طبق آمار ۲۲۰ هزار دانش‌آموز آذربایجان غربی در فضاهای تخریبی تحصیل می‌کنند و خطرات جدی آن‌ها را تهدید می‌کند.
کد خبر: ۶۵۹۱۴۸
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۸ 24 September 2018

 

 

به گزارش تابناک آذربایجان غربی آموزش علم و اهمیت این موضوع همزمان با پیشرفت جوامع بشری و ارتقای سواد جهانی دو چندان شده به‌گونه‌ای که دیگر همه انسان‌ها بر اصل آموزش اعتقاد دارند و همه در تلاش‌اند تا مواردی مضاف بر دانسته‌های خود آموزش بینند و دانسته‌های ذهن خود را افزایش دهند.

‌عوامل مختلفی در آموزش کودکان و میزان یادگیری آن‌ها از جمله کتاب، معلم، هم کلاسی‌ها، پدر و مادر، اطرافیان، محیط زندگی و از همه مهم‌تر فضای آموزشی تأثیر گذار است چرا که کودکان زمان قابل توجهی از زندگی خود را در داخل کلاس‌های درسی می‌گذرانند و اگر کلاس و مدرسه‌ای مدرن داشته باشند بی شک یادگیریان ها افزایش خواهد یافت.

این موضوع به یکی از دغدغه‌های اصلی کودکان مشغول به تحصیل در آذربایجان غربی تبدیل شده است و دلیل آن نیز نا مناسب بودن فضای آموزشی کلاس‌ها و مدرسه‌ها در این استان است که تحصیل در مدارس را برای کودکان سخت و تحمل ناپذیر می‌کند.

85 درصد فضای آموزشی آذربایجان غربی تخریبی است

طبق آمار حدود 220 هزار دانش آموز در آذربایجان غربی در فضاهای آموزشی تخریبی تحصیل می‌کنند و 85 درصد از فضاهای آموزشی این استان غیر استاندارد برای تحصیل دانش آموزان است که این نوعی فاجعه بزرگ برای آموزش و پرورش استان به حساب می‌آید چرا که پدر و مادران فرزندان خود را برای تحصیل به مدارس می‌فرستند و به آموزش و پرورش اعتماد کرده‌اند و چیزی مهم‌تر و با ارزش‌تر از از جان فرزندانشان برای خانواده‌ها وجود ندارد و انتظار به حق و طبیعی آنان تحصیل فرزندانشان در یک فضای امن و در ساختمان‌های جدید و ایمن آموزشی است.

این آمار از میزان مدارس تخریبی در آذربایجان غربی و تعداد دانش آموزان مشغول به تحصیل در فضاهای آموزشی تخریبی درست در زمانی ارائه می‌شود که فصل تحصیلی جدید شروع شده و دانش آموزان راهی مدارس می‌شوند و عملاً امکان نوسازی و ایمن سازی مدارس تا پایان سال تحصیلی 97-98 به آن صورت وجود ندارد.

مسئولان مراقب باشند تا حوادثی مانند شین‌آباد دیگر رخ ندهد

آذربایجان غربی استانی بسیار مظلوم و داغ دیده در زمینه فضاهای آموزشی غیر استاندارد است چراکه به سبب غیر استاندارد بودن مدارس و نبود امکانات کافی در مدرسه دخترانه روستای شین آباد از توابع پیرانشهر در آذربایجان غربی به سبب نقص تجهیزات گرمایشی در 15 آذر 91 دچار آتش سوزی شد و 29 دانش آموز دختر جوان در آتش این مدرسه سوختند و 2 نفر فوت کردند و انگشت تعدادی از دانش آموزان نیز به سبب شدت سوختگی قطع شد. البته این تمام ماجرا نبود و اهالی این روستا و خانواده دانش آموزان و تمام ایرانیان دچار آسیب‌های روحی و اجتماعی شدند و بسیار از این موضوع ناراحت شدند.

مسئولان وعده‌های بسیاری را در ابتدای ماجرا به منظور تأمین هزینه‌های درمان دانش آموزان شین آبادی دادند ولی هنوز که هنوز است با گذشت 6 سال از آن ماجرا این دانش آموزان به صورت کامل درمان نشده‌اند و آثار سوختگی در چهره آن ها دیده می‌شود و چهره آن ها به کلی تغییر کرده است و نیازمند توجه بیشتر مسئولان هستند.

مسئولان آذربایجان غربی، نماینده‌ها، مسئولان شهرستان‌های این استان، آموزش و پرورش و اداره کل نوسازی مدارس آذربایجان غربی و حتی سایر مسئولان کشوری از جمله رئیس جمهور و وزرا باید به بحث فضای آموزشی در آذربایجان غربی توجه ویژه ای داشته باشند تا دیگر شاهد حادثه‌های مانند شین آباد نباشیم که تمام ایران را در غم فرو برد.

تحصیل 220 هزار دانش آموزان آذربایجان غربی در فضاهای تخریبی

مدیرکل نوسازی توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان‌غربی گفت: حدود 220‌هزار دانش‌آموز آذربایجان‌غربی در فضاهای آموزشی تخریبی تحصیل می‌کنند.

قهرمان رحمانی در جلسه بررسی مسائل و مشکلات آموزش و پرورش سلماس، با اشاره به لزوم تدوین برنامه‌های جامع برای ارتقای سیستم و جایگاه آموزش و پرورش در جامعه اظهار کرد: حدود 220 هزار دانش آموز آذربایجان‌غربی در فضاهای تخریبی تحصیل می‌کنند و این موضوع نیازمند توجه جدی مسئولین امر به این مسئله است.

رحمانی بیان کرد: درحال حاضر 85 درصد فضای آموزشی استان غیر‌استاندارد است که جهت ارتقا این وضعیت و رسیدن به متوسط کشوری باید 3 هزار و 600میلیارد تومان بودجه اختصاص یابد‌. در سهمیه سال‌های 1395، 1396 و 1397 تعداد 198 کلاس سهمیه استان بوده که از این تعداد 144 کلاس تحویل داده شده و تعداد 57 کلاس درسی نیز درحال آماده سازی قرار دارند.

37 درصد مدارس سلماس تخریبی هستند

مدیر آموزش و پرورش سلماس با اشاره به فضای نامناسب فیزیکی مدارس سلماس گفت: 37 درصد مدارس سلماس نیازمند تخریب و یا بازسازی است.

رسول موسی زاده در جلسه بررسی مسائل و مشکلات آموزش و پرورش سلماس که با حضور مدیرکل آموزش و پرورش و نوسازی و تجهیز مدارس آذربایجان غربی، نماینده مردم سلماس در مجلس و فرماندار و مسئولین شهرستان گفت: در حال حاضر عملیات اجرایی ساخت 23 مدرسه در سطح شهرستان سلماس در دست اجراست که از این میان 3 مدرسه در آینده نزدیک افتتاح خواهد شد.

وی با اشاره به مشکل فضای فیزیکی مدارس سلماس تصریح کرد: 37  درصد مدارس شهرستان سلماس نیاز به تخریب یا بازسازی دارند و برای حل این مشکل نیازمند عزم جدی برای استفاده از ظرفیت خیرین مدرسه ساز هستیم. 

مدیر آموزش و پرورش شهرستان سلماس با اشاره به وجود مشکل تأمین سیستم‌های حرارتی مدارس شهرستان افزود: درسال گذشته مشکل سیستم‌های حرارتی 3 مدرسه به‌طور کامل مرتفع شده اما برای رفع مشکلات سیستم حرارتی قدیمی مدارس شهرستان نیازمند تخصیص بودجه بیشتری هستیم.

موسی زاده خاطرنشان کرد: برای سال تحصیلی جدید بیش از یک هزار و 200 صندلی کلاسی تعمیر شده و تعداد 650 عدد نیز خریداری شده است همچنین تعداد 380 کلاس درسی شهرستان مجهز به سیستم هوشمند است که این تعداد در سال جاری با برنامه ریزی‌های انجام گرفته افزایش خواهد یافت.

استاندار آذربایجان غربی ‌نیز خواستار شفاف‌سازی درآمد حاصل از پنج درصد عوارض شهرداری‌ها و میزان پرداخت آن به آموزش و پرورش استان در 5 سال گذشته شد.

شهریاری همچنین برای پوشش تحصیلی صد درصدی دانش آموزان دوره پیش دبستانی ساکن در 30 کیلومتری مرز، تمامی هزینه‌های تحصیلی آنان را تقبل کرد.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار