رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز گفت : این استان دارای ۱۲۰ واحد مرغداری مرغ تخمگذار با ظرفیت حدود ۹ میلیون قطعه پنجمین استان کشور از نظر ظرفیت و چهارمین استان از نظرتولید تخم مرغ در کشور می باشد .
کد خبر: ۶۶۷۵۵۴
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۸ 14 October 2018

به گزارش «تابناک البرز»؛ مهندس موسوی اضافه نمود : پتانسیل سالیانه تولید تخم مرغ در استان البرز بیش از ۹۷۰۰۰ تن است که حدود ۳۰۰۰۰ تن از آن نیاز داخلی استان و مابقی یعنی ۶۷۰۰۰ تن آن به سایر نقاط کشور صادر می گردد .

ایشان سرانه تولید تخم مرغ در کشوررا ۱۱,۵ کیلوگرم عنوان نمود و افزود این مقدار در استان البرز معادل ۳۵ کیلوگرم می باشد .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی البرز گفت : ظرفیت واحدهای پرورش پولت مستقل استان حدود ۲,۷ میلیون قطعه بوده و ما دارای رتبه سوم کشور (ظرفیت پرورش پولت کشور ۱۶.۵ میلیون قطعه) می باشیم.

وی یادآور شد : با توجه به حجم جوجه و پولت ریزی در واحدهای مرغداری تخمگذار فعال استان هیچگونه نگرانی در تامین نیاز داخلی و حتی صادرات این محصول وجود ندارد و افزایش میزان تولید در این استان نشان دهنده بالابودن تکنولوژی در سطح واحدهای تولیدی است .

مهندس موسوی در خصوص مزایای مصرف تخم مرغ گفت : تخم مرغ یکی از کامل ترین، ارزان ترین و فراوان ترین غذاهای پروتئینی است و با تامین تمامی اسیدهای آمینه ضروری بدن، در تغذيه سالم با ارزشترین و بالاترین کیفیت پروتئین را در مقایسه با گوشت، لبنیات و حبوبات دارد و به تمامی رده های سنی حتی زنان باردار و شیرده، ورزشکاران، اطفال و نوجوانان نیز توصیه شده است.

این مقام مسئول عنوان نمود: متاسفانه در رسانه های ما برای مصرف شیر و تخم مرغ تبلیغات زیادی انجام نمی شود ، این در حالی است که مصرف تخم مرغ موجب بالا رفتن چربی خوب خون (HDL) می شود و لازم است تا هر فرد سالم روزانه یک عدد تخم مرغ مصرف کند ، اکثر مصرف کنندگان از این حقیقت بی اطلاع هستند که تخم مرغ تقریبا' تمامی ویتامین ها و مواد معدنی ضروری مورد نیاز انسان را دارا می باشد میزان پروتئین در سفیده تخم مرغ ۶۰ درصد و زرده تخم مرغ ۴۰ درصد است.

علاوه بر مزیت های فراوان ، تخم مرغ یک غذای ارزشمند با قیمت مناسب در یک رژیم غذایی سالم می باشد ، تخم مرغ ، محصولات لبنی و ماهی بطور غیر مستقیم باعث کاهش مرگ و میر ناشی از حمله قلبی می شوند .
مهندس موسوی بیان داشت: برای اصلاح الگوی مصرف تخم مرغ اقداماتی همچون فرهنگ سازی و آموزش جامعه ، توصیه های تغذیه ای پزشکی ، درج اطلاعات تغذیه ای و بهداشتی بر روی برچسب بسته های تخم مرغ ، تبلیغات از طریق رسانه ملی و بهره گیری از همکاری سازمان ها و ارگان های ذیربط در حوزه های تحت پوشش همچون آموزش و پرورش صورت گرفته است .
در هر صورت مصرف تخم مرغ از ۸ ماهگی در کودکان توصیه می شود و تا یک سالگی یک زرده کامل یک روز در میان و از ۲ سالگی به بالا یک تخم مرغ در روز مناسب است .
وی در خصوص سرانه مصرف این ماده پروتئینی گفت : سرانه مصرف تخم مرغ در ایران و استان البرز به تعداد ۱۷۰ عدد است (۱۱,۴۷ کیلوگرم ) که متوسط جهانی این رقم ۱۸۰ و در کشورهای پیشرفته بیش از ۳۵۰ عدد است .
ایشان اظهار داشت: به رغم وجود پتانسیل بسیار بالای تولید تخم مرغ در کشور (دهمین کشور تولیدکننده تخم مرغ جهان) سرانه مصرف آن در ایران نه تنها از متوسط جهانی پایینتر است بلکه مصرف آن هم غالباً به شکل مصرف در فرآورده های غذایی از قبیل سس، کیک، کلوچه، بیسکویت، ماکارونی، فرآورده های گوشتی و شیرینی ها در کارخانجات و قنادی ها و یا برای تهیه انواع کوکو و کتلت در منزل و رستورانها کاربرد دارد و فقط مقدار بسیار اندکی از آن بصورت کامل در خدمت تغذیه مستقیم خانوار به ویژه در گروه های هدف همچون زنان باردار و شیرده، کودکان و... قرار می گیرد و جایگاه مناسبی در صبحانه و یا سایر وعده های غذایی ندارد .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار