به گزارش الف به نقل از روابط عمومی شرکت حمل و نقل ریلی رجاء، محمد رجبی بیان کرد‌: هزینه‌های تامین قطعات واگن‌های مسافری از خارج با ارز بازار ثانویه موجب زیان هنگفت و غیر قابل جبرانی به صنعت ریلی می‌شود.

مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجا‌ افزود: تداوم روند فعالیت این شرکت در زمینه ارائه خدمات مسافری ایمن و متناسب با سطح درآمد آحاد جامعه، نیازمند تامین قطعات مورد نیاز به منظور تعمیر و نگهداری واگن‌های مسافری اعم از ترن‌ست، ریل باس و غیره با نرخ مناسب است.

‌رجبی تاکید کرد: اگر هزینه‌های تامین اقلام از خارج با ارز بازار ثانویه انجام شود عملا زیان هنگفت و غیر قابل جبرانی به صنعت ریلی وارد خواهد شد که در این صورت باید قیمت بلیت‌ قطارهای مسافری مانند هواپیما آزاد شود.

مدیرعامل شرکت رجا از دولت و مسئولان بانک مرکزی درخواست کرد: با توجه به اهمیت موضوع و در راستای تداوم خدمت رسانی، برای واردات قطعاتی که در داخل کشور تولید نمی‌شوند‌، ارز دولتی تخصیص یابد.

وی گفت: سیستم حمل و نقل ریلی در حالت عادی نه فقط‌ ارز دولتی بلکه باید یارانه نیز دریافت کند و این موضوع در همه دنیا امری متداول است.

رجبی اضافه کرد: با توجه به اینکه بیش از 80 درصد هزینه‌های تعمیر و نگه‌داری به صورت ارزی باید تامین شود، میزان تاثیر نرخ ارز بیشتر هویدا می‌شود.

مدیرعامل رجا همچنین افزود: از آن جا که کالاهای مورد درخواست این شرکت آماده نبوده و دارای دوره ساخت است، بنابراین اعتبار زمانی ارز تخصیص یافته باید متناسب با دوره ساخت کالا در نظر گرفته شده و امکان تمدید با نرخ دولتی را داشته باشد.

وی گفت: عدم تامین ارز دولتی بابت قطعات فنی واگن‌ها می‌تواند منجر به توقف تعدادی از واگن‌های مسافری شود.

مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجا با اعلام این که این شرکت به عنوان بزرگترین شرکت مسافری ریلی ایران سهم حدود 60 درصدی از ناوگان و جابه‌جایی مسافر را دارا است، گفت: در هر صورت تامین ارز دولتی برای خرید قطعات فنی واگن‌ها اولویت بسیار بالاتری نسبت به پرداخت ارز دولتی برای خودرو سازها و یا وارد کنندگان تلفن همراه دارد.