اصلاح و نوسازی پیست دیزین در حالی به دستور وزیر ورزش آغاز شده که برخی از علاقه‌مندان به ورزش اسکی به قیمت ورودی پیست دیزین اعتراض دارند.
کد خبر: ۶۷۶۶۲۵
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۰ 05 November 2018

هوا که سرد می‌شود رونق به پیست اسکی دیزین برمی‌گردد، نخستین پیست ایرانی که از سوی فدراسیون جهانی اسکی مورد تائید قرار گرفت تا میزبان برگزاری مسابقات رسمی آسیایی و جهانی باشد.

این پیست در ۱۲۳ کیلومتری شهرستان کرج و ۷۰ کیلومتری روستای زیبای ولایت رود واقع‌شده و ارتفاعش از سطح دریا حدود سه هزار و ۸۰۰ متر است، دارای ۲۳ بالابر در مسیر اسکی، ۳ تله کابین، ۷ تله‌اسکی و بالابرهای دوچرخه است. دسترسی به این پیست در فصل تابستان از سمت شمشک در استان تهران و همچنین جاده کرج-چالوس امکان‌پذیر است اما بهمن‌گیر بودن محور شمشک به دیزین در فصل زمستان تردد را در این مسیر مشکل می‌کند به همین دلیل تنها مسیری که در فصل سرد سال پذیرای علاقه‌مندان به ورزش‌های زمستانی است همین محور کرج-چالوس است. دیزین هرساله در فصل پاییز و زمستان شاهد برگزاری جشنواره‌ها و مسابقات داخلی است که با استقبال خوبی نیز همراه است و نشان می‌دهد این رشته ورزشی در استان البرز و تهران علاقه‌مندان فراوانی دارد.

حضور چندین قهرمان اسکی از استان البرز در تیم ملی ایران نشان از ظرفیت بالای این استان در این رشته ورزشی است و این امیدواری وجود دارد که در رقابت‌های بین‌المللی ۲۰۱۹ شاهد درخشش آن‌ها باشیم. اما ورزشکاران و علاقه‌مندان در کنار لذت اسکی روی برف با مشکلاتی از قبیل هزینه بالای خرید تجهیزات و همچنین هزینه بالای استفاده از پیست دست‌وپنجه نرم می‌کنند. هزینه ورودی پیست شامل مبلغ ورودیِ و هزینه استفاده از امکانات پیست شامل تله‌اسکی و تله‌کابین می‌شود که افزایش قیمت آن در سال‌های اخیر باعث اعتراض بسیاری از ورزشکاران شده، حال اگر گرانی ورودی پیست را فاکتور بگیریم این سؤال مطرح است که آیا پیست اسکی دیزین در قبال هزینه‌ای که دریافت می‌کند ایمنی کافی را دارد؟ طبق دستور وزیر ورزش استانداردسازی تجهیزات، برطرف کردن مشکلات پیست دیزین و اصلاح و نوسازی آن باید در اسرع وقت انجام شودوزیر ورزش و جوانان اوایل آبان ماه سال جاری با حضور در این پیست بین‌المللی ضمن بررسی وضعیت، دستور لازم برای رفع نواقص فنی آن را صادر کرد.

مسعود سلطانی فر در این بازدید دستور داد تا در اسرع وقت نسبت به استانداردسازی تجهیزات، برطرف کردن مشکلات پیست و اصلاح و نوسازی آن اقدام شود که می‌تواند خبر خوشی برای اهالی این رشته ورزشی باشد. در همین ارتباط ابوالفضل شمشکی مدیر پیست بین‌المللی دیزین در گفتگو با خبرنگار مهر می‌گوید: خوشبختانه پس از بازدید وزیر ورزش استانداردسازی پیست دیزین به بهترین شکل در حال انجام است و امید می‌رود هر چه زودتر شاهد بهره‌برداری از امکانات جدید در این پیست باشیم. وی ادامه می‌دهد: با توجه به استقبال خوب علاقه‌مندان ورزش اسکی از این پیست تلاش می‌کنیم تا آذرماه اقدامات اساسی برای استانداردسازی دستگاه‌ها به پایان برسد و پیست آماده تحویل و بهره‌برداری شود.

 

شرایط کار در پیست دیزین با توجه بارش‌ها متغیر است

مدیر پیست بین‌المللی دیزین می‌گوید: هدف ما مهیاکردن بهترین شرایط برای ورزشکاران است تا با میزبانی از مسابقات بین‌المللی شاهد شور و هیجان در این پیست باشیم. اما امیر غفرانی مدیرکل ورزش و جوانان استان البرز نیز می‌گوید: این پیست بین‌المللی در اختیار شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی است، با توجه به اشکالاتی که در چند خط وجود دارد باید به‌موقع آماده و به فدراسیون اسکی تحویل داده شود تا در فصل سرما بتواند برنامه‌های خود را به مرحله عمل برساند. وی با اشاره به شرایط خاص این پیست، می‌گوید: شرایط کار کردن در این پیست با توجه بارش‌ها متغیر است، در برخی از روزهای سال پیست پس از یک ساعت از شروع فعالیت دیگر نمی‌توان کارکرد، این مهم باید به‌صورت ویژه موردتوجه قرار گیرد. مدیرکل ورزش و جوانان استان البرز با تأکید بر اینکه همه در حال تلاش هستند تا مشکلات پیست در کوتاه‌ترین زمان ممکن حل شود، به بازدید وزیر ورزش اشاره می‌کند و می‌گوید: این بازدید به روند برطرف شدن اشکالات و به‌موقع رسیدن پیست اسکی به فصل مسابقات کمک می‌کند.

غفرانی ادامه می‌دهد: با شروع فصل سرما و بارش برف، هرساله شاهد برگزاری مسابقات ملی و بین‌المللی به میزبانی این پیست هستیم که نشان از ظرفیت‌های بالای پیست بین‌المللی دیزین دارد، اداره کل ورزش و جوانان استان البرز نیز با آمادگی کامل در فرایند برطرف شدن اشکالات این پیست همراهی لازم را انجام خواهد داد.

 

امکانات پیست دیزین باید حرفه‌ای‌تر شود

رئیس هیئت اسکی استان البرز نیز می‌گوید: جاذبه‌های طبیعی پیست دیزین سبب شده علاوه بر اسکی‌بازان خانواده‌های زیادی هم در روزهای مختلف هفته به اینجا بیایند و به‌نوعی این مجموعه توانسته دوره زمانی پررونقی را پشت سر بگذارد. علی عمران سولقانی می‌افزاید: دیزین را می‌توان بهترین پیست اسکی کشور دانست زیرا امکانات خوبی در این پیست برای علاقه‌مندان به این رشته ورزشی مهیا است هرچند معتقدم باید امکانات این پیست حرفه‌ای‌تر شود، تا شاهد برگزاری و میزبانی‌ها از رویدادهای جهانی باشیم. وی می‌گوید: ما می‌دانیم که پیست دیزین با مشکلات متعددی روبه‌رو است، این مشکلات با همکاری مدیر پیست و اداره کل ورزش و جوانان استان البرز حل می‌شوند، از یک ماه گذشته تاکنون روند بازسازی و استانداردسازی سه خط اصلی این پیست آغازشده و خوشبختانه پیشرفت خوبی داشته، حتی وزیر ورزش نیز از روند پیشرفت ابراز رضایت کرده است. رئیس هیئت اسکی استان البرز می‌افزاید: البته همچنان کارهای دیگری باقی‌مانده است که امیدوارم به همین سرعت روند اصلاحات ادامه داشته باشد تا علاقه‌مندان با آرامش خاطر و بدون دغدغه در این پیست حضور یابند.

 

آیا قیمت ورودی پیست دیزین افزایش می‌یابد؟

سولقانی تصریح کرد: فدراسیون اسکی برنامه‌های متعددی برای فصل سرما پیش‌بینی کرده تا این پیست میزبان رویدادهای مختلف باشد از طرفی اعزام‌های مهمی هم پیش رو داریم از جمله مسابقات قهرمانی جهان که ایران در بخش «آلپاین» و «صحرانوردی» شرکت خواهد کرد. وی در خصوص هزینه بالای ورودی این پیست نیز می‌گوید: تعیین‌کننده قیمت ما نیستیم، چهار ارگان مختلف طی جلسه‌ای که برگزار می‌کنند موارد مختلف را کارشناسی می‌کنند و هرساله با توجه به نرخ تورم قیمت بلیت پیست افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی خواهد داشت. با مذاکراتی که انجام‌شده این قول را می‌دهیم تا قیمت بلیت ورودی را کم کنیم که همه علاقه‌مندان به این رشته ورزشی بتوانند از امکانات دیزین استفاده کنند. در پایان باید امیدوار بود؛ پس از صدور دستور وزیر ورزش مبنی بر رفع نواقص پیست، روند بازسازی و تعمیرات قبل از بازگشایی به پایان برسد و اتفاقات تلخی که طی سال‌های گذشته در دیزین شاهد بودیم دیگر رخ ندهد و خاطرات خوبی برای علاقه‌مندان به این ورزش رقم بخورد.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار