم در 6 ماه نخست سال 2018

دهقانی افزود: دانشمندان مهندسی، شیمی و علم مواد بیشترین سهم را در تولید علم در نیمه نخست سال 2018 داشته‌اند. داده‏‌های نمودار بالا 10 قلمرو پژوهشی برتر جمهوری اسلامی را نشان‏ می‌‏دهد. دانشمندان این 10 قلمرو بیشترین سهم را تولید علم کشور و همچنین کسب افتخارات مذکور داشته‏‌اند. مجموع سهم 4 قلمرو پژوهشی مهندسی، شیمی، علم مواد و فیزیک؛ 53.8 درصد است. به بیان دیگر، دانشمندان قلمروهای پژوهشی مذکور بیش از 50 درصد کل تولیدات علمی کشور را در 6 ماهه نخست سال 2018 به خود اختصاص داده‌‏اند. از سوی دیگر سهم تولیدات علمی 10 حوزه پژوهشی نخست که در نمودار بالا دیده می‏‌شود 80.6 درصد است.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                        

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار