عضو هیات علمی گروه محیط زیست پژوهشکده انرژی پژوهشگاه مواد و انرژی از ساخت سیستم «بیوراکتورانوکسیک ' برای حذف نیترات از آب آشامیدنی در این پژوهشگاه خبرداد.
کد خبر: ۶۵۳۶۳۵
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۸ 10 September 2018

الهام عبدالله زاده افزود: این سیستم برای نخستین بار در کشور به صورت ترکیبی بیوراکتور انوکسیک غشایی، کلرزنی و هوادهی حذف نیترات آب آشامیدنی طراحی و ساخته شده است.
وی بیان داشت: با توجه به مشکل غلظت بالای نیترات در چاه های آب کشور و سرطانزایی این آلاینده، اعضای هیات علمی گروه محیط زیست پژوهشگاه مواد و انرژی در قالب یک پروژه کلان و با حمایت این پژوهشگاه با صرف حدود یک میلیارد ریال اقدام به طراحی و ساخته راکتور حذف نیترات کردند.
وی ادامه داد: در این پروژه حذف نیترات از آب به روش های مختلف از جمله روش های بیولوژیکی، جذب سطحی و غیره انجام شد و حتی نقشه منابع سطحی نیترات آب در محدوده ای غالب بر ١٥٠ کیلومتر در شهرستان کرج ترسم شد.
وی اظهار داشت: نتایج این پروژه تحقیقاتی نشان داد که با استفاده از این راکتور ترکیبی بیولوژیکی غلظت نیتراتی که در منابع آب وجود دارد با حذف بالای ٩٠ درصد به زیر ٥٠ میلی گرم بر لیتر خواهد رسید. 
عبدالله زاده افزود: سیستم ترکیبی بیوراکتور انوکسیک غشایی کلرزنی هوادهی برای حذف نیترات از آب چاه در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ثبت اختراع شد و دارای تاییدیه علمی از سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران است.
عضو هیات علمی گروه محیط زیست پژوهشکده انرژی پژوهشگاه مواد وانرژی گفت: در زمان حاضر با توجه به توان و تجارب پژوهشگاه، توسعه علم و فناوری در محور زیست پالایی آب حذف بیولوژیکی نیترات از آب آشامیدنی، از سوی معاونت علمی و فناوری به پژوهشگاه مواد و انرژی واگذار شده است و ٣٠ درصد منابع واگذاری از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور به اجرای محور فوق اختصاص خواهد یافت.
پژوهشگاه مواد وانرژی وابسته به وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری مستقر در مشکین دشت فردیس استان البرز تاکنون ده ها اثر علمی و اختراع به ثبت رسانده وتعدادی از آنها به مرحله تولید و تجاری سازی شده است. 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار