دعوای سهم‌خواهی یا تعطیلات مجلس دلیل تعویق در ترمیم کابینه بود؟
حدود دو هفته از آخرین زمانی که گفته شد دولت قرار است تغییرات زیادی در کابینه انجام دهد، می‌گذرد. قرار بود در دو مرحله کابینه ترمیم شود. نخست چهار وزیر برای وزاتخانه‌های کار، راه، صمت و اقتصاد معرفی و در مرحله دوم برخی وزارتخانه‌های غیراقتصادی نظیر علوم، دادگستری و جهاد کشاورزی دستخوش تغییر شود.
کد خبر: ۶۶۹۱۳۱
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۷ 17 October 2018

به گزارش تابناک کردستان، بنا بر اخباری که در ارتباط با انجام تغییرات در وزارتخانه‌های «علوم، تحقیقات و فناوری»، «راه و شهرسازی»، «صنعت، معدن و تجارت»، «جهاد کشاورزی» و «دادگستری» منتشر شد، قرار بود دولت با احتساب معرفی وزیران پیشنهادی‌اش برای وزارتخانه «تعاون کار و رفاه اجتماعی» و «امور اقتصاد و دارایی»، هفت تغییر در کابینه صورت دهد که البته اولویت با دو وزارتخانه‌ای که با سرپرست اداره می شوند، بود و بعد از آن بحث تغییر وزیران در معرض استیضاح نظیر آخوندی، غلامی و شریعتمداری دنبال خواهد شد.

پیش از آغاز تعطیلات مجلس خبر آمد که قرار است رئیس جمهور تغییرات در کابینه را با معرفی چهار وزیر پیشنهادی به مجلس آغاز کند؛ یعنی تکلیف وزارتخانه‌هایی که با سرپرست اداره می‌شوند را روشن کند و از طرفی وزیران «صنعت، معدن و تجارت و راه و شهرسازی» را کنار گذاشته و برای این دو وزارتخانه دو گزینه جدید را هم‌زمان با گزینه‌های پیشنهادی‌اش برای وزارتخانه‌های تعاون، کار و رفاه اجتماعی و امور اقتصادی و دارایی به مجلس معرفی کند.

در حالی که بسیاری از رسانه‌ها، خبر مربوط به انجام این چهار تغییر را منتشر کردند و بر اساس شنیده‌هایشان گزینه‌های پیشنهادی برای این چهار وزارتخانه را نیز معرفی کرده بودند و از سویی، برخی نمایندگان مجلس هم خبر از معرفی همین چهار وزیر از سوی دولت می‌دادند، یکباره تصمیم قوه مجریه برای معرفی وزیران پیشنهادی پیش از آغاز تعطیلات مجلس عوض و موضوع به بعد از موکول شد.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور که بسیاری او را این روزها از چهره‌های بسیار تأثیرگذار در تعیین معادلات و تصمیمات دولت از جمله در پروسه تعیین وزیران و انجام تغییرات در کابینه معرفی می‌کنند و حتی اصلاح‌طلبان از او به دلیل برخی رفتارهایش که به ضرر جریان اصلاح‌طلبی است، به شدت انتقاد می‌کنند، در ارتباط با تغییرات کابینه گفت: اولین روز بعد از تعطیلات مجلس، نام وزرای پیشنهادی اعلام می‌شود.

محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور در حاشیه جلسه هجدهم مهر هیئت دولت در جمع خبرنگاران درباره اعلام اسامی وزرای پیشنهادی دولت به مجلس گفت: ظهر دوشنبه با ما تماس گرفتند که چون جلسات مجلس در هفته آینده برگزار نمی‌شود، زمانی که اسامی را اعلام می‌کنیم، باید ظرف یک هفته بحث رأی اعتماد از سوی مجلس پیگیری شود. اولین روزی که مجلس بعد از تعطیلات تشکیل جلسه داد، اسامی اعلام می‌شود.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور در خصوص تغییرات کابینه و همچنین زمان معرفی وزرای پیشنهادی به مجلس نیز تصریح کرد: بنا داشتیم وقتی که لایحه تغییر ساختار تصویب شد، تغییرات در کابینه را هم هم‌زمان با این لایحه انجام دهیم. هفته گذشته از مجلس گفته شد، تمایلی به تصویب این لایحه ندارند. جایگزین دو وزارتخانه را تعیین کردیم همچنین ممکن است یکی دو وزارتخانه دیگر هم مطرح باشد.

وی اظهار کرد: بنا بود دیروز گزینه‌ها را به مجلس معرفی کنیم؛ به دلیل اینکه مجلس هفته آینده تعطیل است. حتی به هیئت رئیسه نیز گفتیم که آماده‌ایم گزینه‌ها را معرفی کنیم و هیئت رئیسه گام‌هایی برداشت تا تعطیلی هفته آینده را لغو کند، با توجه به اینکه نمایندگان از قبل در استان‌های خود برنامه‌ریزی‌هایی کرده بودند، روز دوشنبه از مجلس تماس گرفتند با توجه به اینکه مجلس هفته آینده جلسه علنی ندارد، در فرصت دیگر معرفی کنید.

هر چند واعظی علت انجام تأخیر در معرفی گزینه‌های دولت برای تغییر کابینه را در پیش بودن تعطیلات مجلس عنوان کرده است، برخی گمانه‌زنی‌ها و شنیده‌ها حکایت از این دارد که دولت هنوز هم به جمع‌بندی نهایی پیرامون گزینه‌های مورد نظرش برای تغییرات اولیه و ثانویه خود نرسیده است؛ بنابراین، از تعطیلات مجلس به عنوان فرصتی برای تصمیمات نهایی در این زمینه بهره گرفته است.

شنیده شده در مورد برخی گزینه‌های چهار تغییر اول دولت برای وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت، تعاون کار و رفاه اجتماعی، امور اقتصادی و دارایی و راه و شهرسازی اختلاف نظرهایی وجود دارد و هنوز بخصوص درباره وزارتخانه‌های صمت و راه تصمیم نهایی گرفته نشده است. عمده این اختلافات هم به دعوای بین جریان اصلاح‌طلب و اعتدال‌گرای کابینه برمی‌گردد.

هرچند در ارتباط با وزارتخانه های علوم، دادگستری و جهاد کشاورزی چنین کش‌مکشی در دولت شکل نگرفته و رئیس جمهور تقریباً به جمع بندی نهایی برای انجام تغییرات در این سه وزارتخانه به عنوان مرحله دوم ترمیم کابینه رسیده است، همچنان می‌توان گفت، در خصوص چهار تغییر اول برخی گزینه‌ها نهایی نشده‌اند و دولت همچنان در حال رایزنی برای نهایی کردن وزیران پیشنهادی خود است تا در موعد بازگشایی مجلس نسبت به معرفی این افراد اقدام کند!

تابناک

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار