رییس دانشگاه فردوسی مشهد گفت: دانشگاه فردوسی مشهد به عنوان دانشگاه مادر در کشور و نزدیک‌ترین قسمت در خاک ایران به هند به عنوان دبیرخانه مرکزی برای ارتباط با کشور‌های مختلف جهان از جمله هندوستان انتخاب شد.
کد خبر: ۶۴۲۰۴۶
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۰ 11 August 2018

به گزارش تابناک رضوی؛ کافی رییس دانشگاه فردوسی مشهد در نخستین نشست کارگروه علمی ایران با هندوستان با تاکید بر روابط دوستانه و چندین هزار ساله ایران با هند گفت: زبان فارسی مهمترین زبان است که قبل از تجزیه در هندوستان وجود داشته است.

 
وی افزود: با توجه به مسایلی که در حال حاضر پیش روی کشور است و ما در تحریم به سر می بریم، دولت هند ملت مارا رها نکرده است، و چالش جدی در روابط دو کشور به وجود نیامده است.

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد تصریح کرد: دلیل اینکه ما باید با هند روابط علمی داشته باشیم این است، که هند قدرت بزرگ جهانی است، و در طول تاریخ سنگ زیرین آسیا بوده ، و درب حوزه‌های علمی هند به روی ایرانیان باز بوده است.

کافی گفت: در ۳۰ سال گذشته، حدود ۱۰ هزار دانشجوی ایرانی در دانشگاههای هند تحصیل می کردند ، و در حال حاصرهم  ۴۰۰ هزار دانشجوی ایرانی در هند در حال تحصیل هستند.
 
وی افزود: در جامعه ایرانی باور غلطی نسبت به سیستم دانشگاهی هند وجود دارد، لذا اگر یک نفر از دانشگاه‌های هند فارغ التحصیل شود، هیچ مشکلی در دانشگاه‌های دنیا نخواهد داشت، زیرا سیستم تحصیل در هندوستان بسیار بر مبنای مدیریت هست و با توجه به ضعف‌هایی که ما در زمینه مدیریت در کشور داریم، فارغ التحصیلان از هند میتوانند کمک شایانی به مدیریت کشور کنند.

رییس دانشگاه فردوسی مشهد گفت: متاسفانه با بالا رفتن نرخ ارز هزینه‌های تحصیل در هند نیز بالا رفته است، و این یکی از مشکلات پیش روی دانشجویان ایرانی است، اما با همکاری‌هایی که با وزارت علوم و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی داشتیم این مساله در حال حل شدن است.
 

دانشگاه های هند سالانه ۱۵۰ هزار دلار برای دانشجویان خارجی هزینه می کنند


ابراهیمی، مسئول دبیرخانه همکاری علمی ایران و هند هم در این نشست با بیان اینکه در هندوستان ۷۰۰ دانشگاه وجود دارد، که از حیث اعتبار و کیفیت در رده بالایی قرار دارند گفت:دانشگاه های هند برای توسعه فرهنگی و روابط علمی بین کشورها سالانه ۱۵۰ هزار دلار برای دانشجویان خارجی هزینه می کنند .
 
وی افزود:از ایران هم سالانه ۶۷ هزار دانشجو برای تحصیل در هند بورسیه می شوند
 
مسئول دبیرخانه همکاری علمی ایران و هند گفت: در سال ۲۰۱۷ وزارت علوم با هندوستان تفاهم نامه همکاری امضا کرد که دانشگاه فردوسی مشهد به عنوان دانشگاه منتخب برای این همکاری انتخاب شد.
منبع:باشگاه خبرنگاران جوان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار