رئیس پلیس فتا ناجا جزئیات نحوه دستگیری متهمان پرونده شرکت سکه ثامن را تشریح کرد.
کد خبر: ۶۶۶۰۸۴
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۷ 10 October 2018

سردار سید کمال هادیان‌فر رئیس پلیس فتا ناجا در نشست خبری با حضور اصحاب رسانه که امروز(چهارشنبه) برگزار شد، ضمن تبریک هفته نیروی انتظامی و همچنین گرامیداشت ۱۳ هزار شهید نیروی انتظامی، اظهار کرد: هفته ناجا، هفته‌ای است که ما در آن می‌توانیم اقدامات پلیس را بیشتر مورد بررسی قرار دهیم.

وی در رابطه با موضوع تخلف شرکت سکه ثامن گفت: این شرکت دو سال پیش در شهرستان بناب در حال فعالیت بود و در حوزه خرید طلای خرد کارش را آغاز و سپس خرید و فروش سکه را به اقداماتش اضافه کرد و سامانه‌ای را طراحی کرد تا بتواند طلا را در فضای مجازی بدون رد و بدل سکه تبادل کند.

سردار هادیان‌فر با اعلام اینکه قیمت هر سکه رد و بدل شده توسط این شرکت ۱۰ میلیون تومان بوده است، گفت: ۳۵ هزار نفر در سایتی که این شرکت طراحی و راه‌اندازی کرده بود، عضو شدند و ۶ هزار نفر نیز در سایت در حال تبادل اموال و سکه بودند.

وی با بیان اینکه طراح سایت فردی بود که کمتر از ۳ ماه، ۷ میلیون سود دریافت کرده است، افزود: اعداد اعلامی در این خصوص مانند ۱۰ هزار میلیارد و ۱۵ هزار میلیارد اطلاعات نادرستی است، 1700 میلیارد تومان کل تراکنش این شرکت در این حوزه بوده است و کل شاکیان ۱۸۰۰ نفر هستند و همگی از مبلغ 10 میلیون تا 10 میلیارد تومان ضرر کردند.

رئیس پلیس فتا با بیان اینکه کلاهبرداری در شهر‌های تهران، مشهد، تبریز و غیره صورت گرفته است، گفت: هر کسی می‌توانست از هر جای کشور به این سایت دسترسی داشته باشد و اقدامات خود را انجام دهد.

سردار هادیان‌فر با بیان اینکه متهم در تبریز دستگیر شد و سپس به تهران منتقل شد گفت: مردم در شب ۲۳ شهریور گزارش هایی را به پلیس فتا اعلام کردند همچنین سرور های شرکت در مشهد توقیف شد و ۶ نفر همدست متهم نیز دستگیر شدند.

وی با بیان‌اینکه متهمان در بازداشت هستندتا تخلفاتشان بررسی شود گفت: طراح این سایت ۷ میلیارد تومن پول دریافت کرده است تا سایت را طراحی کند و بدون اینکه سکه ای رد و برل شود اقدام به کلاهبرداری شده است و اینگونه اقدامات بیشتر شبیه قماربازیست چرا که طلایی مبادله نشده و صرفا سود و زیان بررسی شده است.

رییس پلیس فتا گفت: مجوز فعالیت به این شرکت از قبل داده شده بود و از آن سو وزارت صمت نیز مجوز برای ادامه فعالیت ها و نماد شرکت را داده است. حتی وزارت اقتصاد و دارایی نیز حق دارد که بر انجام عمل اینگونه شرکت ها نظارت کند اما متاسفانه در انجام نظارت بر اعمال این شرکت کم کاری کرده است. اینجا اعلام می کنم که اگر کسانی در انجام رصد و بررسی اینگونه موارد قاصر هستند ما آمادگی داریم تا برای  نظارت بر این شرکت ها به سایر نهادها کمک کنیم.

وی با بیان‌ اینکه تا قبل از سال جاری کسی در حوزه سکه سود قابل توجهی نداشته است گفت: در سال جاری شاهد التهاب بازار بودیم و با این التهاب بازار، افراد سود جو سودهای قابل توجه ای کسب کردند.

دستگاه های متولی و صادر کننده مجوز هیچ نظارتی بر سکه ثامن نداشتند

سردار هادیان‌فر گفت: در سال ۸۶ با تصویب آیین نامه ای کمیته ای تشکیل شد تا با کمک وزارت اطلاعات و وزارت اقتصاد و دارایی نظارت بر پول شویی در کشور انجام شود اما متاسفانه در مورد سکه ثامن این موضوع اعمال نشده است و نظارتی بر این شرکت به وجود نیامد.

رئیس پلیس فتا در باره اعلام نکردن نام کشور ثالثی که متهم در آن کشور دستگیر شده گفت: پلیس فتا با ۱۷۰ کشور در حال تعامل است 
برخی کشورها با وجود فشار های آمریکا محدودیت هایی با پلیس ایران دارند لذا کشورهای ثالث علاقمند نیستند که نامشان مطرح شود و ما هم همینطور، در همکاری هایمان با دیگر کشور ها مایل به مطرح شدن نام کشورمان نیستیم.

وی افزود: متهمان سکه ثامن در کمتر از ۵ روز دستگیر شدند. بعد از هماهنگی های لازم با پلیس کشور ثالث و با گذاشتن مامور پلیس در محل اختفای متهمان، آنها دستگیر شدند.

سردار هادیان‌فر در رابطه با اعلام مقدار مبلغ کلاهبرداری شده این شرکت از مردم گفت: یکسری از ارقام را خود زاهدی فر اعلام می کند و یک سری از قیمت ها را همسرش اعلام کرده است، لذا برای ما اظهارات متهمان مهم نیست و این ادله ها است که برای ما مهم و قابل پیگیری است، همچنین تمام سرورهای سایت این شرکت در مشهد ریکاوری شده اند.

شرکت سکه ثامن با وجود مجوز وزارت صمت، مجهول المکان بود

وی با بیان اینکه هیچ سکه ای در این پرونده مبادله نشده است گفت: مجوزهایی که داده شده است مجوزهای شروع به کار فرد بود و سپس وزارت صمت ای‌نماد نداده و نظارتی بر نحوه انجام اقدامات این شرکت نداشته است. حتی این شرکت مجازی بدون هویت مکانی و مجهول المکان بوده و هیچ گونه نظارتی بر نحوه فعالیت آن نبوده است.

رئیس پلیس فتا گفت: امروز در کشور مقدار ۵ میلیون کاربر فضای مجازی و سایت ها به ۵۶ میلیون نفر رسیده است و در این امر رشد ۹۰۰ درصدی داشته ایم. پلیس با گوگل و اینستاگرام دست و پنجه نرم می کند چرا که سرورهای آنها در کشورهای ثالث مانند آمریکا است و پلیس هیچ دسترسی به آنها ندارد. همچنین در ATM ها رشد ۳۵۴ درصدی نسبت به سال گذشته داشته ایم و در حوزه بانکی نیز امروز ۳۸۲ میلیون کارت بانکی در کشور فعال است.

وی با بیان‌ اینکه در ۱۴۸ شهر کشور پلیس فتا در حال فعالیت است و درحال انجام خدمت به مردم است گفت: آزمایشگاه های پلیس فتا در تمام استان ها فعال و مجهز هستند و بر اساس مستندات خود پرونده ها را دنبال می‌کنند‌.

وی با اعلام اینکه ۸ سال از عمر پلیس فتا می‌گذرد گفت: در طی این ۸ سال، زمان بررسی پرونده ها از ۳۲ روز  به ۲۲ روز کاهش پیدا کرده است و امیدواریم که زمانش کمتر هم شود.

سردار هادیان فر با بیان اینکه امسال پیشرفت 4.9 درصدی مقابله با افزایش جرم داشتیم گفت: طرح کوا ویژه دانش‌آموزان با هماهنگی وزارت ارتباطات در سال 97 مشابه سال‌های قبل انجام خواهد شد.

دستگیری 75 هزار نفر توسط پلیس فتا

وی گفت: در حوزه اطلاع‌رسانی بیش از 13 هزار موضوع از طریق سایت‌ها و رسانه‌های مکتوب و جلسات و هم‌اندایشی‌ها با اصحاب رسانه صورت گرفته است، 42 هزار همیار پلیس فتا در حوزه اطلاع رسانی اخبار، 133 هزار و 33 پرونده با موضوعات مختلف تشکیل و 111 هزار 865 پرونده کشف شد و همچنین 74 هزار و 917 نفر در رابطه با موضوعات مختلف توسط پلیس فتا شناسایی و دستگیر شدند و رشد 83 درصدی متوسط کشف با نسبت به سال گذشته شاهد هستیم.

رئیس پلیس فتا با اعلام اینکه در 6 ماهه اول سال 26 هزار و 962 پرونده در خصوص جرایم مورد بررسی قرار گرفت گفت: در این حوزه 55 درصد رشد رسیدگی به جرایم نسبت به سال گذشته را در پلیس فتا شاهد بودیم.

سردار هادیان فر در رابطه با بیشترین انگیزه‌های تخلف و ایجاد جرایم در فضای مجازی گفت: بیشترین انگیزه‌ها کسب مسائل مالی و بعد از آن انتقام‌جویی و مسائل شخصی است. 23 درصد از جرایم اخلاقی بوده که 13 هزار و 635 پرونده ضد اخلاقی را توسط پلیس فتا تشکیل داده‌ایم. عمدتا این پرونده‌ها شاکی نداشته‌اند و عمده مسائل مربوط به این پرونده‌ها تلگرام و اینستاگرام بوده‌ است.

غالب مجرمان سایبری دیپلم و یا زیر دیپلم سواد دارند

وی با بیان اینکه عمده افراد دستگیر شده 51 درصد دیپلمه هستند و مابقی زیر دیپلم‌اند گفت: کسانی که دارای تحصیلات و شغل در جامعه هستند به دنبال انجام تخلف و جرم در جامعه و در فضای مجازی نمی‌روند و عمدتا مجرمان دستگیر شده بین 21 سال تا 40 سال سن دارند.

64 درصد جرایم سایبری در تلگرام و 34 درصد در اینستاگرام رخ می دهد

رئیس پلیس فتای ناجا با بیان اینکه 64 درصد افراد با فعالیت در تلگرام اقدام به ارتکاب جرم می‌کنند گفت: متأسفانه با فیلتر شدن تلگرام و فعالیت هاتگرام ارتکاب جرم در این فضا مشهود است. ضمن اینکه 34 درصد از جرایم مربوط به اینستاگرام است همچنین در بحث بیشترین جرایم فضای مجازی برداشت‌های اینترنتی، کلاهبرداری رایانه‌ای و مزاحمت‌های اینترنتی و همچنین تهمت و افترا جزو جرایم سایبری در کشور هستند.

تهران رکورددار جرایم سایبری

سردار هادیان فر در رابطه با بیشترین ارتکاب جرم و همچنین کمترین ارتکاب جرم در استان‌های کشور گفت: بیشترین ارتکاب جرم در استان‌های تهران، خراسان رضوی، اصفهان، فارس و مازندران است و کمترین ارتکاب جرم در کشور مربوط به استان‌های گلستان، سیستان و بلوچستان، لرستان، کهگیلویه و بویراحمر و همچنین منطقه آزاد کیش است.

وی در رابطه با شگرد متخلفان در حوزه فضای مجازی و ایجاد تخلف در این حوزه گفت: شگردهای سوء استفاده کنندگان در این حوزه غالبا استفاده از اعتماد مردم نسبت به خودشان است به خصوص در بحث سکه ثامن، استفاده از تالارهای گفتگو و چت‌ها در ایجاد این تخلف نقش پررنگی را ایفا کرده است همچنین بحث فیشینگ‌ها نیز در رده‌های بعدی این تخلف بوده است.

رئیس پلیس فتای ناجا با بیان اینکه عملیات‌هایی را در پلیس فتای کشور در خصوص مبارزه با جرایم در فضای مجازی انجام داده‌ایم گفت: عملیات پانجی‌ را در 132 کشور انجام داده‌ایم که با محوریت سازمان اینترپل با 12 هزار و 184 سایت مجرمانه برخورد شد. همچنین 540 سایت در این رابطه احراز جرم شد که 504 نفر در این رابطه دستگیر شدند و 2 میلیارد و 700 میلیون تومان توسط پلیس فتا توقیف شد.

عابربانک ها دارای رمز یکبار مصرف می شوند

هادیان فر با بیان اینکه 45 هزار و 167 گزارش و تماس مردمی داشته‌ایم گفت: یکی از اقدامات گسترده ما رسیدگی به بحث‌ رمزهای یک بار مصرف است که با جلساتی که با بانک مرکزی و وزارت ارتباطات داشتیم این موضوع در حال رسیدگی و به مرحله انجام رسیده است و با توجه به نامه‌ای که به ریاست جمهوری ارسال شد و تأیید آقای رئیس جمهور را به دنبال داشت، بر آن هستیم که با تخصیص رمزهای یک بار مصرف به کاربران بانکی بتوانیم 70 درصد جرایم را کاهش دهیم. در توضیح باید بگویم که رمز بانکی یکبار مصرف با هر بار مصرف باطل و رمز جدیدی برای ادامه انجام امور بانکی برای مشترک پیامک می شود.

دستگیری 146 نفر قمارباز اینترنتی

وی درباره بحث قمار در فضای مجازی گفت: در این رابطه 400 پرونده قضایی تشکیل شد، 146 نفر دستگیر و 445 میلیارد ریال نیز توقیف اموال صورت گرفت.

رئیس پلیس فتای ناجا تصریح کرد: در یکی از پرونده‌ها در خصوص قمار در فضای مجازی در استان مازندران 30 هزار و 598 نفر در این حوزه نقش داشتند و فقط 60 میلیارد ریال گردش‌ مالی مربوط به یکی از این پرونده‌ها در این حوزه بود.

سرقت از 5 هزار حساب بانکی به روش فیشینگ

سردار هادیان فر در خصوص بحث فیشینگ گفت: در این حوزه 5 هزار حساب بانکی سرقت شده است.

نظارتی بر سایتهای همسریابی نمی شود

وی در رابطه با بحث سایت‌های همسریابی و صیغه یابی گفت: متأسفانه در کشور ما برای نظارت بر این موضوع سازمانی وجود ندارد و تاکنون هیچ نهاد و سازمانی مسئولیت نظارت بر این موضوع را بر عهده نگرفته است.

رئیس پلیس فتا افزود: در اواخر سال گذشته در فضای تلگرام انجام جرایم به شدت افزایش یافت که متعاقبا دستور مسدود سازی این پیامرسان صادر شد.

کلاهبرداری سایت های همسریابی با عکس پروفایل خانم ها در تلگرام

سردار هادیان فر در توصیه‌ای به بانوان اعلام کرد: در فضای مجازی به خصوص در تلگرام‌ عکس‌های خصوصی و شخصی خود را به اشتراک نگذارند چرا که در سایت های همسریابی و سایت‌های صیغه یابی روی عکس های برداشته شده قیمت گذاری کرده و آن‌ها را در کانال‌ها و سایت‌های خود منتشر و از این طریق اقدام به کلاهبرداری می کنند.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار