وجود محله های قدیمی و سکونتگاه های غیر مقاوم در مناطق مختلف کشور از جمله البرز با اینکه در نگاه کلان با آسیب های فراوانی برای ساکنان آنها و جامعه همراه است لیکن جدیت دراجرای طرح بازآفرینی این محله ها می تواند فرصتی برای مقابله با آسیب ها به شمار رود.
کد خبر: ۶۷۱۰۲۴
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۲ 22 October 2018
به گزارش «تابناک البرز»؛ «طرح بازآفرینی محله های ناکارآمد کشور از سال گذشته در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته است.
براساس اعلام وزارت راه و شهرسازی یک هزار و 334 محله فرسوده کشور برای بازآفرینی در برنامه ششم توسعه هدف گذاری شده است که با دستور رئیس جمهوری، این طرح بزرگ در کشور شتاب می گیرد.»
با این حال حوادثی مانند زلزله اگر چه پیش بینی آنها تاکنون از نگاه تیزبین علم و فناوری امروزی دورمانده لیکن با اتخاذ روش های فنی و مهندسی رایج می توان تاحدود زیادی از خسارت ها و تلفات آن در مناطق زلزله خیزی همچون تهران و البرز پیشگیری کرد.
بررسی های علمی و مهندسی نشان می دهد مناطقی مانند استان های پرجمعیت تهران و البرز روی گسل های فراوان که هر آن لرزش یک یا چند گسل آنها دور از انتظار نیست، قراردارند، پدیده هایی که براثر چین خوردگی آسیب پذیری بلا تردید متوجه زمین و ساکنان آن کرده است.
زلزله 5.2 ریشتری شامگاه چهارشنبه 29 آذرماه 96 مشکین دشت البرز که خواب و آرامش را برای چند شبانه روز از میلیون ها شهروندان تهرانی و البرزی گرفت با اینکه اولین و آخرین زمین لرزه منطقه نبود اما پس از زلزله خردادماه سال 69 منجیل و رودبار اساسی ترین هشدار برای اهالی 2 استان پرجمعیت کشور به شمار رفت. 
آنچه دراین سال ها بر دغدغه و نگرانی متخصصان علوم زمین شناسی، زلزله نگاری و فنی و مهندسی افزوده است وجود هزاران بنای غیرمقاوم در شهرها و روستاهاست که اگر همت به خرج ندهیم زمان حادثه مجال چاره جویی نیست.
با این اوصاف ساخت بناهای غیر مجاز و غیرمقاوم امروزه وصله پیکره گسترده کلانشهرهایی مانند تهران و کرج شده که آسیب زایی و آسیب پذیری آنها به مراتب بیشتر از خانه های قدیمی است، بناهایی که نه یک طبقه بلکه فراتر از هفت طبقه روی چند ستون آهنی ضعیف سوارند.
نمونه این بناها که در کلانشهر کرج به وفور دیده می شود حتی در مقابل وزش باد هم مقاوم نیستند چه برسد به آنکه زمین از زیر بار مسئولیت شانه خالی کند.
بارها وقوع تندبادهای کمتر70 کیلومتر آسیب پذیری این بناها به اثبات رسانده و حتی سنگ نماهای آنها هم مقاومتی از خود نشان نداده و تن رنجورشان به لرزه درآمده است.
حسن آباد بالا، حیدرآباد ، حصارک، حصارک ، خلج آباد و اطراف مهرشهر کرج نمونه هایی از این دست سکونتگاه ای غیر رسمی هستند که نیاز به بازسازی و ساماندهی فوری دارند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار