معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: ما می‌توانیم با تعامل با دستگاه‌های ذیربطی که منتقد اجرای کنسرت به‌خصوص در مشهد و همینطور در بعضی از شهرستان‌های استان هستند، در آینده‌ای نه‌چندان دور شاهد حل این مشکل در مشهد باشیم.
کد خبر: ۶۷۴۸۱۳
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۱ 31 October 2018

به گزارش تابناک : محمدرضا محمدی در خصوص ایجاد گشایشی برای موسیقی استان و مشهد و توافقی برای حل این مشکل اظهار کرد: بنده به عنوان کارمندی که در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کار می‌کنم، معتقدم هر نوع تکلیفی که قانون بر عهده یک دستگاه گذاشته، بایستی در تمام کشور به یک سمت و سو برود و این تفاوتی ندارد که این اتفاق قرار است در کدام شهر ایران بیفتد؛ اما نوع اجرا و حساسیت‌هایی که در آن می‌تواند بوجود آید، کمی متفاوت است.

وی ادامه داد: در بحث موسیقی، آنچه که وزارت بر تمام ادارات کل تکلیف کرده، این است که وظیفه فعالیت در حوزه موسیقی را به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دادند و این‌که ما بخواهیم این وظیفه را زمین بگذاریم و تعطیل کنیم، خلاف قانون است.

معاون هنری ارشاد خراسان رضوی تصریح کرد: ورود به بحث آموزش موسیقی هیچ ممنوعیت و محدودیتی در مشهد ندارد و ما حدود 46 آموزشگاه موسیقی در استان داریم که عمده این 46 آموزشگاه هم در مشهد مشغول فعالیت هستند و تعدادی هم هستند که در حال گرفتن مجوز هستند و اجراهایی که مربوط به آن آموزشگاه‌های موسیقی می‌شوند، مربوط به اجراهای پژوهشی خود همان آموزشگاه‌ها هستند که فعالیت آن طبق روال گذشته پیش می‌رود و نه کسی محدودیتی برای آن ایجاد کرده و نه جلوی کار گرفته شده؛ منتها اصل قضیه روی برگزاری کنسرت‌ها با حواشی‌ای است که در طول این چند سال گذشته بوجود آمده است.

محمدی خاطرنشان کرد: معمولا در هیچ کدام از کنسرت‌هایی که سنتی بوده، ما هیچ حاشیه‌ی آن‌چنانی‌ای نداشتیم؛ نه در مشهد و نه در جاهای دیگر؛ همانطور که در این چند وقت گذشته کنسرت سراج ایجاد شده و اتفاق خاصی هم نیفتاده است؛ نه نقدی بر آن ایجاد شده و نه لطمه‎ای به آن وارد شده است، محدودیتی هم نداشته و جلوی کار هم گرفته نشده است.

وی افزود: عمده مشکل ما در بحث موسیقی، اجرای کنسرت موسیقی پاپ است که حواشی خاص خودش را دارد و آن حواشی خاص در مشهد به خاطر نقد تعداد زیادی از دوستان ما قابل قبول نیست؛ یعنی نقطه‌نظر دوستان این است که اگر تعهداتی از طرف مجریان کنسرت‌ها وجود داشته باشد که حواشی به کم‌ترین حد خود برسد، این مشکل می‌تواند تاحدودی حل شود.

معاون هنری ارشاد خراسان رضوی اضافه کرد: مجریان برگزاری این کنسرت‌ها باید تعهداتی را داشته باشند تا حواشی‌ای که مدنظر دوستان بزرگوار ما در مشهد هست، به کم‌ترین حد خودش برسد. آقای علم‌الهدی در مورد بحث آموزش موسیقی دیدگاه کاملا مشخصی دارند و مخالفتی هم با بحث موسیقی ندارند؛ مخالفت شخص ایشان و دوستان دیگری که در این حوزه منتقد هستند، به نوع اجرای کنسرت‌ها و حواشی‌ای که وجود دارد، برمی‌گردد که این حواشی باید از بین برود.

نیاز به پایش اساسی برای سنجش تعداد سینما در مشهد و استان داریم

محمدی در پاسخ به سوالی در خصوص میزان احتیاج استان به سالن‌های سینما و ترغیب افراد برای سرمایه‌گذاری در این حوزه و البته عدم افراط در ساخت سینما عنوان کرد: بنده متاسفم از این بابت که تعداد زیادی از شهرستان‌های ما سینما ندارند؛ البته اخیرا تحرکات خوبی برای اتفاقات اورژانسی خوبی که می‌تواند در این حوزه بیفتد، صورت گرفته است و آن هم ایجاد سینما سیار است که برای بعضی از شهرستان‌ها درنظرگرفته شده و بنا هم بر این است که ان‌شاءالله تعداد بیشتری هم به شهرستان‌ها ارسال شود که هر شهرستان به صورت متمرکز چند شهرستان اطراف خودش را برای اکران فیلم‌های سینمایی پوشش دهد.

وی ادامه داد: از یک طرف گسترش سینما کار خوبی است؛ هر چقدر تنوع در تعداد سینما در سطح شهر مشهد و استان وجود داشته باشد، ما این اجازه را به مخاطب می‌دهیم که کدام سینما و کدام فیلم را با کدام امکانات ببیند. اعتقاد بنده بر این است که باید یک کارگروهی را تشکیل دهیم که پایشی را انجام دهد و نتیجه این پایش داخل شورای سیاست‌گذاری سینمای استان بیاید و برسیم به این نقطه که تعداد جمعیت مخاطب سینمای ما در مشهد چقدر است؛ بالاخره در طول این مدت که تعداد سینما زیاد شده، سینماهای موجود شهر ما می‌تواند یک آماری را به ما نشان دهد که چه تعدادی از سه‌ونیم میلیون نفر جمعیت مشهد در طول سال سینما می‌روند؛ برای این که فروش صندلی ما کاملا مشخص است وما می‌توانیم از تعداد سینماهایمان، تعداد صندلی‌های اشغال شده را در هر فیلم بگیریم و یک معدلی را بدست بیاوریم که چه تعداد از مردم مشهد و همچنین شهرستان‌های دیگر ما که سینما دارند و ندارند، متقاضی رفتن به سینما هستند و بر مبنای آن تصمیم بگیریم که این تعداد سینمایی که داریم کفایت می‌کند یا باز هم به سمت ساخت سینما برویم.

معاون هنری ارشاد خراسان رضوی بیان کرد: مطلب دیگر این که آیا اگر به این نتیجه رسیدیم که سینما بسازیم، روند سینماسازی ما باید به سمت مجتمع‌های تجاری برود یا باید به مکان‌های مختلف شهر هم سر بزنیم. آیا مردم حاشیه شهر ما سینما نیاز ندارند و همه سینماها باید جایی باشد که فقط مرکز تجاری است؟ و آیا این مرکز تجاری می‌تواند آن چیزی که مدنظر ماست، از لحاظ پردیس سینمایی را تعریف کند و اصلا تعریف پردیس سینمایی در قالب تعاریف سینمایی چه می‌تواند باشد؟

محمدی تصریح کرد: به عقیده من پردیس سینمایی می‌تواند جایی باشد که جدای اکران فیلم در آن سینما، یک خدمات فرهنگی را به همراه داشته باشد، یک کتاب‌خانه تخصصی سینما داشته باشد، یک فضایی را برای نقد و بررسی فیلم داشته باشد. آیا وضعیت ترافیکی برای پردیس سینمایی ما لحاظ شده است و آیا پردیس سینمایی فضایی برای درگیر کردن و نگهداری از کودکان را دارد؟

وی ادامه داد: بنابراین این مسئله نیاز به یک کارشناسی و پایش اساسی دارد که ما این پایش اساسی را شروع کردیم و اطلاعات را به وسیله همکاران خودم در حوزه و انسان‌های بیرون کسب می‌کنیم و مسلما در آن شورای سیاست‌گذاری سینما در استان که ان‌شاءالله تشکیل خواهیم داد، به مشورت خواهیم گذاشت و به این نتیجه خواهیم رسید که این تعداد سینما کفایت می‌کند یا خیر و این تعداد سینماهایی که وجود دارند، آیا به استاندارد موجود سینمایی نزدیک هستند و چه تغییراتی را باید در آن‌ها ایجاد کنیم. آیا همه این‌ها امنیت مردم را چه از لحاظ اجتماعی و چه جانی تامین کرده‌اند؟ این‌ها همه مسائلی است که قابل بررسی است و باید در قالب نتیجه کار پژوهشی به شورای سیاست‌گذاری برود تا بعد بتوان تصمیم گرفت که آیا نیاز هست سینما اضافه شود یا بایستی جلوی گسترش آن را بگیریم.

باید برای مهاجرت معکوس هنرمندان طرح‌ریزی و برنامه‌ریزی انجام شود

وی در زمینه تدبیر برای تولیدات سینمایی افزود: هم‌اکنون دو فیلم بلند در مشهد در حال ساخت است. ما باید طرح‌ریزی و برنامه‌ریزی‌ای را انجام دهیم تا مهاجرت معکوسی در مشهد اتفاق بیفتد و هنرمندان درجه یک مشهدی را به مشهد بیاوریم. مهاجرت معکوس نیاز به زیرساخت‌های سینمایی دارد و امکانات سینمایی باید در مشهد وجود داشته باشد. ما باید اول تجهیزات و امکانات سینمایی را در مشهد هدف قرار دهیم و بعد از آن با با پایین بودن هزینه‌ها و وجود لوکیشن‌های مناسب در سطح شهر مشهد، سمت و سو پیدا کنیم به این‌که از دوستان برای ورود به فعالیت‌های این‌چنینی دعوت کنیم.

معاون هنری ارشاد خراسان رضوی افزود: بنده در طول همین مدت سلسله جلساتی را در همه گروه‌ها شروع کردم. با مجموعه گروه‌های هنرهای تجسمی و خوشنویسی، موسیقی و عکاسی جلساتی را داشتم و با اثرگذاران حوزه سینما در خراسان جلساتی را خواهیم داشت تا نقطه نظرات آن‌ها راجمع‌آوری کنیم و به راهبردی برای حل مشکلات برسیم؛ ضمن اینکه این مسئله باید با حمایت خود دوستان هنرمند باشد، چون دستگاه ما از لحاظ اعتبارات مالی بسیار ضعیف است و ما کمک مالی نمی‌توانیم به گروه‌ها برای ساخت فیلم بکنیم و حمایت‌های ما حمایت‌های حقوقی است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار