کد خبر: ۶۶۳۶۷۸
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۴ 05 October 2018

تابناک / وزارت علوم این هفته با اخبار متنوعی روبه رو بود که خلاصه‌ای از آن را می‌توانید در این بسته خبری مشاهده کنید.

 

حوزه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری این هفته با اخبار متنوع و بیشماری روبه رو بود که خلاصه‌ای از آن را می‌توانید در زیر دنبال کنید. 

شخصیت‌های علمی جوان در مراکز تصمیم‌سازی دنیا حضور دارند/ عملکرد علمی ایرانیان جایگاه جهانی مطلوبی نصیبمان کرده است

منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اظهار کرد: اگر گذری به حضور شخصیت‌های علمی جوان کشور در مراکز برنامه‌ریزی و تصمیم‌سازی دنیا کنیم می‌توان چهره‌های خوبی را مشاهده کرد که محصول تربیت دانشگاه‌های کشورمان هستند که این امر کیفیت آموزش را بیان می‌کند.

وی گفت: اگر مجموعه آموزش و پژوهش با کیفیت خوب را در داخل کشور و در حل مسائل و برنامه‌ریزی‌های داخلی و ارتقای سطح اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور بیش از پیش به کار گیریم، رویکردی است که با توجه به حرکتی که شکل می‌گیرد به خوبی اتفاق می‌افتد.

غلامی با بیان اینکه از نظر برهه زمانی در شرایط خاصی قرار داریم، افزود: استفاده از این شرایط زمانی فرصت مغتنمی است چرا که ممکن است در یک زمانی درگیر شرایط دیگری شویم که این نیاز و هم‌گرایی و احساس تعلق مجموعه به هم برای حل مشکل را از دست بدهیم و یا کمرنگ شود به شکلی که به نتایج عملی نرسد.

وی بیان کرد: مطمئن هستم با اراده‌ای که در مجموعه سازمان برنامه و بودجه کشور وجود دارد، مجموعه همکاران حوزه آموزش عالی را نیز در کنار خود آماده ارائه فکر، اندیشه و طرح ببینند و این رویکرد قطعاً به نتایج مطلوب خواهد رسید.

وزیر علوم در خاتمه افزود: معمول است که مراکز علمی کشورمان از باب آنکه چه میزان دستاوردهای علمی در جامعه به کار گرفته می‌شود و همچنین مسئولان اجرایی کشور چه مقدار یافته‌های جدید را در فعالیت‌های شأن به کار می‌گیرند نقد می‌کنند؛ این نشست‌ها پاسخ امیدوارکننده‌ای برای هر دو سوال می‌تواند ارائه دهد.

۲۰هزار فارغ التحصیل دکتری در سال؛ ظرفیت هیات علمی ۴ هزار نفر

مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزیر علوم در گفت و گو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: در حال حاضر دانشگاه ها با حدود 100 هزار دانشجوی دکتری در کشور مواجهه هستند و قاعدتا ظرفیت بکارگیری این تعداد دانشجو را به عنوان عضو هیات علمی ندارند، از این رو باید به اشتغال این دانشجویان توجه شود.

وی یادآورشد: اگر دوره های دکتری هدفمند شوند به طور طبیعی ظرفیت ها کاهش می یابد نه اینکه ما بخواهیم ظرفیت ها را کم کنیم. ما باید تلاش کنیم آموزش در مقطع دکتری هدفمند شده و در راستای آن ظرفیت ها نیز معنی دارتر می شود.

عتبات دانشگاهیان، اعزامی برای پیاده روی اربعین ندارد

محمدرضا فقیهی، رئیس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان در گفتگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: در خصوص اعزام امسال دانشجویان به عتبات در اربعین امسال گفت: ستاد عتبات دانشگاهیان امسال نیز همانند سال‌های قبل هیچ گونه اعزامی در اربعین برای دانشجویان ندارد.

رئیس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان بیان کرد: اعزام دانشجویان برای روز اربعین به عهده سازمان بسیج دانشجویی است که دانشجویان را به صورت کاروان به این سفر معنوی اعزام خواهند کرد.

آمادگی ایران برای تاسیس پارک علم و فناوری در بغداد/ جایگاه ممتاز علمی ایران در منطقه و جهان

فریبرز سجادی معاون امور دانشجویان صندوق رفاه در گفت و گو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص آخرین وضعیت پرداخت وام تابستانه دکتری گفت: در بهار و تابستان سال جاری با هماهنگی‌هایی که با بانک طرف تعهد صندوق داشته‌ایم، از ابتدای سال 97 حدود 35 میلیارد و 800 میلیون تومان وام تحصیلی ویژه دکتری به تعداد 19 هزارو 918 نفر پرداخت شده است.

وی ادامه داد: برخی از وام هایی که تاکنون پرداخت نشده است بدلیل تاخیر دانشگاه مورد تحصیل دانشجویان بوده چرا که لیستی که از سوی صندو ق رفاه دانشجویان برای ما ارسال شود با تائید رئیس صندوق واریز می شود.

سجادی تصریح کرد: در حال حاضر بخش زیادی از این وام ها پرداخت شده و بخش دیگر هم که مانده است به دلیل تاخیر دانشگاه مبدا بوده و قرار است  تا 15 مهر پرداخت و پرونده وام تابستان بسته می شود.

مواد غذایی مورد نیاز دانشگاه‌های دولتی تامین شد

ذوالفقار یزدان مهر رئیس صندوق رفاه دانشجویان بیان کرد: به منظور پیش بینی و برنامه ریزی لازم برای مدیریت و راهبری تامین اقلام اساسی مورد نیاز دانشگاه ها در سال تحصیلی جاری و جلوگیری از تاثیر منفی ناشی از بروز بحران اقلام اساسی به ویژه برنج، گوشت قرمز، مرغ و ماهی، تلاش های گسترده ای از سوی صندوق رفاه دانشجویان صورت گرفته است.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان اظهار کرد: خوشبختانه در تاریخ ۰۳/‏۰۷/‏۱۳۹۷‬ شرکت پشتیبانی امور دام ۱۰۰۰ تن گوشت منجمد وارداتی مورد نیاز دانشگاه های دولتی به تفکیک استان را برای مدت دو ماه جهت تحویل کالای مذکور به واحدهای استانی خود ابلاغ کرد.

صرفه‌جویی ۴ میلیارد تومانی با طرح سفیران جوان اقتصاد مقاومتی در دانشگاه‌ها/ ۱۸۸ خوابگاه جدید احداث می‌شود

ابراهیم صالحی عمران رئیس دانشگاه فنی وحرفه ای در گفت و گو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار کرد:  تابستان امسال 178 خوابگاه با پیش بینی منابع مالی حدود 10 میلیارد تومان که بخشی از آن توسط دانشگاه و بخشی توسط صندوق رفاه تامین شد، مراحل بهسازی را پشت سر گذاشت و 30 خوابگاه از رتبه پنج به چهار و 60 خوابگاه از رتبه چهار به سه و 57 خوابگاه از رتبه سه به دو رسیدند.

صالحی عمران گفت: در تابستان امسال توانستیم بسیاری از خوابگاه های این دانشگاه را بهسازی و تکمیل کنیم که شرایط رفاهی مطلوبی برای دانشجویان فراهم شود،و در حال حاضر   188  خوابگاه در دست احداث داریم. 

ثبت نام آزمون EPT مهر ماه دانشگاه آزاد اسلامی آغاز شد

ثبت نام آزمون EPT مهر دانشگاه آزاد از هفتم مهر آغاز و تا ساعت ۲۴ پنج شنبه ۱۲ همین ماه ادامه خواهد داشت.

آزمون EPT در روز جمعه 20 مهرماه به طور همزمان در شهرهای تهران، شیراز، تبریز، مشهد، اصفهان، اهواز، کرج، کرمان، کرمانشاه، رشت و اردبیل برگزار خواهد شد.

زمان دریافت کارت ورود به جلسه آزمون از روز چهارشنبه 18 مهر ماه است .

داوطلبان می توانند در صورت تمایل با مراجعه به سامانه مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی نسبت به ثبت نام اقدام و همچنین از منابع و بودجه بندی سوالات این آزمون آگاهی یابند.

امروز؛ آغاز ثبت نام دریافت مجوز خروج دانشجویان برای پیاده روی اربعین

علی بهرامی دبیر ستاد ملی اربعین دانشگاهیان در گفت و گو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به ثبت نام دریافت مجوز خروج دانشگاهیان برای پیاده روی اربعین، گفت: ثبت نام به صورت یک پارچه از امروز یک شنبه ۸ مهرماه آغاز شد.

دبیر ستاد ملی اربعین دانشگاهیان افزود: در بخش وثیقه مالی دانشجویان می‌توانند در کنار پرداخت بصورت نقدی مبلغ ۳ میلیون تومان، گزینه ضمانت سازمانی (ستاد ملی اربعین دانشگاهیان) را انتخاب کنند تا ستاد ملی دانشگاهیان و بسیج دانشجویی به عنوان شبکه این کار ضمانت سازمانی را در کل کشور انجام دهد.

بهرامی تصریح کرد: دانشجویان با مراجعه به سامانه ستاد اربعین دانشگاهیان و ثبت اطلاعات، ضامن و تحویل مدارک به دفاتر بسیج دانشجویی سراسر کشور پس از نهایتا ۴۸ساعت پیامکی دریافت می‌کنند که کد اعتباری ۳ میلیون تومانی صادر شده است.

پس از این مراحل با مراجعه به سامانه (ستاد ملی اربعین دانشگاهیان) و وارد کردن آن در گزینه کد سخا نظام وظیفه، خروجشان را نهایی کنند؛ در واقع این کد اعتباری کار ۳ میلیون تومان وثیقه نقدی را انجام می‌دهد.

دانشجویان دانشگاه تهران کارنامه سلامت دریافت می‌کنند

حسن به نژاد معاون دانشجویی دانشگاه تهران در گفت و گو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص کارنامه سلامت دانشجویان ورودی جدید این دانشگاه گفت: دانشجویان ورودی جدید در تمامی مقاطع تحصیلی برای تکمیل پرسشنامه کارنامه سلامت و رزرو نوبت باید از اول مهرماه از طریق سامانه گلستان اقدام کنند.

وی ادامه داد: شروع معاینات پزشکی از 9 مهرماه آغاز و تا 24 مهرماه با تعیین وقت قبلی در باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران صورت می‌گیرد.

هیچگونه پذیرش دانشجوی انتقالی از خارج در دانشکده دندان پزشکی انجام نشده است

محسن دالبند رئیس دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت و گو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در سال جاری هیچگونه پذیرش دانشجوی انتقالی از خارج کشور به این دانشکده انجام نشده و شایعاتی که در فضای مجازی در مورد پذیرش این دانشجویان در دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مطرح شده، کاملاً خلاف واقع است.

استقرار ۱۲۰ شرکت دانش بنیان در برج فناوری دانشگاه امیرکبیر/ ضرورت سرعت بخشیدن به مجوز‌ها

 مالک نادری مدیر کل فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه صنعتی امیرکبیر بیان کرد: با توجه به ظرفیت‌های ایجاد شده در دانشگاه صنعتی امیرکبیر، از وزارت بهداشت درخواست داریم که شرکت‌های دانش بنیان فعال در حوزه مهندسی پزشکی را به ما برای استقرار در برج فناوری معرفی کنند. شرکت‌ هایی که در این برج مستقر می‌شوند الزاما نباید فارغ التحصیل دانشگاه صنعتی امیرکبیر باشند.

مدیر کل فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه صنعتی امیرکبیر استقرار سایر شرکت‌ها در این دانشگاه را موجب توسعه تعاملات و تمرکز شرکت‌های حوزه سلامت در بخش نوآوری سلامت این دانشگاه عنوان کرد.

نادری ادامه داد: از این رو از وزارت بهداشت انتظار می‌رود که حمایت‌هایی از دانشگاه ها برای دستیابی به تجهیزات روز دنیا صورت دهد. این اقدام منجر به تولید و توسعه علم و فناوری در حوزه سلامت خواهد شد.

فردا؛ آخرین مهلت ثبت نام جذب هیئت علمی دانشگاه‌ها

حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا رضوان طلب رئیس مرکز جذب اعضای هیئت علمی وزارت علوم در گفت و گو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: با توجه به تقاضای داوطلبان شرکت در فراخوان جذب هیئت علمی دانشگاه‌هامبنی بر انجام برخی ویرایش‌ها، زمان ثبت نام این فراخوان که تا پایان شهریور ماه بود، تا ساعت ۲۴ سه شنبه دهم مهرماه تمدید شد، این فرصت فردا به پایان می‌رسد و تمدید نمی‌شود.

گفتنی است؛ ثبت نام متقاضیان جذب هیئت علمی دانشگاه‌ها در فراخوان شهریور ۹۷ از ۲۱ شهریور ماه آغاز شده و تا ۶ و دهم مهر ماه ۹۷ ادامه داشت.

ابلاغ بخشنامه تقسیط شهریه به واحدهای دانشگاه آزاد/ باید به انتخاب اول دانشجویان تبدیل شویم

محمد مهدی طهرانچی سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه در ابتدای سال تحصیلی به منظور رفاه بیشتر دانشجویان تصمیم هایی در ستاد دانشگاه آزاد اسلامی اتخاذ شده است، اظهار داشت: در این راستا تفاهم‌نامه‌هایی با بانک‌های قرض الحسنه مهر ایران و رسالت منعقد شده که براساس آن دانشجویان می توانند برای پرداخت شهریه، تسهیلات قرض الحسنه دریافت کرده و دیگر دغدغه شهریه نداشته باشند.

طهرانچی افزود: همچنین بخشنامه تقسیط شهریه به واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ شده که براساس آن دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی می توانند در ابتدای ثبت نام تنها 10 درصد شهریه را پرداخت کرده و مابقی را تقسیط کنند.

وی خطاب به روسای استانی دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: تمام واحدهای دانشگاه باید با جدیت در پرداخت تسهیلات قرض الحسنه، تسهیلات صندوق رفاه دانشجویی و اجرای بخشنامه تقسیط شهریه برای دانشجویان از ترم اول اقدام کنند.

گسترش روابط دانشگاه صنعتی خواجه نصیر با دانشگاه‌های جهان/ مشکلات ارزی دانشجویان را سردرگم کرده است

حمیدرضا تقی راد معاون بین الملل دانشگاه صنعتی خواجه نصیر در گفت و گو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره برنامه دانشگاه صنعتی خواجه نصیر برای توسعه همکاری با دانشگاه‌های خارج از کشور گفت: یکی از این برنامه‌ها همکاری با دانشگاه آلمان در حوزه پروژه‌های تحقیقاتی است، طی نشست مسئولان دانشگاه با موسسه DFG آلمان، همکاری‌ها در قالب 2 برنامه آشنایی محققان آلمانی در قالب ارائه کارگاه‌ها و نشست‌های مشترک و همچنین تعریف پروژه‌های تحقیقاتی مشترک بین 2 دانشگاه در حال انجام است.

وی افزود: در حال حاضر یک قرارداد مشترک بین دانشگاه صنعتی خواجه نصیر و دانشگاه تکنیکال برلین منعقد شده است و طی 2 سال آینده اجرا قرار می‌شود.

پذیرش بیش از ۸۰ هزار دانشجوی خارجی در ایران

محمود فتوحی رئیس دانشگاه صنعتی شریف در گفت و گو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛  در خصوص جذب دانشجویان خارجی در این دانشگاه گفت: خوشبختانه اخیراً دانشگاه صنعتی شریف در رتبه نخست، رتبه‌بندی بین‌المللی سازی دانشگاه‌های وزارت علوم قرار گرفته است. 

وی ادامه داد: در حال حاضر بیش از 100 دانشجوی خارجی از کشورهای مختلف در سال تحصیلی جدید در دانشگاه صنعتی شریف پذیرش شده اند.

رئیس دانشگاه شریف افزود: با وجود اقدامات اخیر دانشگاه، قطعاً رتبه بین‌المللی دانشگاه تا حد زیادی بهبود خواهد یافت، آن‌چنان‌که رتبه دانشگاه در رتبه‌بندی‌های کیواس و تایمز ارتقا پیدا کرده است و در سال آینده نیز در رتبه‌بندی شانگهای هم وضعیت مناسب‌تری به‌دست خواهیم آورد.

فتوحی گفت: قرار است بیش از 80 هزار دانشجوی خارجی در ایران پذیرش شوند که در این بین دانشگاه‌های سطح یک باید 10 درصد از پذیرش‌ها را به پذیرش دانشجوی خارجی اختصاص دهند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار