امام‌جمعۀ پاوه گفت:در این شرایط بد اقتصادی که یک قوطی رب گوجه فرنگی ۲۰ هزارتومان است جوانی برای یک کوله کالا به مرز می رود، اگر سالم برگردد، تنها ۵۰ هزار تومان به درآمدش اضافه می شود؛ روا نیست برای ۵۰ هزار تومان کشته شود.ماموستا قادری
کد خبر: ۶۶۳۹۲۷
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۴ 06 October 2018

به گزارش تابناک به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه پاوه؛ حاج ماموستا ملا قادر قادری در خطبه‌های نماز جمعه (۱۳/ مهرماه/۹۷) به حادثۀ روز چهارشنبه و قتل یک کولبر در نوسود اشاره کردند و گفتند: روز چهارشنبه بنده تهران بودم؛ جناب سرهنگ سراب خشکه فرمانده مرزبانی پاوه با بنده تماس گرفتند و گفتند: یکی از سربازان ما یک جوان را به ضرب گلوله کشته است و درخواست همکاری داشتند؛ بنده بلافاصله با یکی از بستگان مقتول تماس و ضمن تسلیت به ایشان گفتم: اگرچه در فضای مجازی جوانان ما را مورد طعنه قرار می دهند و می گویند مردم هورامان غیرت ندارند چرا علیه نظام قیام نمی کنند؛ اما شما سعی کنید در مواجه با این قضیه، مؤدبانه، زیرکانه و معقول قدم بردارید.

ایشان در ادامه به مواجه برخی از مردم و مسئولان با این گونه قضایا اشاره کردند و گفتند: به نظر بنده قضاوت بعضی از مردم و گروهی از مسئولان ما با عقل و فکر منطبق نیست؛ مثلاً اگر ماموری اشتباه کرده ما نباید کل مأمورین را مورد هجمه قرار دهیم و اگر یک مامور فرزند من و شما را کشته، دلیلی ندارد به تمام ماموران توهین و فحاشی کنیم؛ در قبال این موضوع هم اگر جوانی دچار اشتباه میشود دلیلی ندارد مسئولی همۀ مردم و جوانان را مورد مواخذه قرار دهد یا اگر تویوتایی اشتباه می کند حق نداریم تمام تویوتاهای سطح شهر را توقیف کنیم؛ یک نفر اشتباه کرده است نباید جمعی مواخذه و بازخواست شوند.

وی افزودند: اینجاست که هم مردم ما و هم مسئولان، قضاوتمان درست نیست؛ طی یک مشاجره لفظی فیمابین مرحوم عظیم احمدی و یک سرباز، مرحوم احمدی کشته شده است؛ این سرباز مقصر است و آمر آن نیز باید بازخواست و بازجویی شود؛ دیگر صلاح نیست به همۀ مأمورین و سربازان فحاشی کنیم؛ کما اینکه اگر جوانی با مأموری برخورد کند، مسئولین حق ندارند شخص دیگری را مواخذه و همه مردم را مقصر معرفی کنند.

خطیب جمعه پاوه سپس به مصائب و مشکلات مردمان مرزنشین اشاره کردند و گفتند:منطقۀ ما پر از مصائب و مشکلات است؛ ما مرزنشین هستیم؛ صنعت و کشاورزی نداریم و درآمدمان کم است، در سراسر دنیا دولت ها زمینۀ زیست و زندگی را برای ملت خود فراهم می کنند؛ اما ظاهرا برای ما چیزی فراهم نیست، مردم این دیار هم زن و بچه و زندگی دارند، و زندگیشان با کولبری و آمد و رفت مرزی تامین می شود؟ چکار کنند!!! لذا مسئولان امر باید بدانند که مرزها مأمورین باتجربه، متواضع و اهل تسامح لازم دارد. 

ایشان تصریح کردند: البته بنده با این طرز فکر نیز موافق نیستم کسی که ندار و فقیر است، دزدی و قاچاق کند و یا اگر جوانی نیاز به زن دارد و نمی­تواند زن بگیرد کار منافی عفت انجام دهد

وی افزوند: کسی که ندار است و می داند که قاچاق فروشی سر و مالش را به باد می دهد باید خیلی احتیاط کند و کارهایی که خسارت جان و مال اوست را تاحد امکان انجام ندهد.

امام‌جمعۀ پاوه در ادامه سخنان خود ضمن ابراز تاسف و ناراحتی از قتل این جوان، با بیا اینکه همۀ ما باید از این مسئله ناراحت باشیم، خطاب به آقایان فرماندار، فرمانده هنگ مرزی و فرمانده منطقۀ انتظامی خاطرنشان کردند: دولت جمهوری اسلامی شماها را فرستاده تا به این مردم خدمت کنید؛ قبول داریم که مأموریت شما سنگین است، معهذا لازم است وضع مردم مرزنشین ما را هم در نظر بگیرید.

وی افزودند: در این شرایط بد اقتصادی که یک قوطی رب گوجه فرنگی ۲۰ هزارتومان است جوانی برای یک کوله کالا به مرز می رود، اگر سالم برگردد، تنها ۵۰ هزار تومان به درآمدش اضافه می شود؛ روا نیست برای ۵۰ هزار تومان کشته شود.

ایشان با بیان اینکه چه اشکالی دارد چند نفر کولبر از طریق مرز ارتزاق کنند، افزودند: ؛ قطعاً با چند کوله بار مشکلی برای اقتصاد ما به وجود نمی آید؛ جمهوری اسلامی دولتی قوی، قدرتمند و ثروتمند است که متأسفانه امروزه در اثر بی برنامگی ما به این حال و روز افتاده است.

ماموستا قادری با اظهار تأسف مجدد از این واقعه تلخ، گفتند: بشکند آن دستی که اینگونه بیرحمانه به سوی جوانان مردم شلیک می کند و بمیرد آن درونی که سنگدلانه به فرزند مردم رحم نمی کند.

ایشان برای آقای عظیم احمدی از خداوند متعال درخواست رحمت و غفران و برای خانواده اش درخواست صبر و شکیبایی و از مسئولان امر درخواست پیگیری عاجل قتل مشارالیه را کردند.

خطیب جمعه پاوه در بخش پایانی سخنان خود ضمن تبریک هفتۀ نیروی انتظامی؛ خواستار برخورد بهتر و مردمی تر توسط این نیرو شدند.

 

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار