معاون عمرانی استاندار قم گفت: مونوریل که یک پروژه ناخلف، وصله ناجور، ناقص الخلقه و استخوانی در گلوی قم هیچ گونه مطالعه کارشناسی نداشت.
کد خبر: ۶۴۶۲۶۷
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۱:۱۲ 22 August 2018

 

به گزارش تابناک قم، محسن بهشتی در نشست خبری به مناسبت هفته دولت در تالار امام جواد(ع) در استانداری قم با اشاره به افتتاح پروژه‌ها در هفته دولت عنوان کرد: با وجود محدودیت‌ها و تنگناهای مالی دولت، پروژه‌های خوبی در قم با پیگیری استاندار و مدیران اجرایی به سرانجام رسید.

معاون عمرانی استاندار قم افزود: در هفته دولت تعدادی از این پروژه‌ها به بهره برداری می‌رسد، البته در طول سال نیز پروژه‌ها و طرح های مهمی تکمیل شد که در جهت رفاه مردم به بهره برداری رسید.

وی تصریح کرد: شهرداری قم در دهه کرامت بیش از 200 پروژه شهری و عمرانی را به بهره برداری رساند و این بخشی از پروژه‌های قم را شامل می‌شود، همچنین امسال بهره برداری از بیمارستان شهداء در قم را در دستور کار خود داشتیم.

بهشتی بیان کرد: 181پروژه در هفته دولت با اعتبار 471 میلیارد تومان به بهره برداری می‌رسد که در این میان 111 میلیارد تومان اعتبارات دولتی و 360 میلیارد تومان از اعتبارات بخش خصوصی سرمایه گذاری شده است.

وی با بیان اینکه عمده پروژه‌ها در مسیر خلق ثروت و اشتغال زایی عملیاتی شده است، اظهار کرد: 1119 اشتغال پایدار در دل اجرای این پروژه ها ایجاد شده است، البته در پروژه‌های عمرانی نیز در روند عملیاتی شدن خود، تعدادی اشتغال زایی در سطح استان داشته ایم.

معاون عمرانی استاندار قم خاطرنشان کرد: مهم ترین پروژه‌ها در هفته دولت شامل 5 پروژه نوسازی مدارس، 4 مورد آب و فاضلاب روستایی، 2 مورد آب و فاضلاب شهری، 6 مورد اداره راه و شهرسازی، 2 مورد دانشگاه علوم پزشکی و 2 مورد شهرداری جعفریه است.

وی ادامه داد: همچنین از میان این پروژه‌ها، 3 مورد ویژه شهرداری سلفچگان، 3 مورد شهرداری کهک، 1 مورد ثبت احوال، 4 مورد اداره برق، 9 مورد گردشگری و میراث فرهنگی، 3 مورد صنعت معدن تجارت و 5 مورد ویژه دانشگاه قم است.

بهشتی بیان کرد: در بین پروژه‌های هفته دولت، 5 مورد از منابع طبیعی،6 مورد بنیاد مسکن،46 مورد شهرداری قم، 4 مورد مخابرات و 61 پروژه از سوی اداره جهاد کشاورزی است.

وی خاطرنشان کرد: ارتقای کیفیت زندگی مردم و تامین زیرساختها برای سرمایه گذاری از اهداف اجرای پروژه‌ها است.

معاون عمرانی استاندار قم عنوان کرد: خوشبختانه طرح‌های جهاد کشاورزی و تداوم آبرسانی به 80 روستا مهاجرت معکوس داشته و روستائیان در حال بازگشت به روستاها هستند.

وی گفت: بازآفرینی در بافت‌های شهری یکی از اهداف دولت بوده که جلسات زیادی در این ارتباط برگزارشده است و پروژه هایی در کف سازی و جداره سازی و ارتقای کیفیت بافت‌های تاریخی به ثمر نشسته است.

بهشتی افزود: در هفته دولت اولین پکیج تصفیه فاضلاب در پردیسان به بهره برداری می‌رسد، با توجه به اینکه سیستم تصفیه جامع پر هزینه است در مناطقی که معضل حاد باشد این پکیچ اجرایی می شود که در پردیسان با یک و نیم میلیارد تومان ویژه500 خانوار عملیاتی شد.

وی تصریح کرد: توسعه فضای سبز با پساب فاضلاب از اهداف اجرای این پکیج است، همچنین در انتهای شهرک قدس که متصل به فاضلاب استان نبود، طراحی پکیج با اعتبار 2 میلیارد تومان کلنگ زنی شد که امسال به بهره برداری می‌رسد.

معاون عمرانی استاندار قم بیان کرد: محور توسعه قم گردشگری است و برخی از پروژه‌ها در این مسیر افتتاح می‌شود که امیدواریم این طرح‌ها بتواند سرمایه گذارانی را به سمت قم جذب نماید.

وی در تشریح پروژه مونوریل گفت: مونوریل، یک پروژه ناخلف، وصله ناجور، ناقص الخلقه و استخوانی در گلوی قم است که هیچ گونه مطالعه کارشناسی برای اجرای آن وجود نداشت.

بهشتی با بیان اینکه در آن زمان در شهرداری قم فعالیت داشتم و در جریان طرح بودم ادامه داد: مشاوری که برای حمل و نقل ریلی قم به کار گرفته شد بر اساس مسافرت‌های شهری و عرضه و تقاضا دو خط مترو برای قم تعریف کرد.

وی اظهار کرد: خط اول مترو از امام زاده ابراهیم تا جمکران در حال اجراست و دیگری از پردیسان تا باجک طراحی شد که نقطه مرکزی آن محدوده میدان مطهری تا سه راه بازار بود؛ مشاور گذر راه این طرح را ارائه داد و در شورای عالی ترافیک کشوری این طرح ارجاع شد.

معاون عمرانی استاندار قم توضیح داد: بر اساس این طرح، کمیته فنی بررسی قطار شهری در قم تشکیل و با بررسی‌ها در شورای عالی ترافیک کشور دو خط 14 و نیم و 18 و نیم کیلومتر مصوب شد، بر این اساس در شورای عالی ترافیک شهری کشور تصمیم گرفتند یکی از این خطوط تبدیل به منوریل شود.

وی تصریح کرد: در آن زمان شهردار وقت مجبور شد منوریل را بپذیرد زیرا اگر تقاضای مونوریل داده نمی‌شد، طرح مترو نیز از دستور خارج می‌شد؛ در آن سال 7 کلان شهر دارای مترو بود و سعی می‌شد قم نیز صاحب مترو شود.

بهشتی عنوان کرد: در رابطه با مونوریل نیز طرح در رودخانه قم مصوب شد و اعلام کردند بنا به درخواست شهردار قم این طرح انجام شده است و مطالعه ای نداشته است.

وی خاطرنشان کرد: اگر شهردار به مونوریل اعتراض می کرد خط مترو را نیز به قم نمی دادند، در ابتدا تلاش شد منوریل از پردیسان شروع شود اما با آن مخالفت شد و از رودخانه این طرح آغاز شد و گرفتاری‌هایی را به همراه داشت.

معاون عمرانی استاندار قم عنوان کرد: در حال حاضر در رابطه با سرنوشت مونوریل سه راه وجود دارد، یا این طرح باید رها شود و یا بر اساس آخرین مصوبه 4 و 7 کیلومتر اجرا شود و یا ستون‌های آن محو شود.

وی گفت: همه‌ی این تصمیمات به ضرر استان است و تنها میزان ضرر متفاوت است، بی شک جمع آوری آن تبعات اجتماعی دارد چرا که 220 میلیارد تومان از بودجه دولتی صرف این پروژه شده و دیوان محاسبات نیز در مورد صرف این بودجه پاسخ می‌خواهد.

بهشتی توضیح داد: این پروژه از اعتبارات دولتی برای مردم بوده است و استان قم متضرر شده است؛ در چند جلسه در شورای عالی فنی کشور حضور یافتیم تا ثابت کنیم منوریل تا همین جا حفظ شود، البته اینکه می گویند خط B مترو از پردیسان تا سه راه بازار وصل به ستون منوریل شود نیز غیر منطقی است.

وی خاطرنشان کرد: جمع آوری ستون‌های منوریل در حال حاضر منطقی نیست و هزینه ای سنگین تری برای قم به وجود می آورد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار