مدیرکل آموزش‌وپرورش استان البرز اجرای طرح حذف مشق شب پایه‌های اول تا سوم دوره ابتدایی را جزو اهداف سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش و اسناد بالادستی دانست.
کد خبر: ۶۷۳۵۳۸
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۹ 28 October 2018

سالار قاسمی در خصوص طرح وزارت آموزش‌ و پرورش مبنی بر حذف مشق شب پایه‌های اول تا سوم دوره ابتدایی، اظهار کرد: هدف این است در کلاس‌هایی با تراکم جمعیتی بین ۱۶ تا ۲۵ دانش‌آموز این طرح اجرا شود تا نظارت کافی بر انجام تکالیف از سوی معلمان اعمال شود.

مدیرکل آموزش‌و پرورش استان البرز افزود: در پایه اول تا سوم دوره ابتدایی مدارسی که دارای کلاس‌های بیش از ۲۵ نفر جمعیت دانش‌آموزی هستند چون معلم نمی‌تواند نظارت و وقت کافی بر دانش آموزان در مورد انجام تکالیف مدرسه داشته باشد اجرای این طرح ضرورتی ندارد و در مدارسی هم که در کلاس‌های درس ۱۶ نفر دانش‌آموز حضور دارند به دلیل وجود دانش آموزان چندپایه تحصیلی امکان اجرایی شدن این طرح وجود ندارد.

قاسمی با اشاره به رویکردهای مهم طرح حذف مشق شب در سه‌ پایه دوره ابتدایی، افزود: در قالب این طرح در کلاس درس زمان بیشتری برای همفکری و تبادل اطلاعات معلم با دانش آموزان وجود دارد و این‌یک فرصت خوبی برای بررسی سنجش تحصیلی دانش آموزان است.

وی عنوان کرد: همیشه بخش عمده‌ای از زمان دانش آموزان در مدرسه و خانه صرف انجام مشق شب و انجام این قبیل تکالیف معطوف شده است که این اقدام لذت بخشی حضور در مدرسه را برای کودکان از بین می‌برد و موجب می‌شود تمایل دانش آموزان برای ماندن در این فضاهای آموزشی کمتر شود.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان البرز با تشریح اینکه درگذشته بیشتر مواقع شاهد بودیم که به دلیل سنگینی تکالیف مدرسه، بالا بودن سطح دروس حفظی و تنبیه کلامی و غیرکلامی دانش آموزان تحت‌فشار بوده‌اند، گفت: به دنبال اجرای این شیوه‌ها در سطح مدارس بروز مواردی ازجمله پایین بودن کاهش سرانه مطالعه در کشور موجب شده است تا طرح حذف مشق شب در راستای بهبود این وضعیت اجرایی شود.

قاسمی در ادامه از اجرای  طرح دیگری به‌عنوان تکالیف مهارت محور برای پایه‌های چهارم تا ششم دوره ابتدایی اشاره کرد و افزود: در قالب این طرح مدرسه می‌تواند بخشی از زمان کلاس‌های درسی را برای انجام مواردی ازجمله قصه‌خوانی، بحث و گفتگوی آزاد، شعرخوانی  بازی‌ها و سرگرمی‌های هدفمند، فعالیت‌های هنری و یا آموزش‌های حقوق شهروندی اختصاص دهد

وی ادامه داد: برای اجرای این طرح معلمان و مسئولان مدرسه بر اساس اقتضای نیاز آموزشی خود و همچنین در نظر گرفتن فاکتورهای سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش می‌توانند چنین آموزش‌هایی را به دانش آموزان ارائه دهند تا با تمرین این موارد در کلاس‌های درس به سمتی پیش رویم که تکالیف کاربردی شود و دانش آموزان فضای مدرسه را به‌مانند خانه بدانند.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان البرز تشریح کرد: این طرح در البرز برای اجرا به نواحی ابلاغ‌شده است و قرار است به‌مرور شکل واقعی خود را در اجرا پیدا کند، در حال حاضر نیز به‌صورت پایلوت در ناحیه یک اجرایی می‌شود.

قاسمی تأکید کرد: این اختیار به معلمان مدارس در نواحی مختلف داده‌شده است تا آن‌هایی که در کلاس درس خود تراکم جمعیتی حدود ۳۴ نفر دانش‌آموز دارند اما متقاضی اجرای این طرح هستند و می‌دانند که ازنظر آموزشی کلاس آن‌ها قدرت و ظرفیت اجرای این طرح را دارد برای به‌کارگیری آن اقدام کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار