سرپرست اداره کل هواشناسی استان اصفهان گفت: مهر سال جاری بارش خیلی خوبی را به همراه داشت اما اصفهان همچنان با کمبود منابع آبی رو برو است و ۸۵ درصد از حجم منابع آبی استان خالی است.
کد خبر: ۶۶۹۰۵۸
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۹ 17 October 2018

به گزارش تابناک : حمیدرضا خورشیدی پیش از ظهر دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: رشد جمعیت و اسراف در استفاده منابع آبی، آلودگی هوا، گرد و غبار، تغیر اقلیم، فرسایش خاک و... از چالش هایی پیش روی اداره هواشناسی است که ارتباط مستقیمی با فعالیت های سازمان دارد.

وی با اشاره به افزایش بارش در سال زراعی جاری گفت: تا ۲۲ مهر ماه سال جاری در همه شهرستان ها به جز خور و بیابانک بارش دریافت شده است و میانگین ارتفاع بارش در سال زراعی جاری برابر 2.7 میلی متر است که نسبت به بلند مدت مشابه ۱۳ درصد افزایش داشته است.

اصفهان، چهارمین کشور از لحاظ درصد بارش معرفی شده است

سرپرست اداره کل هواشناسی استان اصفهان با اشاره به بارش های خوبی که در مهر ماه در شهر اصفهان وجود داشت افزود:‌ از نظر درصد بارشی چهارمین استان در کشور هستیم اما این موضوع به این معنا نیست که اصفهان با مشکل کم آبی رو به رو نخواهد شد بلکه باید بدانید ۸۵ درصد از حجم منابع آب استان خالی است.

وی در ارتباط با وضعیت خشکسالی استان اصفهان ادامه داد: استان اصفهان به علت استمرار شرایط خشکسالی طی ۱۰ سال اخیر در شرایط خشکسالی هیدرولوژیکی و خشکسالی اجتماعی- اقتصادی قرار گرفته است که یکی از سخت ترین و پیچیدگی انواع خشکسالی است و خارج شدن از این نوع خشکسالی بسیار زمان بر بوده و به سال های ترسالی متمادی نیازمند است.

خورشیدی اظهار کرد: تحلیل شاخص استاندارد بارش - تبخیر و تعرق (SPEI) در دوره ۱۰ ساله تا پایان شهریورماه، بیانگر آن است که درجات خفیف تا بسیار شدید خشکسالی درازمدت شهرستان‌های استان را دربرگرفته است به طوری که از لحاظ پراکنش مکانی، ۹۹.۴ درصد مساحت استان، درگیر خشکسالی درازمدت بوده است و تنها ۰.۶ درصد مساحت استان در وضعیت نرمال است.

پاییز امسال با بارش های بیشتری رو به رو خواهیم شد

وی در ارتباط با بارش های پیش رو دراستان گفت: طی یک هفته گذشته به سبب گذر امواج شمالی بر روی استان شاهد بارش های رگباری همراه با رعد و برق در نیمه شمال، شرق و مرکز بودیم و سبب شد که در شهرستان های اصفهان، نطنز، کاشان، ورزنه، خورو بیابانک، اردستان، گلپایگان و خوانسار بارش های رگباری در حد نرمال و فراتر نرمال دریافت شود.

سرپرست اداره کل هواشناسی استان اصفهان ادامه داد:‌ از اواخر مهرماه، شاهد گذر سامانه غربی از روی مدیترانه، فعال شدن سامانه های مدیترانه ای خواهیم بود و انتظار می رود طی فصل پاییز ۹۷ بیش از سال گذشته و درحد نرمال تا بیش از نرمال در نیمه غربی استان و با آغازی زودهنگام باشد.

وی گفت: با توجه به گذر امواج نسبتاً سرد طی پاییز ۹۷ انتظار می رود میانگین دما در حد نرمال تا یک درجه سانتی گراد فراتر از نرمال باشد.

خورشیدی ادامه داد: علیرغم پیش بینی بارش های پاییزی ۹۷ به علت کاهش بارش نسبت به مقادیر بلند مدت به ویژه در ذخایر آبی استان و همچنین افزایش میانگین دمای بالای نرمال «خشکسالی از نوع آب شناسی» در سال زراعی جاری کاملاً محسوس خواهد بود و مدیریت جدی در منابع آب از مهمترین اولویت های سازمان هواشناسی است.

وی اظهار کرد:‌ لازم است هرگونه توسعه‌ای در زمینه‌های کشاورزی و صنعتی با توجه به کمبود بارش و واقعیت‌های اقلیم هر منطقه و شرایط خشکسالی، طراحی و اجرا شود در غیر این صورت حتی با دریافت بارش‌های نرمال، مشکلات ایجاد شده در بخش آب استان برطرف نشده و تشدید نیز خواهد شد.

کشاورزان کاشت خود را بر اساس تقویم نرمال زراعی انجام دهند

سرپرست اداره کل هواشناسی استان اصفهان با اشاره به عبور امواج ناپایدار گفت: با عبور این امواج ایجاد ناپایداری طی نیمه اول پاییز سال جاری وجود دارد اما بر خلاف سال گذشته شرایط انباشت آلاینده های جوی به طور مستمر وجود نخواهد داشت، همچنین کشاورزان با توجه به پیش بینی بارش های زودهنگام پاییزی تاریخ کشت دیم را در مناطق دیم‌کاری استان بر اساس تقویم نرمال زراعی منطقه و حتی حدود 10 روز زودتر انجام دهند.

وی در ارتباط با تعامل با سازمان صدا و سیما اظهار کرد: صدا و سیمای مرکز اصفهان در حال تغییر دکوراسیون است و برای مدتی بخش هواشناسی را در اخبار شبانگاهی نداشتیم اما به زودی با به روز کردن تجهیزات سازمان اعلام وضعیت هوای استان را در شبکه استانی اصفهان خواهیم داشت.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار