معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت که 30 رقم جدید زراعی و باغی امسال به کشاورزان معرفی شده که هر کدام تاثیر شگرفی در بخش کشاورزی دارد.
کد خبر: ۶۵۸۸۶۸
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۹ 24 September 2018

کاظم خاوازی در حاشیه آئین تودیع و معارفه رئیس موسسه تحقیقات خاک و آب وزارت جهاد کشاورزی در البرز افزود: ارقام جدید بایستی در کمترین زمان ممکن توسط کشاورزان و زارعان مورد استفاده قرار گیرد.
وی بیان داشت: در صورت ورود این ارقام به عرصه ها ضمن صرفه جویی در مصرف آب و آب دهی کمتر به محصولات، با ارتقای بهره وری روبرو خواهیم شد.
وی اظهار داشت: برنامه کلی وزارت جهاد کشاورزی خروجی محوری بودن سازمان تحقیقات است و به فرایندهای درونی دیگر کاری نداریم و برای ما مهم است که هر موسسه ای چه تعداد و با چه کیفیت خروجی دارد و از این خروجی ها بهره برداران چه میزان رضایت دارند.
معاون وزیر جهاد کشاورزی به یک نمونه از ارقام معرفی شده گندم اشاره کرد و گفت: رقم تکاب که توسط موسسه تحقیقات دیم معرفی شده قادر است در شرایط خیلی خشک با یک نوبت آب، عملکرد خیلی خوبی را داشته باشد.
وی اضافه کرد: یا در دشت هایی که بیلان آب منفی است ولی کشاورزان به صورت سنتی کشت می کنند یا بحران آب در حال حس شدن است ارقامی معرفی می شود که با 2 یا حداقل سه آب بتوانند یک عملکرد خوب 4 تنی را داشته باشند.

***سلامت کود و محصولات غذایی پایش می شود
رئیس سازمان تحقیقات، ترویج و آموزش کشاورزی در ادامه به برنامه های ابلاغی به موسسه تحقیقات خاک و آب اشاره کرد و گفت: بحث سلامت کود در شبکه توزیع یکی از این برنامه ها هست که باید کیفیت کود را در بازار پایش کند و به سازمان گزارش دهد.
وی افزود: تاکنون آنچه را که انجام می داده ثبت مواد کودی در داخل کشور بوده و از این به بعد باید به کیفیت مواد را در بازار مورد ارزیابی قرار داده و گزارش دهد.
خاوازی ادامه داد: همچنین این موسسه برنامه های جدی پایش سلامت محصولات غذایی از دیدگاه عناصر سنگین و نیترات باقی مانده در داخل محصولات سبزی و صیفی را در دستور کار دارد.
معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: یکی دیگر از برنامه های موسسه در زمینه کنترل استرس های وارد شده به محصولات همچون سرمازدگی، کم آبی و شوری است که در کشور به وفور دیده می شود و باید این برنامه تحقیقاتی را با گستردگی بیشتری ادامه بدهد.
وی افزود: این موسسه باید بتواند با توان علمی که دارد اثرات خیلی از این معضلاتی که قهر طبیعت هست را خیلی کمرنگ تر کرده یا از بین ببرد.
وی تصریح کرد: همچنین موسسه تحقیقات خاک و آب کارهای خیلی خوبی در خصوص مبارزه با سرمازدگی از طریق تغذیه انجام داده به طوریکه مزارعی بوده اند که برای بهره بردار ناامید کننده بوده ولی با توصیه های موسسه به رشد اولیه برگشته اند. 
خاوازی گفت: یکی دیگر از مسایل جدی در این موسسه مطالعات خاک شناسی است و این مطالعات باید به روزتر شود تا بتواند انتظاری که اطلاعات به دست آمده در خصوص الگوی کشت و تناسب اراضی داریم بیشتر شده تا تصمیم گیری های دقیق تری در این بخش داشته باشیم.
در مراسم تودیع و معارفه رئیس موسسه تحقیقات خاک و آب ، دکتر هادی اسدی رحمانی به عنوان رئیس جدید این موسسه معرفی شد و از خدمات دکتر کامبیز بازرگان قدردانی به عمل آمد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار