مدتی طولانی است مناقشه بر سر واگذاری بیمارستان تخصصی امام خمینی(ره) کرج از سوی سازمان همیاری های استان البرز به بخش خصوصی ادامه و به دلیل تعطیلی تقریبا کامل بخش های مختلف،البرز نشینان از خدمات پزشکی آن محروم مانده اند.
کد خبر: ۶۶۶۱۲۴
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۴ 10 October 2018

به گزارش «تابناک البرز»؛ متاسفانه به دلیل بی توجهی دستگاههای اجرایی استان و ضعف مدیریت،در حال حاضر این مرکز درمانی تخصصی با دارا بودن تجهیزات پزشکی بروز و کادر پزشکی ماهر،در آستانه ورشکستگی ساختگی قرار گرفته ،این در حالیست که بهترین دستگاه ها وتجهیزات پزشکی بروز هم اکنون در انبار این مرکز خاک میخورد .

تجهیزات پزشکی که با یورو 3400 تومان توسط پرسنل قدیمی خریداری شده همچنان در انبار تجهیزات در جعبه های پلمب شده بدون استفاده رها شده است.

ضمن اینکه بیمارستان با مجرب ترین پزشکان، کادر فنی و درمانی در آستانه ورشکستگی ساختگی قرار گرفته در صورتی که سابق بر این به دلیل برخورداری از پزشکان حاذق و پرسنل توانمند سکوی پرتاب تمام بیمارستان های استان بود.قابل ذکر است عدم مدیریت مناسب سبب تعطیلی تقریبا کامل بخش های مختلف گردیده بطوری که البرز نشینان از خدمات پزشکی آن محروم مانده اند،ضمن این که این وضعیت و عدم پرداخت حقوق پرسنل(10 الی 11) باعث برگزاری تجمعات صنفی مکرر گردیده واین موضوع به سوژه خبری رسانه های خارج از کشور تبدیل شده و با انعکاس اخبار و گزارشات کذب سعی در سیاسی و امنیتی کردن در خواست های صنفی کارکنان دارند. این افراد که صدای اعتراضشان در استان توسط مدیران اجرایی شنیده نمی شود،با هدف تحقق خواسته های صنفی(پرداخت حقوق و احیاء بیمارستان)چند وقتی در مقابل بیمارستان دست به تجمع می زنند.

در این راستا با همکاری وهمیاری بسیج رسانه استان البرز با هدف اطلاع رسانی شفاف و جلوگیری از انتشار اخبار کذب توسط رسانه های خارج از کشور که کمکی به رفع مشکلات پیش آمده نخواهد کرد،ضمن حضور در بیمارستان و بازدید از بخش های مختلف، علت بروز اتفاقات اخیر را از قاسم طاهری ،نائب رئیس شورای اسلامی بیمارستان جویا شدیم.

طاهری در باره مشکلات پیش آمده گفت:بیمارستان امام خمینی با 17هزار مترمربع مساحت،در بهترین نقطه سوق الجیشی استان واقع شده است سال 1370 با توافق فرماندار و امام جمعه وقت به بنیاد شهید واگذار شد و تا سال 1382 بدون هیچ مشکلی خدمات پزشکی رایگان به اقشار محروم در این مرکز درمانی ارائه می شد.

وی افزود: سال 1382 این مرکز بدون برگزاری مناقصه و تشریفات قانونی به سازمان همیاری های تهران واگذار شد و تا زمانی که زیرنظر این دو نهاد بود، خدمات دهی بصورت خود گردان ادامه داشت،از زمانی که کرج به استان تبدیل شد،میزان نارضایتی به اوج خود رسید.

طاهری خاطر نشان ساخت:باید گفت درمان می تواند بدترین تهدید یا بهترین فرصت در ایجاد نارضایتی مردم باشد،وظیفه سازمان همیاری فعالیت در حوزه عمران است نه بخش درمان که هیچ اطلاعی در مورد آن ندارد.

وی اضافه نمود:با کمال تاسف کارگزاران استانداری و سازمان همیاری ها علیرغم اطلاع از مشکلات پرسنل،به جای پیگیری و تلاش جهت رفع آن،چنان جو رعب و وحشتی ایجاد کردند که منجر به بازخرید اکثر پزشکان و پرسنل با تجربه شده و کارکنان به سمت برگزاری تجمعات صنفی سوق داده شدند ،وقتی صدای فریادشان در مراجع متولی شنیده نشد،ناچار برای دادخواهی علیرغم میل باطنی دست به تجمعات صنفی زدند.

نائب رئیس شورای اسلامی کار تصریح کرد:بیمارستان امام مجهز به بهترین و به روزترین تجهیزات دنیا است که با قیمت کنونی ارز،ارزش ریالی آن بالغ بر150میلیارد تومان برآورد شده است.

وی افزود:این مرکز درمانی از سوء مدیریت رنج می برد،تدبیری جهت احیاء آن اتخاذ نمی گردد،دست های پیدا و پنهان بعمد می خواهند این مرکز درمانی را علیرغم کمبود سرانه درمان در استان،به تعطیلی بکشانند،سوء مدیریت مانع بازسازی شده و بخش های درآمدزا تعطیل و بیمارستان در آستانه ورشکستگی ساختگی است.

طاهری گفت:ورشکستگی در بخش صنایع تعجب آور نیست ولی در بخش درمانی درآمدزا جای سوال دارد.

وی اظهار داشت:این بیمارستان قابلیت تبدیل شدن به بهترین مرکز درمانی خاورمیانه را دارد،در حالیکه هم اکنون از 250تخت بیمارستان ضریب اشغال 2 الی 4 بیمار است.

این مسئول افزود:بیمارستان امام از ابتدای سال 97 طی بخشنامه ایی از نیمه دولتی،بدون اختصاص ردیف بودجه و سوبسید و یارانه،به دولتی برگردانده شد،این در حالی است که تمامی بیمارستان های دولتی ردیف بودجه دارند.

وی اضافه نمود:به دلیل تغییر وضعیت از خصوصی به دولتی ونبود نیروهای فنی درمانی و همچنین،عدم وجود لوازم اولیه پزشکی (سرنگ،سرم،ست،آنژیوکت و...)بیمار در بیمارستان پذیرش نمی شود.

پزشک اورژانس شب نداریم

طاهری گفت:پیرونامه مورخ10/7/97 از سوی ریاست ومسئول فنی بیمارستان ،پزشک اوراژانس شیفت شب ندارد،همکاران به دلیل تعهدی که دارند،با بردن وسایل اولیه پزشکی،تخت ،برانکارد و ویلچر جلو درب ورودی بیمارستان،بیماران را تریاژ کرده و با آمبولانس به سایر مراکز درمانی اعزام می کنند،اگر برای بیماری اتفاقی افتاد،چه کسی پاسخگو است،نبود پزشک اورژانس شب فاجعه است.

عدم پرداخت بموقع حقوق سبب بی انگیزگی شده است

وی با اشاره به اینکه تعداد پرسنل بیمارستان 1500نفر بوده،گفت: این تعداد به 470 نفر کاهش یافته و عدم پرداخت به موقع حقوق سبب بی انگیزگی پرسنل شده است و تعدادی هم که مانده اند بعلت عرقی است که به این مرکز دارند،البته از همین تعداد هم تعدادی در آستانه بازنشستگی قرار دارند.

نائب رئیس شورای اسلامی کار این مرکز تعداد پزشکان فعال را 13 پزشک ذکر نموده و افزود:از تعداد 100پزشک فعال در بیمارستان در حال حاضر تنها 13پزشک با ما همکاری می کنند و بدلیل نبود تجهیزات و وسایل مصرفی پزشکی از پذیرش بیمار معذوریم و تخت های بیمارستان خالی است.

گله مندی بیماران دیالیزی از عدم رسیدگی

طاهری گفت:بخش دیالیز بیمارستان به پیمانکار واگذار شده و تنها با 4 پرستار در 3 شیفت اداره می شود.

وی افزود:125 بیمار دیالیزی هفته ایی 3 نوبت و هر نوبت 3 ساعت در این مرکز دیالیز می شوند .

طاهری با اشاره به اینکه طبق استانداردها باید به ازای هر 1 بیمار یک پرستار حضور داشته باشد،گفت: با توجه به کمبود نیرو،در بیمارستان امام هر پرستار به 23 بیمار دیالیزی خدمات ارائه می دهد،بیماران دیالیزی بیماران خاص هستند و باید خدمات ویژه دریافت کنند،که این بخش بدلیل کمبودهایی که ذکر شد(نیرو و تجهیزات)قادر به ارائه خدمات مناسب و استاندارد نیست،کیفیت نامناسب غذا،زمان وصل دستگاه دیالیز،نبود پزشک اورژانس،استفاده از تجهیزات غیر استاندارد،سبب گله مندی بیماران این بخش شده است.

طاهری گفت :جهت سهولت تردد بیماران دیالیزی قرار بود آسانسور نصب شود که این اتفاق نیفتاد و رمپ ورودی غیر استاندارد سبب بروز مشکلاتی برای بیماران و همراهان آنها شده است.

این مسئول ابراز امیدواری نمود:با کمک مسئولین دلسوز استان همانند فرماندار و رسانه در سایه کار تیمی شاهد شکوفایی هرچه بیشتر جهت دستیابی به اهداف کلان در سطح استان باشیم.

هنگام بازدید از بیمارستان بخش های تخصصی (icu,ccu,آنژیوگرافی...) مواجه شدیم درها قفل و زنجیر شده بود،اتاق های عمل با چندین تخت،تجهیزات بلا استفاده مدرن و تخت های خالی که حکایت از تعطیلی بیمارستان داشت.

اخبار حاکی از رنج بیماران استان البرز از کمبود مراکز درمانی است، که همواره از طریق رسانه ها منعکس می شود ، در حالیکه استان از داشتن بیمارستان های تخصصی محروم مانده است،خارج کردن بیمارستان امام خمینی از چرخه ارائه خدمات پزشکی به بیماران نیازمند،هیچ توجیهی ندارد.

قابل ذکر است بنا به اظهار قاسم طاهری برخی از مسئولان استان قبلا در اتاق vip بیمارستان با ارائه خدمات ویژه و رایگان تحت درمان قرار گرفته اند.

در پایان گزارش لازم به یادآوری است طبق اظهار گفته نائب رئیس بیمارستان امام خمینی(ره)،به دلیل عدم رسیدگی مسئولان استان و با پیشنهاد نماینده ولی فقیه،تقاضای رسیدگی به مشکلات بیمارستان از طریق نامه ایی که توسط پرسنل امضاء شده بود،به بیت رهبری ارائه وپیرو آن دستور رسیدگی با شماره 55955223و تاریخ 9/3/97 به استانداری ارجاع شده که متاسفانه اقدامی صورت نگرفته و با مراجعه مجدد و طرح دوباره موضوع،شکوائیه ایی در همین زمینه بشماره 116065/8مورخ 30/3/97تنظیم و دستور از طرف بیت رهبری صادر گردیده که تا کنون،پاسخی از استانداری دریافت نشده است.

سازمان همیاری های شهرداری با در خواست عدم ادامه تجمع صنفی پرسنل،قول داده است در عرض یک هفته، واگذاری بیمارستان تعیین تکلیف شده و با تزریق بودجه،مشکلات کاهش یابد.

با امید آنکه مدیران اجرایی استان با درک شرایط حساس،اجازه ندهند عده ایی فرصت طلب و سودجو از وضعیت پیش آمده سوء استفاده کرده و فضا را به سمتی که می خواهند پیش ببرند، و با اتخاذ تدابیر هوشمندانه،باردیگر این مرکز درمانی تخصصی را به چرخه ارائه خدمات پزشکی به البرز نشینان بازگردانند.

گزارش سرکار خانم خاکپور

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار