به دنبال انتشار گزارش روز گذشته تیتر شهر مبنی بر «ورود اسپانسر یکی از اعضای شورای پنجم به پروژه خرید املاک فرسوده مجاور امامزاده عبدالله» سید علی مفاخریان، شهردار منطقه 9 تهران جوابیه ای را در این رابطه به دفتر سایت ارسال کرده است. در این جوابیه شهردار منطقه 9 سعی کرده تا القاء کند که نه اسپانسری برای خرید املاک اطراف امامزاده به این محله ورود کرده است و نه تا کنون پلاکی در این محله تملک شده است.
کد خبر: ۶۴۸۷۸۴
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۹ 29 August 2018
به گزارش تابناک : خروج بی سر و صدای املاک پشت امامزاده عبدالله از طرح توسعه شهری و ورود یک سرمایه گذار برای خرید این املاک به قیمت حداقل طبق آنچه که مشاوران املاک این محله و برخی از شهروندان آن را تایید کردند، موضوعی است که باعث شده تا سید علی مفاخریان نسبت به انتشار آن در سایت تحلیلی تیتر شهر واکنش نشان داده و خود را ملزم به ارسال جوابیه ای در این رابطه کرده است که در ذیل می خوانید:
 
در پی انتشار گزارش «وقتی شهرداری منطقه 9 مردم محله امامزاده عبدالله را دور می‌زند» در پاسخ به ادعاهای طرح‌شده در آن خبر اعلام می‌شود: نه‌تنها هیچ اسپانسری برای خرید املاک داخل طرح محله امامزاده عبدالله مراجعه نداشته و هیچ پلاکی تملک نشده است بلکه هرگونه وابستگی، حمایت یا فرایندی که در خبر به آن اشاره شده از ریشه کذب است. 
 
به همین دلیل به اطلاع می رساند: بیش از 20 سال از زمان اجرایی‌شدن طرح توسعه بارگاه امامزاده عبدالله و زید (ع) گذشته است و صاحبان املاک ریزدانه و فرسوده و پلاک‌های مجاور آستان در مراجعه‌های متعدد به شهردای و شورای اسلامی شهر تهران خواستار تعیین تکلیف نهایی پروژه تملک یا اجرای طرح بوده‌اند اما از آنجا که این طرح از  اولویت اجرایی لازم برخوردار نبوده است و تامین منابع مالی برای تملک املاک این محدوده در شرایط اقتصادی امروز امکان‌پذیر نیست و اداره اوقاف نیز برای توسعه حرمین مذکور اعتباری در نظر نگرفته است. 

بیشتر بخوانید: ورود اسپانسر یکی از اعضای شورای پنجم به پروژه خرید املاک فرسوده مجاور امامزاده عبدالله

لذا شهرداری منطقه 9 پس از  بررسی‌های کارشناسی، طرح خروج و تعیین تکلیف نهایی بیش از 40 پلاک در طرح توسعه امامزادگان را پیشنهاد داد که در مبادی قانونی از جمله کمیسیون ماده پنج بررسی و تصویب شد که مصوبه ماده 5 به‌تازگی ابلاغ شده است و شهرداری نیز پس از دریافت مصوبه اطلاع‌رسانی لازم را به شهروندان انجام داده است و مالکان محترم این املاک از طریق دفتر شورایاری و دفتر نوسازان محله در جریان اقدامات انجام‌شده و نتایج پیگیری‌های قانونی در این زمینه قرار گرفته‌اند. 
 
از آنجا که تجمیع قطعات ریزدانه در اولویت صدور پروانه‌های منطقه هستند مالکان به موازات جریان تصویب و نهایی‌شدن طرح راهنمایی شدند تا از طریق مشارکت با همسایگان نسبت به تجمیع و افزایش سرانه مسکونی اقدام کنند. 
 
هم‌اکنون هیچ‌گونه تملکی بین پلاک‌ها صورت نگرفته است و هیچ اسپانسر وابسته و غیروابسته‌ای برای تملک پلاک‌ها از طرف شهرداری یا با حمایت شهرداری معرفی نشده است. 
 
لازم به ذکر است این اقدامات صورت‌پذیرفته در جهت تامین منافع عمومی مردم و تعیین تکلیف نهایی املاکی که سال‌ها در رنج تملک یا تخریب قرار داشته‌اند  انجام شده است. 

شهردای منطقه 9 و دفتر خدمات نوسازی محله آمادگی دارند در صورت مراجعه مالکان محترم پاسخگویی لازم را به آنها داشته باشند و راهنمایی‌های لازم را برای چگونگی ساخت‌وساز ارایه دهند و مالکان متقاضی پس از طی مراحل تصویب نهایی مراجع که هنوز به اتمام نرسیده است امکان دریافت پروانه را خواهند داشت. 
 
از نویسنده خبر درخواست می‌شود موارد مصداقی و مستندات تملک‌های اسپانسر فرضی را برای رسیدگی‌های بعدی در اختیار مراجع مربوطه از جمله شهرداری منطقه قرار دهند.  
 
یادآور می‌شود املاک متعلق به شهرداری در محدوده پیرامونی امامزاده عبدالله به‌جهت افزایش حس تعلق محیطی شهروندان به فضای سبز تبدیل شده است و هم‌اینک روند توسعه فضای سبز ادامه دارد. ای ندر حالی است که شهرداری حتی در زمین‌های در اختیار خود منافع اقتصادی دنبال نکرده است چه برسد به املاک در اختیار ساکنان. 
 
در پایان به اطلاع شروندان محله امامزاده عبدالله می‌رسانیم که مراقب اسپانسرهای فرضی یا دلالان سودجوی املاک باشند. هرگونه وابستگی عناصر اعلام‌شده به شهرداری منطقه 9 تکذیب می‌شود.
 
دفاتر رسمی نوسازان، دفاتر خدمات الکترونیک و شهرداری منطقه تنها مرجع دریافت اطلاعات دقیق و صحیح هستند و شهروندان هرگونه تغییری درباره طرح‌ها را از این مراجع جویا شوند.
 
اینکه شهردار منطقه 9 خود را ملزم به ارسال جوابیه پیرامون موضوع مطرح شده در گزارش تیتر شهر کرده است، جای قدردانی دارد. از سوی دیگر قرار گرفتن املاک ریزدانه اطراف امامزاده عبدالله در طرح توسعه شهری نیز یکی از موضوعاتی است که  حتی وی نیز در جوابیه خود به آن اشاره کرده است.

نکته قابل تامل این است که شهردار منطقه بیش از 3 بار به عدم ورود اسپانسر و سرمایه گذار برای خرید این املاک از شهروندان به پایین ترین قیمت ممکن اشاره کرده است که تحلیل روان شناسی این موضوع دو برداشت را در مقابل مخاطب قرار می دهد. نخست آنکه احتمال ورود خریدار و یا خریداران سود جود به این محدوده وجود دارد کما اینکه در انتهای جوابیه نیز مفاخریان شهروندان را نسبت به امکان ورود اسپانسرها به این محدوده جهت خرید املاک فرسوده هوشیار  و تاکید کرده است که مراقب این افراد باشند.
 
دومین تحلیل این است که شهردار منطقه بیشتر از آنکه از ورود خریداران و دلالان به این محدوده نگران باشد، نگرانی وی از انتصاب این افراد در جهت همکاری با خود است.
 
نکته دیگر تلاش برای خروج این محدوده و یا بخش هایی از آن از محدوده طرح توسعه شهری از سوی شهرداری منطقه 9 از طریق مراجع ذی صلاح قانونی مانند کمیسیون ماده 5 است که اتفاقا در گزارش سایت تیتر شهر نیز به این مساله اشاره شده است.
 
اما سوالی که باقی می ماند این است که آیا بهتر نبود که شهرداری منطقه 9 اطلاع رسانی درباره خروج املاک اطراف امامزاده عبدالله را به صورت اطلاع رسانی محیطی و نصب بنر در سطح محله به شهروندان و ساکنان این محدوده بازگو می کرد تا برای همیشه پای دلالان و خریداران سود جو به داخل محله بریده شود؟
 
اما درباره ابهاماتی که در این جوابیه نیز وجود دارد، باید مطرح کرد که: اولا: از همه مهمتر اینکه در این جوابیه برای نخستین بار موضوع موافقت کمیسیون ماده ۵ برای خروج زمین ها از طرح صرفا برای اولین بار در این جوابیه از طرف شهردار مطرح شده است و تا کنون نیز هیچ گونه اطلاع رسانی ای در این زمینه از سوی شهردار منطقه و یا شهرداری منطقه 9 و حتی کمیسیون ماده 5 انجام نشده است.
 
دوما: اینکه شهردار این منطقه عنوان کردند که حتی در املاک تحت تملک شهرداری صرفه و صلاح شهرداری در نظر گرفته نشده و صرفا توسعه فضای سبز جهت بالابردن کیفیت املاک دیگر درست است اما شبهه ای که در این میان باقی می ماند این است که آیا املاکی که از سوی اسپانسر خاص خریداری شده و یا درحال خریداری است، به این منظور استفاده شده است تا ملک های مذکور دسترسی به بر اصلی خیابان امامزاده عبدالله را داشته باشند.
 
سوم اینکه؛ به راحتی با اندکی پرس و جو از املاکی های محدوده می توان رد پای آقای «میم» که پیمانکار موتوری و ماشین آلات سنگین منطقه 5 بوده و اتفاقا با آقای «میم» اصلی که اسپانسر خرید این املاک شده را پیدا کرد. هر چند برخی از شنیده ها حکایت از آن دارد که مشکل تخلفات اداری آقایون«میم» در بازرسی شهرداری دارای پرونده مفتوح است!
 
در انتها نیز لازم به توضیح است  اگر أین اطلاع رسانی توسط سایت تیتر شهر انجام نمی شد، شاید شهردار محترم این منطقه نیز نتیجه موافقت کمیسیون ماده ۵را همچنان به عنوان یک سورپرایز نزد خود باقی می گذاشتند!
 
 
لازم به توضیح است که سایت خبری تیتر شهر گزارش های تکمیلی ای در این رابطه طبق بازدیدهایی که از این محدوده داشته و صحبت هایی که شهروندان در این رابطه مطرح کرده اند؛ منتشر خواهد کرد. 
 
 
 
 
 
منبع : تیترشهر 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار